Abdullah KALKAN1, Fuad BAKİOĞLU2, Yasin TOPRAK3
1 Uzm. Rehberlik Öğretmeni, Tokat Anadolu İmam Hatip Lisesi TOKAT, abdullahkalkan74@hotmail.com,
ORCID ID: 0000-0003-4967-2839.
2 Dr. Öğretim Üyesi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri
Bölümü, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı, fuadbakioglu@kmu.edu.tr,
ORCID ID: 0000-0002-9905-6199.
3 Uzm. Rehberlik Öğretmeni, Küçükdilli İlkokulu, Seyhan/ADANA, yasintoprakpdr@gmail.com, ORCID
ID: 0000-0001-8130-5786.
Öz: Bu araştırmanın amacı, ortaokul (11-15 yaş arası) öğrencilerinin akademik özgüven düzeylerini
belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, Tokat merkez
ilçesindeki üç devlet ortaokulunda öğrenim gören toplam 506 öğrenci ile yapılmıştır. Akademik
Özgüven Ölçeğin (AÖÖ) yapı geçerliği AFA ve DFA yönte- miyle incelenmiştir. İçerik ve görünüş
geçerliği için ise uzman görüşü- ne başvurulmuştur. Ölçeğin KMO örneklem uygunluk katsayısı=.918
(KMO>.60), Bartlett’s Sphericity x2= 3106.442 (p<.001, sd=300) düzeyin- de anlamlı bulunmuştur. AFA
sonucunda ölçeğin beş boyutlu olduğu ve boyutlardaki maddelerin faktör yük değerlerinin
.44-.81arasında de- ğiştiği tespit edilmiştir. Ölçeğin DFA analiz sonucu beş boyutlu model için
uyum indeks değerleri (χ2=493.36, sd=265, χ2/sd=1.86, p=0.00, RM- SEA = .058, SRMR = .05, GFI =
.87, CFI = .97, NNFI = .97, IFI = .97, RFI
= .93) olarak bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı
.92 olarak bulunmuştur. Düzeltilmiş madde toplam korelasyonu t-testi
sonucunda alt-üst %27’lik grup karşılaştırmalarında bütün maddelerin
anlamlı olarak farklılaştığı (p<.001) görülmüştür. Ölçek test tekrar test
güvenirliği p<.00 anlamlı ve r=.95 bulunmuştur. Ölçeğin iki yarı test gü-
venirliği incelemesinde Spearman-Brown Katsayısı ise .86 olarak tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 Issue: 225 |