Research Article
BibTex RIS Cite

ANASINIFI ÇOCUKLARINA YÖNELİK ERKEN MATEMATİK BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ARACI (MATBED): GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Year 2020, Volume: 49 Issue: 227, 289 - 314, 01.08.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi çocuklarına yönelik bir erken matematik becerileri değerlendirme aracının (MATBED) geliştirilmesi ve geçerlik ve güvenirliğinin test edilmesidir. Araştırmada Ankara İlinde 60-72 ay çocuklarının öğrenim gördüğü sınıflarda farklı sosyo ekonomik düzeyde 300 çocuk yer almıştır. Çalışmada çocukların matematik düşünme becerileri MATBED kapsamında 5 alt test (Rakam Tanıma, Toplama-Çıkarma, Örüntü, Gruplama, Geometri) geliştirilerek değerlendirilmiştir. Tüm veriler, MATBED’in geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında analiz edilmiştir. Analizler sonucundaki bulgular, MATBED’in 5 alt testinin geçerli ve güvenilir olduğunu, erken matematik becerilerini ölçtüğünü göstermiştir.

References

  • AKMAN, B. (2002). Okulöncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: 23, 244-248.
  • ALTIPARMAK, K., Öziş, T. (2005). Matematiksel ispat ve matematiksel muhakemenin gelişimi üzerine bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi: 6(1), 25-37.
  • AVCI, N., Dere, H. (2003). Okul öncesi çocuğu ve matematik. http://www.researchgate. net/publication/242365376 adresinden 08.12.2015 tarihinde erişildi.
  • AYHAN, A.B., Aral, N. (2007). Bracken Temel Kavram Ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi:32, 42-51. BLENKIN, G.M. (1996). “Early childhood education: a developmental curriculum” Paul Chapman Publishing, London.
  • BOYDEN, J., Dawes, A., Dornan, P., Tredoux, C. (2019). Tracing the Consequences of Child Poverty. (CHAPTER 7: Modelling the development of language and mathematics abilities from early childhood to adolescence). Bristol University Press, Policy Press.
  • BRACKEN, B.A. (1998). Bracken Basic Consept Scale-Revised, Examiner’s Manual. The Psychological Corporation. San Antonio: Harcourt Brace & Company.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, 6. Baskı, Ankara.
  • CHARLESWORTH, R., & Lind, K. K. (2007). Math & Science for young children. New York: Thomson Delmar Learning Corporation.
  • CLARKE, B., Shinn, M.R. (2004). A Preliminary Investigation Into The Identification and Development of Early Mathematics Curriculum-Based Measurement. School Psychology Review, 33(2), 234-248.
  • CLEMENTS, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. Journal for research in Mathematics Education, 136-163.
  • CLEMENTS, D. H., Sarama, J., Spitler, M. E., Lange, A. A., & Wolfe, C. B. (2011). Mathematics learned by young children in an intervention based on learning trajectories: A large-scale cluster randomized trial. Journal for Research in Mathematics Education, 42(2), 127-166.
  • ÇOKLUK, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. (Dördüncü Baskı). Ankara : Pegem Akademi.
  • DENTON, K., & West, J. (2002). Children’s reading and mathematics achievement in kindergarten and first grade. DIANE Publishing. DURMUŞOĞLU, M.C. (2013). Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 19, 18-30.
  • DURSUN, Ş. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematiksel becerilerinin okul öncesi eğitimi alma ve almama durumuna göre karşılaştırılması. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(4), 1691-1715.
  • ERDOĞAN, S.Ç., Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim:28(130), 32-40. ERGÜL, A. (2014). Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı Geliştirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • GREENES, C., Ginsburg, H. P., & Balfanz, R. (2004). Big math for little kids. Early childhood research quarterly, 19(1), 159-166.
  • HAYLOCK, D., & Cockburn, A. (2014). Understanding Mathematics for Young Children. Küçük çocuklar için matematiği anlama. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • KANDIR, A., Orçan, M. (2011). Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum ve Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Elementary Education Online, 10(1), 40-50.
  • KANDIR, A., Tümer, N.B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları: 7(30), 45-60.
  • KARADENİZ, M.H. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitiminde teknolojiden yararlanma durumlarının belirlenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences: 4(2), 119-144.
  • MAJZUB, R. M. (2012). Preschool children’s early mathematics achievement based on gender and ethnicity. Asian Social Science, 8(16), 24.
  • NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). (2000). Executive Summary Principles and Standards for School Mathematics. https:// www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf adresinden 23.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • OKAMOTO, Y., Case, R. (1996). Exploring The Microstructure of Children’s Central Conseptual Structures İn The Domain of Number. Monographs of the Society for Research in Child Development, 61, 27-59.
  • OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2. aspx/program2.aspx?islem=1&kno=202 adresinden 15.07.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • OLKUN, S., Altun, A., Göçer-Şahin, S., Akkurt-Denizli, Z. (2015). Temel Sayı Yeterliklerindeki Eksiklikler İlköğretim Öğrencilerinde Düşük Matematik Başarısına Neden Olabilir. Eğitim ve Bilim:40(177), 141-159.
  • OLKUN, S., Fidan, E., Babacan-Özer, A. (2013). 5-7 Aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim: 38(169), 236-248.
  • STARKEY, P., Klein, A., Wakeley, A. (2004). Enhancing Young Children’s Mathematical Knowledge Through A Pre-Kindergarten Mathematics İntervention. Early Childhood Research Quarterly. 19 (2004) 99–120.
  • UYANIK, Ö., Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim: 3(2), 118-134. WOODCOCK, R., Johnson, M. (1989). Woodcock-Johnson Psyho-Educational Battery: Test of Achievement. Chicago:Riverside.
Year 2020, Volume: 49 Issue: 227, 289 - 314, 01.08.2020

Abstract

References

  • AKMAN, B. (2002). Okulöncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: 23, 244-248.
  • ALTIPARMAK, K., Öziş, T. (2005). Matematiksel ispat ve matematiksel muhakemenin gelişimi üzerine bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi: 6(1), 25-37.
  • AVCI, N., Dere, H. (2003). Okul öncesi çocuğu ve matematik. http://www.researchgate. net/publication/242365376 adresinden 08.12.2015 tarihinde erişildi.
  • AYHAN, A.B., Aral, N. (2007). Bracken Temel Kavram Ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi:32, 42-51. BLENKIN, G.M. (1996). “Early childhood education: a developmental curriculum” Paul Chapman Publishing, London.
  • BOYDEN, J., Dawes, A., Dornan, P., Tredoux, C. (2019). Tracing the Consequences of Child Poverty. (CHAPTER 7: Modelling the development of language and mathematics abilities from early childhood to adolescence). Bristol University Press, Policy Press.
  • BRACKEN, B.A. (1998). Bracken Basic Consept Scale-Revised, Examiner’s Manual. The Psychological Corporation. San Antonio: Harcourt Brace & Company.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, 6. Baskı, Ankara.
  • CHARLESWORTH, R., & Lind, K. K. (2007). Math & Science for young children. New York: Thomson Delmar Learning Corporation.
  • CLARKE, B., Shinn, M.R. (2004). A Preliminary Investigation Into The Identification and Development of Early Mathematics Curriculum-Based Measurement. School Psychology Review, 33(2), 234-248.
  • CLEMENTS, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. Journal for research in Mathematics Education, 136-163.
  • CLEMENTS, D. H., Sarama, J., Spitler, M. E., Lange, A. A., & Wolfe, C. B. (2011). Mathematics learned by young children in an intervention based on learning trajectories: A large-scale cluster randomized trial. Journal for Research in Mathematics Education, 42(2), 127-166.
  • ÇOKLUK, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. (Dördüncü Baskı). Ankara : Pegem Akademi.
  • DENTON, K., & West, J. (2002). Children’s reading and mathematics achievement in kindergarten and first grade. DIANE Publishing. DURMUŞOĞLU, M.C. (2013). Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 19, 18-30.
  • DURSUN, Ş. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematiksel becerilerinin okul öncesi eğitimi alma ve almama durumuna göre karşılaştırılması. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(4), 1691-1715.
  • ERDOĞAN, S.Ç., Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim:28(130), 32-40. ERGÜL, A. (2014). Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı Geliştirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • GREENES, C., Ginsburg, H. P., & Balfanz, R. (2004). Big math for little kids. Early childhood research quarterly, 19(1), 159-166.
  • HAYLOCK, D., & Cockburn, A. (2014). Understanding Mathematics for Young Children. Küçük çocuklar için matematiği anlama. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • KANDIR, A., Orçan, M. (2011). Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum ve Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Elementary Education Online, 10(1), 40-50.
  • KANDIR, A., Tümer, N.B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları: 7(30), 45-60.
  • KARADENİZ, M.H. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitiminde teknolojiden yararlanma durumlarının belirlenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences: 4(2), 119-144.
  • MAJZUB, R. M. (2012). Preschool children’s early mathematics achievement based on gender and ethnicity. Asian Social Science, 8(16), 24.
  • NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). (2000). Executive Summary Principles and Standards for School Mathematics. https:// www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf adresinden 23.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • OKAMOTO, Y., Case, R. (1996). Exploring The Microstructure of Children’s Central Conseptual Structures İn The Domain of Number. Monographs of the Society for Research in Child Development, 61, 27-59.
  • OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2. aspx/program2.aspx?islem=1&kno=202 adresinden 15.07.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • OLKUN, S., Altun, A., Göçer-Şahin, S., Akkurt-Denizli, Z. (2015). Temel Sayı Yeterliklerindeki Eksiklikler İlköğretim Öğrencilerinde Düşük Matematik Başarısına Neden Olabilir. Eğitim ve Bilim:40(177), 141-159.
  • OLKUN, S., Fidan, E., Babacan-Özer, A. (2013). 5-7 Aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim: 38(169), 236-248.
  • STARKEY, P., Klein, A., Wakeley, A. (2004). Enhancing Young Children’s Mathematical Knowledge Through A Pre-Kindergarten Mathematics İntervention. Early Childhood Research Quarterly. 19 (2004) 99–120.
  • UYANIK, Ö., Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim: 3(2), 118-134. WOODCOCK, R., Johnson, M. (1989). Woodcock-Johnson Psyho-Educational Battery: Test of Achievement. Chicago:Riverside.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Abuzer Dalga This is me 0000-0002-3084-6002

İsa Birkan Güldenoğlu This is me 0000-0002-9629-1505

Tevhide Kargın This is me 0000-0002-1243-8486

Publication Date August 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 49 Issue: 227

Cite

APA Dalga, A., Güldenoğlu, İ. B., & Kargın, T. (2020). ANASINIFI ÇOCUKLARINA YÖNELİK ERKEN MATEMATİK BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ARACI (MATBED): GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 289-314.