Present study aims to examine the views about the presence of an elective mathematics course (Matematik Uygulamaları-MU) and its’ selection process. Data was collected through interviews with middle school mathematics teachers and students and focus group interviews with students. The content analysis method is used to interpret data. Results reveal that the MU is perceived as a crucial lesson that improves mathematical thinking and attitude towards mathematics, develops collaborative learning skills. Also, considered an opportunity to exercise for central exams, which does not comply with the objectives of the MU course curriculum. On the other hand, the MU is considered unnecessary due to the lack of equipment, weak motivation caused by grading system, insufficient content of the course, and being conducted as a continuation of the math lesson. The students are guided by parents, teachers, and/or school administration during the selection process. In summary, contrary to the mission of an elective course, during the MU course selection process, students generally could not show their free will and could not choose the MU according to their interests and abilities. Also, there are cases where MU can be perceived as a study time outside of its purpose.
Seçmeli Matematik Uygulamaları (MU) dersinin varlığına ve seçim sürecine dair öğrenci ve öğretmen görüşlerinin incelenmesinin amaçlandığı bu araştırma nitel yaklaşıma göre yapılandırılmış bir durum çalışmasıdır. Araştırma sürecinde; ortaokul matematik öğretmenleri ve MU dersini yürüten diğer branş öğretmenleriyle görüşmeler, MU dersi öğrencileriyle ise görüşmeler ve odak grup görüşmeleri yapılarak veri toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlara göre, MU dersi bilişsel ve duyuşsal gelişimi destekleyen, işbirlikli öğrenme becerisi geliştiren, matematik dersine takviye olan ve merkezî sınavlara hazırlık çalışmaları yapılabilmesine fırsat veren varlığı olumlu bir ders olarak algılanmaktadır. Fakat merkezî sınavlara hazırlık için etüt dersi olarak algılanması MU Dersi Öğretim Programı’nın amaçları ile uyuşmamaktadır. Diğer yönden, MU dersi altyapı eksikliği, öğrencilerin dersi ciddiye almaması, ders içeriğinin yetersiz bulunması ve matematik dersinin devamı niteliğinde yürütülmesi nedeniyle varlığı olumsuz bir ders olarak değerlendirilmektedir. MU dersinin seçim aşamasında öğrencilerin veliler, öğretmenler ve okul yönetimi tarafından yönlendirildikleri belirtilmektedir. Özetle, seçmeli ders misyonuna aykırı olarak MU dersinin seçim aşamasında genellikle öğrencilerin özgürce hareket edemedikleri ve yetenekleri-istekleri doğrultusunda bu dersi seçemedikleri görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 234 |