Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM MODELLERİ ALGISI: METAFOR ANALİZİ

Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2179 - 2196, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.901873

Abstract

Beden eğitimi öğretmenlerinin ve beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretim modelleri algılarını tespit etmek bu araştırmanın amacı olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda, araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çerçevesinde şekillendirilmiştir. Araştırmaya, İstanbul ilinde ikamet eden toplam 178 kişi katılmıştır. Bu katılımcılardan 84 kişi beden eğitimi öğretmeni olarak çalışmakta, 94 kişi ise beden eğitimi öğretmeni olabilmek adına eğitim almaktadırlar. Katılımcıların metaforik algılarını belirlemeye yönelik araştırmacılar tarafından açık uçlu soru formu geliştirilmiştir. Katılımcılardan bu form aracılığıyla toplanan veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma da 106’sı farklı olmak üzere toplam 178 metafor üretilmiştir. Öğretim modellerine yönelik katılımcılar tarafından üretilen kavramlar, 5 kategori altında toplanmıştır. Kategoriler incelendiğinde, ‘’destekleyici kavram olarak öğretim modelleri’’ kategorisinin beden eğitimi öğretmenleri tarafından en çok kavram üretilen kategori olduğunu, ‘’temel kavram olarak öğretim modelleri’’ kategorisinin ise beden eğitimi öğretmen adayları tarafından en çok kavram üretilen kategori olduğu görülmektedir. Üretilen kavramlar içerisinde, öğretmen katılımcılar sıklıkla ‘’pusula’’ metaforunu, öğretmen adayı katılımcılar ise sıklıkla ‘’harita’’ metaforunu tercih etmişlerdir. Metafor üretirken, katılımcı gruplarının 11 adet kavramı birebir aynı şekilde kullandıkları ve bu benzerliklerin ‘’temel kavram olarak öğretim modelleri’’ kategorinde yoğunlaştığı görülmektedir.

References

  • ADU-AMPONG, E. A. (2016). A Metaphor Analysis Research Agenda for Tourism Studies. Annals of Tourism Research, 57, 248-250.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E., KARADENİZ, S. ve DEMİREL, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • CAN, H.C., GÜVENDİ, B. ve TÜRKSOY IŞIM, A. (2020). Beden Eğitimi Öğretmenlerine Göre Öğretim Yöntemleri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22 (3) , 33-43.
  • CAN, H.C., ÖZDEMİR, H. ve IŞIM, A. T. (2020). E-Öğrenme Beden Eğitimi Öğretmen Adayları İçin Ne İfade Ediyor: Karma Yöntem Araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. DOI: 10.17679/inuefd.811165
  • CARLSON, T.B. (2001). Using Metaphors to Enhance Reflectiveness amongPreservice Teachers, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 72:1, 49-53, DOI:10.1080/07303084.2001.10605820
  • CASEY, A., & MACPHAİL, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching physical education, Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 294-310. doi: 10.1080/17408989.2018.1429588
  • ÇETİNKAYA, S. ve ESKİCİ, M. (2018). Öğretmenlerin Öğretmeye Yönelik Metaforik Algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 253-271. doi: 10.29329/mjer.2018.147.14
  • CHEN, D.D. (2003) A Classification System for Metaphors about Teaching, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 74:2, 24-31, Doi:10.1080/07303084.2003.10608375
  • GURVİTCH, R. & METZLER, M. (2010) Theory into Practice: Keeping the Purpose in Mind: TheImplementation of Instructional Models in Physical Education Settings, Strategies. A Journal for Physical and SportEducators, 23:3, 32-35,
  • HUİZİNGA, J. (2018). Homo Ludens/Oyunun Kültürel İşlevi Üzerine Bir İnceleme. Çev. İ. Mutlu, İstanbul: Dorlion.
  • IŞIK, Ö. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen, Öğretme ve Öğrenme Kavramları ile İlgili Metaforik Algılarının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • İNAN, M., DERVENT, F. ve KARADAĞ, B. (2019). Spor Paydaşlarının Fairplay Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Spor Bilimleri Dergisi, 30 (2), 85-95.
  • JAVİER, F., & JAVİER, B. (2018). Facebook and Sport Education: Mirroring The Model at Home to Promote Parental Involvement. Sport, Education and Society, 1, 1-13. doi: 10.1080/13573322.2018.1470971
  • KOÇ, E.S. ve ERDEM, A. (2020). Öğretmen Adaylarının Öğretim Yöntemi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-12.
  • MATANİN, M., & COLLİER, C. (2003). Longitudinal Analysis of Preservice Teachers’ Beliefs About Teaching Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 22(2), 153–168. https://doi.org/10.1123/jtpe.22.2.153
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB], (2018). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • MİRZEOĞLU, D.A. (2017). Temel Kavramlar. Mirzeoğlu, A. D. (Edt.) Model Temelli Beden Eğitimi Öğretimi, Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara.
  • SÁNCHEZ, Á., BARREİRO, J. M., & MAOJO, V. (2000). Design of Virtual Reality Systems for Education: A Cognitive Approach. Education and information technologies, 5(4), 345-362.
  • STYLİANOU, M., KULİNNA, P., COTHRAN, D. & KWON, J. (2013). Physical Education Teachers’ Metaphors of Teaching and Learning. Journal of Teaching in Physical Education, 32(1), 22-45.
  • SENEMOĞLU, N. (2018). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı.
  • TANNEHİLL, D. & MACPHAİL, A. (2014). What examining teachingmetaphors tells us about pre-service teachers' developing beliefs about teaching and learning. Physical Education and Sport Pedagogy, 19:2, 149-163, Doi: 10.1080/17408989.2012.732056
  • TURAN, M, YILDIRIM, E. ve TIKMAN, F. (2016). Öğretmen Adaylarının Eğitim ve Bazı Temel Kavramlara İlişkin Metaforik Algıları. Education Sciences, 11 (4) , 217-242.
  • WARD, P., AYVAZO, S., DERVENT, F., ISERBYT, P., & KİM, I. (2020). Instructional Progression and the Role of Working Models in Physical Education. Quest, 72(4), 410-429.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2179 - 2196, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.901873

Abstract

References

  • ADU-AMPONG, E. A. (2016). A Metaphor Analysis Research Agenda for Tourism Studies. Annals of Tourism Research, 57, 248-250.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö.E., KARADENİZ, S. ve DEMİREL, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • CAN, H.C., GÜVENDİ, B. ve TÜRKSOY IŞIM, A. (2020). Beden Eğitimi Öğretmenlerine Göre Öğretim Yöntemleri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22 (3) , 33-43.
  • CAN, H.C., ÖZDEMİR, H. ve IŞIM, A. T. (2020). E-Öğrenme Beden Eğitimi Öğretmen Adayları İçin Ne İfade Ediyor: Karma Yöntem Araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. DOI: 10.17679/inuefd.811165
  • CARLSON, T.B. (2001). Using Metaphors to Enhance Reflectiveness amongPreservice Teachers, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 72:1, 49-53, DOI:10.1080/07303084.2001.10605820
  • CASEY, A., & MACPHAİL, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching physical education, Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 294-310. doi: 10.1080/17408989.2018.1429588
  • ÇETİNKAYA, S. ve ESKİCİ, M. (2018). Öğretmenlerin Öğretmeye Yönelik Metaforik Algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 253-271. doi: 10.29329/mjer.2018.147.14
  • CHEN, D.D. (2003) A Classification System for Metaphors about Teaching, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 74:2, 24-31, Doi:10.1080/07303084.2003.10608375
  • GURVİTCH, R. & METZLER, M. (2010) Theory into Practice: Keeping the Purpose in Mind: TheImplementation of Instructional Models in Physical Education Settings, Strategies. A Journal for Physical and SportEducators, 23:3, 32-35,
  • HUİZİNGA, J. (2018). Homo Ludens/Oyunun Kültürel İşlevi Üzerine Bir İnceleme. Çev. İ. Mutlu, İstanbul: Dorlion.
  • IŞIK, Ö. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen, Öğretme ve Öğrenme Kavramları ile İlgili Metaforik Algılarının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • İNAN, M., DERVENT, F. ve KARADAĞ, B. (2019). Spor Paydaşlarının Fairplay Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Spor Bilimleri Dergisi, 30 (2), 85-95.
  • JAVİER, F., & JAVİER, B. (2018). Facebook and Sport Education: Mirroring The Model at Home to Promote Parental Involvement. Sport, Education and Society, 1, 1-13. doi: 10.1080/13573322.2018.1470971
  • KOÇ, E.S. ve ERDEM, A. (2020). Öğretmen Adaylarının Öğretim Yöntemi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-12.
  • MATANİN, M., & COLLİER, C. (2003). Longitudinal Analysis of Preservice Teachers’ Beliefs About Teaching Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 22(2), 153–168. https://doi.org/10.1123/jtpe.22.2.153
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB], (2018). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • MİRZEOĞLU, D.A. (2017). Temel Kavramlar. Mirzeoğlu, A. D. (Edt.) Model Temelli Beden Eğitimi Öğretimi, Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara.
  • SÁNCHEZ, Á., BARREİRO, J. M., & MAOJO, V. (2000). Design of Virtual Reality Systems for Education: A Cognitive Approach. Education and information technologies, 5(4), 345-362.
  • STYLİANOU, M., KULİNNA, P., COTHRAN, D. & KWON, J. (2013). Physical Education Teachers’ Metaphors of Teaching and Learning. Journal of Teaching in Physical Education, 32(1), 22-45.
  • SENEMOĞLU, N. (2018). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı.
  • TANNEHİLL, D. & MACPHAİL, A. (2014). What examining teachingmetaphors tells us about pre-service teachers' developing beliefs about teaching and learning. Physical Education and Sport Pedagogy, 19:2, 149-163, Doi: 10.1080/17408989.2012.732056
  • TURAN, M, YILDIRIM, E. ve TIKMAN, F. (2016). Öğretmen Adaylarının Eğitim ve Bazı Temel Kavramlara İlişkin Metaforik Algıları. Education Sciences, 11 (4) , 217-242.
  • WARD, P., AYVAZO, S., DERVENT, F., ISERBYT, P., & KİM, I. (2020). Instructional Progression and the Role of Working Models in Physical Education. Quest, 72(4), 410-429.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hasan Ceyhun Can 0000-0001-7000-9172

Ayşe Türksoy Işım 0000-0001-9189-9645

Erdal Zorba 0000-0001-7861-8204

Publication Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 51 Issue: 235

Cite

APA Can, H. C., Türksoy Işım, A., & Zorba, E. (2022). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM MODELLERİ ALGISI: METAFOR ANALİZİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2179-2196. https://doi.org/10.37669/milliegitim.901873