Amaç, Din eğitiminin denetiminin yurtdışındaki uygulamaları hakkında bilgi vermek, Türkiye’deki denetim uygulamaları ile kıyaslamak ve benzer/ farklı yönlerini ortaya koymaktır. Araştırma, Malta ada ülkesinde 2007 yılından beri faaliyet gösteren ve Malta Eğitim Bakanlığına bağlı tek İslami eğitim kurumu olan Özel Meryem El-Betül Okuluna (Mariam AlBatool School) ve Erzincan il merkezinde bulunan bir İmam Hatip Ortaokuluna ait denetim raporları ile sınırlıdır. Araştırma doküman incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Öncelikle Malta ve Türkiye`deki denetim sistemleri incelenmiş, 2018 yılında Malta Eğitim Bakanlığı Eğitimde Kalite ve Standartlar Direktörlüğü görevlileri tarafından hazırlanan Mariam AlBatool School denetim raporu ile 2021 yılında Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı bakanlık müfettişleri tarafından hazırlanan İmam Hatip Ortaokulu denetim raporu karşılaştırmalı olarak tetkik edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde Malta ve Türkiye’de formal öğretimle birlikte din eğitimi veren eğitim kurumlarının denetim uygulamaları arasında birtakım benzerlikler yanında bazı farklı uygulamaların yapıldığı da tespit edilmiştir.
The aim is to give information about the practices abroad regarding the supervision of religious education, to compare it with the supervision practices in Türkiye and to reveal its similarities/differences. The research is limited to the audit reports of Private Mariam AlBatool School and Erzincan the Imam Hatip Secondary School, which has been operating in Malta since 2007 and is the only Islamic educational institution. The research was carried out by document analysis method. First of all, the inspection systems in Malta and Turkey were examined, and the Mariam AlBatool School inspection report prepared by the officials of the Quality and Standards in Education Directorate of the Malta Ministry of Education in 2018 and the inspection report prepared by the Ministry Inspectors of the Republic of Türkiye Ministry of National Education Inspection Board in 2021 were examined comparatively. As a result of the findings, it has been determined that there are some similarities between the inspection practices of educational institutions that provide religious education together with formal education in Malta and Türkiye, and different practices are also made at the same time.
Religious Education, Supervision, School, Imam Hatip Secondary School Mariam AlBatool School
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Supervision in Education, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 53 Issue: 241 |