Within the scope of the measures taken in the COVID-19 pandemic crisis, which has affected the entire world, face-to-face events have been moved to digital platforms. Throughout global pandemic, many countries applied various distance education applications compatible to their technological infrastructure and resources to cope with disruption in education. In this process, online education has swiftly been substituted for face-to-face education to ensure learning continuity. Since this rapid transition, learning methods using digital technologies in education and training have started to attract more attention. One of the most important examples of digital transformation in education is the metaverse technology which gained global attraction conceptually. Metaverse, derived from the words meta (after/beyond) and universe forming meta-universe, is a fictional universe that allows users to engage with three-dimensional virtual worlds using augmented reality and virtual reality technologies as well as personal mobile devices. This study explains what the metaverse is, investigates its reflections on education, provides sample metaverse projects and proposes further improvements.
Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemi krizinde alınan tedbirler kapsamında yüz yüze yapılan etkinlikler, dijital platformlara taşınmıştır. Küresel salgın sürecinde ülkeler, öğrenme kayıplarını azaltmak ve öğrenme eksikliklerini gidermek amacıyla teknolojik altyapı ve olanakları dahilinde çeşitli uzaktan eğitim uygulamalarına başvurmuşlardır. Bu süreçte birçok ülke, öğrenmenin sürekliliğini sağlamak amacıyla yüz yüze eğitimden çevrimiçi eğitime hızlı bir geçiş yapmıştır. Bu hızlı geçiş ile eğitim ve öğretimde dijital teknolojilerin kullanıldığı öğrenme yöntemleri daha fazla ilgi çekmeye başlamıştır. Eğitimde dijitalleşmenin en önemli örneklerinden biri, son zamanlarda kavramsal olarak tüm dünyanın dikkatini çeken metaverse teknolojisidir. Metaverse, meta- universe ifadesini oluşturan meta (sonra/ötesi) ve universe (evren) kelimelerinden türetilen, kişisel mobil cihazların yanı sıra artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojileri sayesinde kullanıcıların üç boyutlu sanal dünyayı görebilmelerine imkân tanıyan kurgusal bir evrendir. Bu çalışmada metaverse’ün ne olduğuna, eğitim alanına yansımalarına, örnek metaverse projelerine ve metaverse ile ilgili yapılması gerekenlere ilişkin bilgilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 53 Issue: 243 |