This research examined the relationship between the technology leadership competencies of school administrators and the innovative behaviors of teachers. The study involved 373 teachers from public primary, secondary, and high schools under the Tuzla District Directorate of National Education in Istanbul during the second semester of the 2022-2023 academic year. Using a correlational survey model, a quantitative research design, the study employed simple random sampling to select participants. To measure the technology leadership competencies of school administrators, researchers used the "Technology Leadership Competencies of Education Administrators" scale developed by Banoğlu (2012). To assess the innovative behavior levels of teachers, they used the “Innovative Behavior Scale” developed by Çimen and Yücel (2017). Data analysis was conducted using SPSS 22, applying t-tests, ANOVA, correlation, and regression analyses. The results revealed a high level of positive correlation between the technology leadership competencies of educational administrators and the innovative behavior levels of teachers.
Bu araştırmada okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri ile okul çalışanlarının yenilikçi davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılı II. döneminde İstanbul ili Tuzla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlete bağlı resmi 99; ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 373 öğretmen ile yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem seçiminde rastgele örnekleme yöntemlerinden basit rasgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterliliklerini belirlemek için Banoğlu (2012) tarafından geliştirilen “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri” ölçeğinden yararlanılmıştır. Okul çalışanlarının yenilikçi davranış düzeylerini belirlemek için Çimen ve Yücel (2017) tarafından geliştirilen “Yenilikçi Davranış Ölçeği ” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmış; t-test, anova, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlilikleri ile okul çalışanlarının yenilikçi davranış düzeyleri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership in Education, Educational Technology and Computing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | June 13, 2024 |
Acceptance Date | February 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |