This study delves into the relationship between social role identity and organizational spirituality. Additionally, it aims to comprehend the impact of this connection, as educators perceive, on the association between institutional prestige and identification. 526 educators working in Izmir-Turkiye's public and private secondary schools were selected using a stratified sample. Information on organizational prestige, institutional identification, social role identity, and organizational spirituality was collected. Structural equation modeling was used to assess the mediating influence of organizational spirituality and social role identity on the relationship between institutional prestige and identification. The findings indicate that institutional prestige affects institutional identification directly and indirectly. The combination of social role identity and organizational spirituality has been proven to be an effective method for enhancing teachers' identification levels. Teachers' evaluations confirmed a mediating relationship between social role identity and organizational spirituality in the relationship between institutional prestige and identification. Educators generally saw the mediating effects of social role identity and organizational spirituality as potent tools for fostering their identification with their institutions. This underscores the significance of acknowledging the interplay between social roles and spirituality in promoting a sense of belonging within educational organizations.
organizational prestige social role identity organizational identification organizational spirituality structural equation modeling
Bu çalışma, sosyal rol kimliği ile örgütsel tinsellik arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Ayrıca bu bağlantının, eğitimcilerin algıladığı şekliyle, örgütsel saygınlık ve özdeşleşme arasındaki ilişki üzerindeki etkisini anlamayı amaçlamaktadır. İzmir-Türkiye'deki kamu ve özel ortaöğretim okullarında çalışan 526 eğitimci, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Örgütsel saygınlık, örgütsel özdeşleşme, sosyal rol kimliği ve örgütsel tinsellik ile ilgili bilgiler toplanmıştır. Örgütsel saygınlık ve özdeşleşme arasındaki ilişkide örgütsel tinsellik ve sosyal rol kimliğinin aracılık etkisini değerlendirmek için yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bulgular, örgütsel saygınlığın, örgütsel özdeşleşmeyi doğrudan ve dolaylı olarak etkilediğini göstermektedir. Sosyal rol kimliği ve örgütsel tinselliğin birleşimi, öğretmenlerin özdeşleşme düzeylerini artırmada etkili bir yöntem olarak kanıtlanmıştır. Öğretmenlerin değerlendirmeleri, örgütsel saygınlık ile özdeşleşme arasındaki ilişkide sosyal rol kimliği ve örgütsel tinselliğin arasında aracılık ilişkisini doğrulamıştır. Eğitimciler, genel olarak, sosyal rol kimliği ve örgütsel tinselliğin aracılık etkilerini, örgütleri ile özdeşleşmelerini geliştiren güçlü araçlar olarak görmüşlerdir. Bu durum, eğitim kurumlarında aidiyet duygusunu teşvik etmede sosyal roller ile tinsellik arasındaki etkileşimin önemini vurgulamaktadır.
örgütsel saygınlık sosyal rol kimliği örgütsel özdeşleşme örgütsel tinsellik yapısal eşitlik modellemesi
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 1, 2025 |
| Submission Date | December 1, 2024 |
| Acceptance Date | August 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 248 |