The city of Medina, known by names such as Dâr al-hijre and Medîn al-resûl, is not only the city where the Quran was revealed and explained, but also impresses with its social and cultural life. In this central city, the passion for music of the people of Medina, whom we have long known as Ansar, has been the most important step in the cultural aspect of this social life. When Muhammad entered Medina, he was welcomed into the city accompanied by songs played on tambourines, and songs were sung on important days, weddings and other ceremonies. The most important actors of this social and cultural life were singers with feminine tendencies, known as effeminate or muhannes. With their different clothes, different tones of voice and magical melodies, they have become the sought-after people of weddings, assemblies and other important days. These effeminate singers, who could easily enter gatherings where women were present because of their feminine attitudes, were also at the center of gossip, trash-talking and absurd events. Believing that the entertainment life of the city would reduce the opposition, the Umayyad administration supported these singers, but did not hesitate to punish them when it was necessary to prevent discontent in the city. One of them, Delâl, pleased the Caliph by singing songs in the palaces of the Umayyads in Damascus, in addition to the songs he sang in Medina, and was generously rewarded. Meanwhile, Arabic music began to enrich with the contribution of Iranian and other elements, and this contributed to the progress of Medina music from rhythm to melody. The cultural life in Medina, which sometimes rose to a different position with the narrations and colorful narratives that differed within the anti-Umayyad opposition, turned into a musical album told together with poetry and song in the light of the main sources. This issue is also discussed in our article and it is tried to reveal how music is intertwined with politics and social life.
Dârulhicre, Medînetürresûl gibi isimlerle anılan Medine şehri, Kur’ân’ın nazil olup açıklandığı bir şehir olmakla kalmış, sosyal ve kültürel hayatı ile de göz doldurmuştur. Bu merkezi şehirde, öteden beri Ensâr olarak bildiğimiz Medinelilerin musikiye düşkünlüğü bu sosyal hayatın kültürel yönünün en önemli basamağı olmuştur. Hz. Muhammed, Medine’ye girerken deflerle çalınan şarkılar eşliğinde şehre buyur edilmiş, önemli gün, düğün ve diğer merasimlerde şarkılar okunmuştur. Bu sosyal ve kültürel hayatın en önemli aktörleri, efemine veya muhannes olarak bilinen kadınsı eğilim gösteren şarkıcılar olmuştur. Farklı kıyafetleri, değişik ses tonları ve sihirli melodileri ile düğünlerin, meclislerin ve diğer önemli günlerin aranan kimseleri olmuşlardır. Kadınsı tavırları yüzünden kadınların oldukları meclislere rahatça girebilen bu efemine şarkıcılar, dedikodu, çöp çatanlık ve absürd olayların da merkezinde yer almışlardır. Şehrin eğlence hayatının muhalefeti törpüleyeceğine inanan Emevî yönetimi de bu şarkıcıları desteklemiş, ancak şehirde olacak olan hoşnutsuzlukların önüne geçmek gerektiğinde onları cezalandırmaktan çekinmemiştir. Bunlardan biri olan Delâl, Medine’de söylediği şarkılar yanında Emevîlerin Şam’daki saraylarında şarkılar okuyarak Halife’nin gönlünü hoş etmiş, cömertçe ödüllendirilmiştir. Bu esnada Arap müziği de İranlı ve diğer unsurların katkısı ile zenginleşmeye başlamış, bu husus ritimden melodiye kadar Medine musikisinin ilerlemesine katkı sağlamıştır. Emevî karşıtlığı içinde farklılaşan rivayetler ve renkli anlatılarla bazen farklı bir konuma yükselen Medine’deki kültürel hayat, ana kaynakların ışığında şiir ve şarkının birlikte anlattığı bir müzik albümüne dönüşmüştür. Bu husus da makalemizde ele alınarak müziğin, siyaset ve sosyal hayat ile nasıl iç içe olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Musiki |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 18 |