In parallel with the development of information technologies and the internet, social media is continually evolving. Social media plays a vital role in the management of the differences between employees, especially regarding organizations. Organizations should be against the language, religion, race, sect, color and gender distinction in both their employees and society due to their social citizenship duties. In this sense, it is observed that social media is being used by organizations for the proper management of these differences. This study aims to examine the policies and strategies developed by an enterprise that implements the management of differences in social media. By using a purposive sampling method in the research, a company’s statements about differences have been examined. As a result of the content analysis, it was determined that the company had shares giving importance on religion, ethnicity, sexual orientation, disability cultural and political differences. It is believed to prevent discrimination when companies post diversity management practices on social media accounts, which are high-impact, and on the companies’ website and they add to their employee manuals by writing their measures. This study has also presented several recommendations for practitioners and researchers.
Bilgi teknolojileri ve internetin gelişimine paralel
olarak, sosyal medya sürekli olarak dönüşmektedir. Sosyal medya özellikle işletmeler
açısından çalışanlar arasındaki farklılıkların doğru yönetilmesi sürecinde
önemli bir rol üstlenmektedir. İşletmeler toplumsal vatandaşlık görevleri
gereği, hem çalışanları arasında hem de toplumda dil, din, ırk, mezhep, renk ve
cinsiyet ayrımının karşısında olmalıdır. Bu anlamda bu farklılıkların doğru
yönetilmesi için çağdaş kitle iletişim araçlarından sosyal medyanın örgütler
tarafından kullanılmaya başlandığı gözlenmektedir. Bu kapsamda yapılan
araştırmanın amacı sosyal medyada farklılıkların yönetimini uygulayan bir
işletmenin geliştirdiği politika ve stratejilerini incelemektir. Araştırmada
amaçlı/yargısal örnekleme yöntemi kullanılarak, bir işletmenin farklılıklarla
ilgili açıklamaları incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda, işletmenin din,
etnik köken, cinsel tercih, engellilik, kültürel ve siyasi farklılıklara önem
veren paylaşımlarda bulunduğu belirlenmiştir. İşletmelerin farklılıkların
yönetimi uygulamalarını etki gücü yüksek olan sosyal medya hesaplarından ve
şirket internet sitesinden paylaşmalarının ve bu konudaki önlemlerini yazılı
hale getirerek çalışan kılavuzlarına eklemelerinin ayrımcılığı
engelleyebileceği düşünülmektedir. Araştırmada ayrıca uygulayıcılar ve
araştırmacılar açısından çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2019 |
Submission Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)