Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)
Year 2021,
, 136 - 150, 26.01.2021
Gulsun Şahan
,
Mahir Uğurlu
,
Nihal Özdemir
,
Ayşenur Nazik
Abstract
Bu çalışmanın amacı Bartın il merkezindeki okullarda kaynaştırma eğitimi yapan öğretmenlere göre kaynaştırma eğitimi verilen öğrencilerin başarısını ortaya koymak, sorun ve çözüm önerilerini değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini Bartın il merkezinde görev yapan kaynaştırma eğitimi veren öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem grubunda en fazla kaynaştırma öğrencisi olan 7 okulda görev yapan öğretmenler yer almıştır. Bu çalışma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırması olup, öğretmen görüşleri Ahmetoğlu, Ünal ve Ergin (2016) tarafından geliştirilen “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile alınmıştır. Öğretmenlerin tamamına ölçek uygulanmış, 74 form nicel olarak değerlendirmeye alınmıştır. Nitel değerlendirme için 29 öğretmenin görüşü incelenmiştir. Sonuç olarak öğretmen görüşleri arasında rehberlik araştırma merkezi ve aileler alt boyutlarında ve yaş gruplarına göre sivil toplum örgütleri alt boyutunda anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleki deneyimleri arasında rehber öğretmenler ve okul idarecileri boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu, branşlara göre anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Öğretmenlerin ailelerden yeterli ve bilinçli düzeyde destek alamadıkları, eğitim süreci içerisinde kazandırılan becerilerin ev ortamında aile tarafından desteklenmediği ayrıca ailelerin okul ile iletişimin çok az olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmen beklentileri arasında velilerin okulla daha fazla ilişki kurması, veli toplantılarına katılmasının önemli olduğu, ailelerin çocukları ile daha fazla ilgilenmesi ayrıca okulda yapılan etkinliklerin evde daha fazla desteklenmesi gerektiği yer almaktadır.
Supporting Institution
Bartın Üniversitesi tarafında BAP Projesi olarak desteklenmiştir.
Project Number
Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi 2019-SOS-A-002
Thanks
Bartın Üniversitesine desteğinden dolayı teşekkür ederiz.
References
- Ahmetoğlu, E, Ünal, A. M., Ergin D, Y (2016) Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler
Ölçeği’nin Geliştirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 2, 167-175
- Akman, B., Mercan Uzun, E., & Yazıcı, D. N. (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının
Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(1).
- Babaoğlan, E. & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim
Fakültesi Dergisi, 18 (2), 345-354.
- Batu, S. (2000). Kaynaştırma, Destek Hizmetler Ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(24),
35-45.
- Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının
İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
- Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve
Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Bozarslan Malkoç, B. (2010). Eskişehir İlindeki Özel Anaokullarında Çalışan Eğiticilerin Okul Öncesi Dönemde
Kaynaştırmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Camadan, F . (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve Bep hazırlamaya
ilişkin öz-yeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39) , 128-138.
- Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri.
Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
- Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri Ve
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Işık, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tam Zamanlı Kaynaştırma Kararı Olan Otizmli Öğrencilerin Eğitimine
İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Toros Üniversitesi, Mersin.
- İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının “özel eğitim” konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler
Dergisi, 4 (14), 106-114.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB, (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete, Yayım Tarihi: 21 Temmuz 2012, Sayısı: 28360
- Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği (2006, 31 Mayıs). Resmi Gazete (Sayı: 26184). Erişim
adresi: https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf
- Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları Ve Kaygıları İle
Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale.
- Soyyiğit, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Tercihleriyle Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi (İstanbul İli, Pendik İlçesi Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Şahbaz, Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin
Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 116-135.
- Tike, L. (2007). Sınıf Öğretmenleri, Rehber Öğretmenler ve Rehberlik Araştırma Merkezi Çalışanlarının
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve Bu Süreçte Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Ankara.
- Ünal, F, İflazoğu Saban, A. (2014) Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflarda, Öğretmenlerin Kaynaştırmaya
Yönelik Tutumları, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1, 388-405
- Varol, Ç. (2010). İlköğretim Okullarındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı,
Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), Ankara: MEB Kayank Kitaplar Dizisi.
- Yaylacı, Z., Aksoy, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri. Uluslararası
Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016 (6) , 19-40.
- Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021,
, 136 - 150, 26.01.2021
Gulsun Şahan
,
Mahir Uğurlu
,
Nihal Özdemir
,
Ayşenur Nazik
Project Number
Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi 2019-SOS-A-002
References
- Ahmetoğlu, E, Ünal, A. M., Ergin D, Y (2016) Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler
Ölçeği’nin Geliştirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 2, 167-175
- Akman, B., Mercan Uzun, E., & Yazıcı, D. N. (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının
Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(1).
- Babaoğlan, E. & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim
Fakültesi Dergisi, 18 (2), 345-354.
- Batu, S. (2000). Kaynaştırma, Destek Hizmetler Ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(24),
35-45.
- Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının
İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
- Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve
Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Bozarslan Malkoç, B. (2010). Eskişehir İlindeki Özel Anaokullarında Çalışan Eğiticilerin Okul Öncesi Dönemde
Kaynaştırmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Camadan, F . (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve Bep hazırlamaya
ilişkin öz-yeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39) , 128-138.
- Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri.
Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
- Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri Ve
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Işık, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tam Zamanlı Kaynaştırma Kararı Olan Otizmli Öğrencilerin Eğitimine
İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Toros Üniversitesi, Mersin.
- İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının “özel eğitim” konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler
Dergisi, 4 (14), 106-114.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB, (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete, Yayım Tarihi: 21 Temmuz 2012, Sayısı: 28360
- Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği (2006, 31 Mayıs). Resmi Gazete (Sayı: 26184). Erişim
adresi: https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf
- Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları Ve Kaygıları İle
Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale.
- Soyyiğit, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Tercihleriyle Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi (İstanbul İli, Pendik İlçesi Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Şahbaz, Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin
Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 116-135.
- Tike, L. (2007). Sınıf Öğretmenleri, Rehber Öğretmenler ve Rehberlik Araştırma Merkezi Çalışanlarının
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve Bu Süreçte Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Ankara.
- Ünal, F, İflazoğu Saban, A. (2014) Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflarda, Öğretmenlerin Kaynaştırmaya
Yönelik Tutumları, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1, 388-405
- Varol, Ç. (2010). İlköğretim Okullarındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı,
Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), Ankara: MEB Kayank Kitaplar Dizisi.
- Yaylacı, Z., Aksoy, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri. Uluslararası
Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016 (6) , 19-40.
- Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.