Research Article
BibTex RIS Cite

University Students ‘Attitudes About Covid-19 Period Emotion and Status: Case Of TRNC

Year 2021, , 2137 - 2147, 20.10.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.853342

Abstract

The first covid-19 case was reported in Wuhan, China, spread rapidly in all countries of the world. They started a universal pandemic process. This situation has caused negative effects on the social and economic life of people. The aim of this study is to develop a valid, reliable, and new attitude scale regarding the feelings and situations of the students studying at their universities in the TRNC during the covid-19 period. In the questionnaire form consisting of 5 Likert type, 30 questions were applied to 203 students studying at universities in the TRNC, 200 of which were deemed suitable for evaluation. SPSS 24.0 and AMOS 24.0 software were used for statistical calculations. The scale has become ready for use by obtaining data on its reliability and validity. As a result of the analyses carried out, it was determined that the data obtained were at a good level. In addition, according to the results of the multiple regres-sion analysis, it was determined that there was a significant relationship between the gender and age variables and the covid-19 period emotions and states scale, while there was no significant relationship between the department where they study and the covid-19 period emotions and states scale.

References

  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21, doi: 10.32572/guntad.703410.
  • Akca, M. (2020). COVID-19'un havacılık sektörüne etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 45-64.
  • Aktuğ, İ. D. (2020). COVID-19 immün sistem ve egzersiz. International Journal of Human Sciences, 17(2), 513-520. doi: 10.14687/jhs.v17i2.6005.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ariyaratne, W. M. (2020). Post-COVID19 challenges and way forward for Sri Lanka tourism. Rajarata University of Sri Lanka, 1-12, doi: 10.2139/ssrn.3581509.
  • Bakar, N. A. ve Rosbi, S. (2020). Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193, doi: 10.22161/ijaers.74.23.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning and Teaching, 3(1), 9-28. doi: 10.37074/jalt.2020.3.1.7.
  • Çakmur, H. (2012). Araştırmalarda ölçme - güvenilirlik – geçerlilik. TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(3), 339-344.
  • Çöl, G. (2020). COVID-19 salgınına genel bir bakış. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Demuyakor, J. (2020). Coronavirus (COVID-19) and online learning in higher ınstitutions of education: A survey of the perceptions of ghanaian ınternational students in China. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(3), e202018. doi: 10.29333/ojcmt/8286.
  • Dikmen, K. ve Özkan, İ. (2020). COVID-19 epidemiyolojisi: Pandemiden ne öğrendik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4(2), s. 29-36. doi: 10.34084/bshr.715153.
  • Doğan, N. ve Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Durak, G. ve Serkan Çankaya, S. İ. (2020). Examining the Turkish universities’ distance education systems during the COVID-19 pandemic. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809. doi: 10.17522/balikesirnef.743080.
  • Dursun, Y. ve Kocagöz, E. (2010). Yapisal eşitlik modellemesi ve regresyon: Karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(35), 1-17.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri J Med Sci, 33(1), 210-223. doi: 10.5336/medsci.2011-26747.
  • Gössling, S., Scott, D. ve Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20, doi: 10.1080/09669582.2020.1758708.
  • İbiş, S. (2020). COVID-19 salgınının seyahat acentalari üzerine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
  • Karatosun, H. (2010). Fiziksel aktivite ve ruh sağlığı. SDÜ Yaşam Dergisi, 2(2), 9-13.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y.-T., Liu, Z., Hu, S. ve Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Published Online, 7(2), e17-e18. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30077-8.
  • Macit, A. ve Macit, D. (2020). Türk sivil havacılık sektöründe COVID-19 pandemisinin yönetimi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-116.
  • Niewiadomski, P. (2020). COVID-19: from temporary de-globalisation to a re-discovery of tourism? Tourism Geographies, 22(3), 651-656. doi: 10.108/14616688.2020.1757749.
  • Özçiftçi, Ü. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153. doi: 10.21673/anadoluklin.721864.
  • Pakpour, A. H. ve Griffiths, M. D. (2020). The fear of COVID-19 and its role in preventive behaviors. Journal of Concurrent Disorders, 4(3), 1-6.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Cyprus: OECD 2020, 1-40.
  • Şen, M. A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye’deki yemek firmalarında oluşturduğu etkinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 89-100. doi: 10.35341/afet.717513.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik . Ankara: Seçkin Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Şencan, H. (t.y.). Veri Analizi. Mayıs 27, 2020 tarihinde https://ders.es/ adresinden alındı
  • Şenışık, S. (2015). Egzersiz ve bağışıklık sistemi. Turk J Sports Med, 50(2), 11-20.
  • Sheresheva, M. Y. (2020). Coronavirus and tourism. Population and Economics, 4(2), 72-76. doi: 10.3897/popecon.4.e53574.
  • Soylu, Ü. Ö. (2020). Türkiye ekonomisinde COVID-19’un sektörel etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 169-185.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), s. em0063.
  • Türkmen, M. ve Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67. doi: 10.14486/IntJSCS.2020.596.
  • TÜRSAB. (2020). Turizm istişare ... Mayıs 26, 2020 tarihinde https://www.tursab.org.tr adresinden alındı
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinde sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Özel Sayı 1), 145-153. doi: 10.21673/anadoluklin.721864.

Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği

Year 2021, , 2137 - 2147, 20.10.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.853342

Abstract

Çin’in Wuhan kentinde ilk covid-19 vakasının bildirilmesinden sonra virüs önce Çin sonra tüm dünya ülkelerinde hızla yayılmış ve evrensel bir pandemi sürecini başlamasına neden oluştur. Bu durum insanların birçok sosyal ve ekonomik yaşam alanında olumsuz etkilere sebep olmuştur. Bu çalışmanın amacı KKTC’de Üniversitelerinde okuyan öğrencilerin covid-19 dönemi duygu ve durumlarına ilişkin geçerli, güvenilir ve yeni bir tutum ölçeği geliştirmektir. Hazırlanmış olan ankette, 5 dereceli Likert tipi, 30 sorudan oluşan anket formu KKTC’de üniversitelerinde okuyan 203 kişiye uygulanmış, bunlardan 200 adeti değerlendirilmek için uygun görülmüştür. Elde edilen verilerin istatistiksel hesaplamaları SPSS 24.0 ve AMOS 24.0 istatistik programı kullanılmıştır. Güvenirlilik ve geçerliliğine ilişkin veriler elde edilerek, ölçek kullanıma hazır hale gelmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, elde dilen değerler verilerin uyumunun iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak, çoklu regrasyon analizi sonucuna göre genel olarak cinsiyet ve yaş değişkenleri ile covid-19 dönemi duygu ve durumları ölçeği arasında anlamlı bir olduğu belirlenirken katılımcıların okudukları bölüm ile covid-19 dönemi duygu ve durumları ölçeği arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.

References

  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21, doi: 10.32572/guntad.703410.
  • Akca, M. (2020). COVID-19'un havacılık sektörüne etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 45-64.
  • Aktuğ, İ. D. (2020). COVID-19 immün sistem ve egzersiz. International Journal of Human Sciences, 17(2), 513-520. doi: 10.14687/jhs.v17i2.6005.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ariyaratne, W. M. (2020). Post-COVID19 challenges and way forward for Sri Lanka tourism. Rajarata University of Sri Lanka, 1-12, doi: 10.2139/ssrn.3581509.
  • Bakar, N. A. ve Rosbi, S. (2020). Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193, doi: 10.22161/ijaers.74.23.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning and Teaching, 3(1), 9-28. doi: 10.37074/jalt.2020.3.1.7.
  • Çakmur, H. (2012). Araştırmalarda ölçme - güvenilirlik – geçerlilik. TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(3), 339-344.
  • Çöl, G. (2020). COVID-19 salgınına genel bir bakış. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Demuyakor, J. (2020). Coronavirus (COVID-19) and online learning in higher ınstitutions of education: A survey of the perceptions of ghanaian ınternational students in China. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(3), e202018. doi: 10.29333/ojcmt/8286.
  • Dikmen, K. ve Özkan, İ. (2020). COVID-19 epidemiyolojisi: Pandemiden ne öğrendik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4(2), s. 29-36. doi: 10.34084/bshr.715153.
  • Doğan, N. ve Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Durak, G. ve Serkan Çankaya, S. İ. (2020). Examining the Turkish universities’ distance education systems during the COVID-19 pandemic. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809. doi: 10.17522/balikesirnef.743080.
  • Dursun, Y. ve Kocagöz, E. (2010). Yapisal eşitlik modellemesi ve regresyon: Karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(35), 1-17.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri J Med Sci, 33(1), 210-223. doi: 10.5336/medsci.2011-26747.
  • Gössling, S., Scott, D. ve Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20, doi: 10.1080/09669582.2020.1758708.
  • İbiş, S. (2020). COVID-19 salgınının seyahat acentalari üzerine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
  • Karatosun, H. (2010). Fiziksel aktivite ve ruh sağlığı. SDÜ Yaşam Dergisi, 2(2), 9-13.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
  • Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y.-T., Liu, Z., Hu, S. ve Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Published Online, 7(2), e17-e18. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30077-8.
  • Macit, A. ve Macit, D. (2020). Türk sivil havacılık sektöründe COVID-19 pandemisinin yönetimi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-116.
  • Niewiadomski, P. (2020). COVID-19: from temporary de-globalisation to a re-discovery of tourism? Tourism Geographies, 22(3), 651-656. doi: 10.108/14616688.2020.1757749.
  • Özçiftçi, Ü. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153. doi: 10.21673/anadoluklin.721864.
  • Pakpour, A. H. ve Griffiths, M. D. (2020). The fear of COVID-19 and its role in preventive behaviors. Journal of Concurrent Disorders, 4(3), 1-6.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Cyprus: OECD 2020, 1-40.
  • Şen, M. A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye’deki yemek firmalarında oluşturduğu etkinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 89-100. doi: 10.35341/afet.717513.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik . Ankara: Seçkin Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Şencan, H. (t.y.). Veri Analizi. Mayıs 27, 2020 tarihinde https://ders.es/ adresinden alındı
  • Şenışık, S. (2015). Egzersiz ve bağışıklık sistemi. Turk J Sports Med, 50(2), 11-20.
  • Sheresheva, M. Y. (2020). Coronavirus and tourism. Population and Economics, 4(2), 72-76. doi: 10.3897/popecon.4.e53574.
  • Soylu, Ü. Ö. (2020). Türkiye ekonomisinde COVID-19’un sektörel etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 169-185.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), s. em0063.
  • Türkmen, M. ve Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67. doi: 10.14486/IntJSCS.2020.596.
  • TÜRSAB. (2020). Turizm istişare ... Mayıs 26, 2020 tarihinde https://www.tursab.org.tr adresinden alındı
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinde sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Özel Sayı 1), 145-153. doi: 10.21673/anadoluklin.721864.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İrem Karataş 0000-0002-5962-0306

Merve Akkılıç

Özlem Altun 0000-0002-0830-002X

Publication Date October 20, 2021
Submission Date January 4, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Karataş, İ., Akkılıç, M., & Altun, Ö. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2137-2147. https://doi.org/10.33206/mjss.853342
AMA Karataş İ, Akkılıç M, Altun Ö. Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği. MJSS. October 2021;10(4):2137-2147. doi:10.33206/mjss.853342
Chicago Karataş, İrem, Merve Akkılıç, and Özlem Altun. “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu Ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 4 (October 2021): 2137-47. https://doi.org/10.33206/mjss.853342.
EndNote Karataş İ, Akkılıç M, Altun Ö (October 1, 2021) Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 4 2137–2147.
IEEE İ. Karataş, M. Akkılıç, and Ö. Altun, “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği”, MJSS, vol. 10, no. 4, pp. 2137–2147, 2021, doi: 10.33206/mjss.853342.
ISNAD Karataş, İrem et al. “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu Ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/4 (October 2021), 2137-2147. https://doi.org/10.33206/mjss.853342.
JAMA Karataş İ, Akkılıç M, Altun Ö. Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği. MJSS. 2021;10:2137–2147.
MLA Karataş, İrem et al. “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu Ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 4, 2021, pp. 2137-4, doi:10.33206/mjss.853342.
Vancouver Karataş İ, Akkılıç M, Altun Ö. Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Dönemi Duygu ve Durumlarına İlişkin Tutumları: KKTC Örneği. MJSS. 2021;10(4):2137-4.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155