The aim of this study is to examine attitudes of university students related to physical education and sport service course and relationship of these attitudes with academic motivation. The population of the study is composed of students who study at Kyrgyzstan-Turkey Manas University and Kyrgyzstan National University in the academic year of 2012-2013 and take the lesson of physical education and sports service and the research sample of the study is composed of 822 students selected from the population of the study by using random sampling method and students from these two universities who participate in the study voluntarily. Personal information form, the Physical Education and Sport Attitude Scale (BESTO) developed by Demirhan and Altay (2001) and Academic Motivation Scale (AMS) of Vallerand et al. (1992) were used as data collecting tools. Study data were evaluated after they had been transferred to SPSS software. It cannot be found any significant difference between subdimensions of academic motivation scale and sub-dimensions of physical education attitude scale of students from the point of taking ELFK or Physical Education and Sport Service course as a result of this study (p>0.05). It was determined that there is a positive and medium-level relationship between the positive attitudes of university students towards physical education and sport service course and external motivation (p< 0.01; r = 0.458) and internal motivation (p< 0.01; r = 0.526) which are sub-dimensions of academic motivation scale and a positive and weak relationship between this course and amotivation (p< 0.05; r = 0.084)
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spor servis dersiyle ilgili tutumlarını ve bu tutumların akademik motivasyonla ilişkisini incelemektir. Çalışmanın evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ile Kırgızistan Milli Üniversitesinde öğrenim gören ve beden eğitimi ve spor servis dersi alan öğrenciler, örneklemini ise, her iki üniversiteden araştırmaya gönüllü katılan ve rastgele örnekleme yöntemiyle araştırma evreninden seçilen 822 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Demirhan ve Altay (2001)’ ın geliştirdiği Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği (BESTÖ) ile Vallerand ve vd (1992)’nin Akademik Motivasyon Ölçeği (AMS) kullanılmıştır. Çalışma verileri SPSS programına aktarılarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin ELFK veya Beden Eğitimi ve Spor Servis dersi almaları açısından, öğrencilerin akademik motivasyon ölçeği alt boyutları ile beden eğitimi tutum ölçeği alt boyutları arasında göre anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin beden eğitimi ve spor servis dersine karşı olumlu tutumları ile akademik motivasyon ölçeği alt boyutlarından dışsal motivasyon (p< 0.01; r = 0.458) ve içsel motivasyonla (p< 0.01; r = 0.526) pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki, motivasyonsuzlukla (p< 0.05; r = 0.084) pozitif yönde ve zayıf ilişki olduğu belirlenmiştir
Other ID | JA75BG58FE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies