Development level of a state, not to lag behind the era and to be as strong as other states depend on how the country's education system works. When prompted to improve reform in a society‟s education system, it is tried to obtain clues about the educational systems of developed countries and to take advantage from past experiences. In our century, development of human progress have gone beyond the state borders with globalization of the world, development of technology and the mass media. Developing countries are facing the same problems and similar challenges. Therefore, that causes acceleration of the process to benefit from each other's experience and also increase the need for comparative education. The most important feature of comparative education is investigating the results of the factors that affect the education in different education systems. In this study, Germany was deeply examined by the key factors that set background of the education system (demographic structure of the country, language, historical development of the education system, the authority and supervision in the education system etc.). Conditions and practices in Kyrgyzstan and Turkey were compared with the results obtained from Germany. The similarities and differences between Germany, Kyrgyzstan and Turkey's education system are discussed under the perspective of comparative educational research. In this study, the purpose is to reveal the parts that should be developed the education system in Kyrgyzstan and Turkey by detecting similarities and differences of the three countries‟ education system and to make suggestions about the problems are intended. It was used descriptive survey model in the study. While collecting data, the literature was surveyed and on the subject available books, magazines, theses, articles and statistical data of the official sources in national level were used
Bir devletin gelişmişlik düzeyi ve çağın gerisinde kalmaması, diğer devletler kadar güçlü olması, o ülkenin eğitim sisteminin nasıl çalıştığına bağlıdır. Bir toplumun eğitim sisteminde reform geliştirmek istendiğinde, gelişmiş ülkelerin eğitim sistemleri hakkında ipuçları edinilmeye, yaşanmış tecrübelerden yararlanılmaya çalışılmaktadır. Yaşadığımız yüzyılda, dünyanın küreselleşmesi, teknolojinin gelişmesi ve kitle iletişim araçlarının ilerlemesiyle birlikte insanın gelişimi devlet sınırlarının ötesine geçmiştir. Gelişmekte olan ülkelerin aynı problemleri yaşaması ve benzer zorluklarla karşılaşması da, toplumların birbirinin yaşadığı tecrübelerden yararlanma sürecini hızlandırmış ve karşılaştırmalı eğitime olan ihtiyacı daha da arttırmıştır. Karşılaştırmalı eğitimin en önemli özelliği eğitime etki eden etmenlerin, farklı eğitim sistemlerinde nasıl sonuçlar doğurduğunu incelemesidir. Bu çalışmada; Almanya, eğitim sisteminin arka planını oluşturan önemli faktörler (ülkenin demografik yapısı, dili, eğitim sisteminin tarihi gelişimi, eğitim sisteminde yetki ve denetim vb.)açısından derinlemesine incelenmiş, elde edilen sonuçlarla Kırgızistan ve Türkiye‟deki durumlar ve uygulamalar karşılaştırılmıştır. Almanya, Kırgızistan ve Türkiye‟nin eğitim sistemlerindeki benzerlik ve farklılıklar, karşılaştırmalı eğitim araştırmaları bakış açısıyla ele alınmıştır. Bu doğrultuda, araştırmanın amacı üç ülkenin eğitim sistemlerinin benzerlik ve farklılıklarını tespit ederek Kırgızistan ve Türkiye‟nin eğitim sisteminde geliştirilmesi gereken boyutları ortaya koymak ve yaşanan sorunlara bazı öneriler getirmektir. Araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, literatür taraması yapılmış ve konuyla ilgili mevcut kitap, tez, makale, dergi ve ulusal düzeydeki resmi kaynakların istatistiki bilgilerinden yararlanılmıştır
Other ID | JA93PR84UZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Submission Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies