The concepts of grey marketing and parallel imports are extensively studied concepts by both businesses that have been producing branded products and consumers who want to buy the same product at a lower cost. These concepts become prominent on the markets where price differences exist, and they are getting deeper in many ways compared to consumer needs and expectations. While products brought from abroad through import as gray marketing and parallel imports seem to be an obstacle in front of the products sold in the domestic market, nowadays, they are encouraged by many distributors and are increasingly preferred by consumers. In this study, the concepts of gray marketing, parallel import and re-import are discussed and various strategies that address the benefits and harms of personal expectations about these concepts are addressed through the studies on the subject. In the scope of the study, price differences of mobile phones are determined by means of case study analysis and the reasons of preference for gray products and parallel products are explained. As a result of the study, it is revealed that gray marketing and parallel imports affect the market share of the products offered to the domestic market, it is profitable for the consumer but it has a profit reducing structure in terms of distributor.
Gri pazarlama ve paralel ithalat kavramları, yıllardır
özellikle markalı ürünler üreten işletmeler ve aynı ürünü daha ucuza almak
isteyen tüketiciler tarafından önemle incelenen bir konudur. Bu kavramlar,
fiyat farklarının olduğu piyasalarda kendini göstermekte, tüketici ihtiyaç ve
beklentilerine göre pek çok üründe daha da derinlik kazanmaktadır. Gri
pazarlama ve paralel ithalat şeklinde ithalat yoluyla yurtdışından getirilen
ürünler, yurtiçi piyasada satılan ürünlerin önünde bir engel gibi görünmekteyse
de günümüzde birçok dağıtıcı işletme tarafından teşvik edilmekte ve gittikçe
tüketiciler tarafından daha çok tercih edilmektedir. Çalışmada, gri pazarlama,
paralel ithalat ve geri ithalat kavramlarına değinilerek, konuyla ilgili
yapılan çalışmalar incelenmektedir. Örnek olay analizinin yapıldığı çalışmada, cep
telefonlarının fiyat farklılıkları tespit edilerek gri ürün ve paralel ürünün
tercih sebepleri açıklanmaktadır. Kişisel beklentiler üzerindeki fayda ve
zararları ele alınarak geliştirilen çeşitli stratejilere değinilmektedir.
Çalışmanın sonucunda, gri pazarlama ve paralel ithalatın yurtiçinde satışa
sunulan ürünlerin pazar payını etkilediği, tüketici için karlı ancak dağıtıcı
açısından karı düşürücü
yapısının olduğu ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | October 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies