Bu
araştırma, daha önce Türkçe alan yazında ilk defa kavramsal bir çalışmayla
gündeme gelmiş olan “Örgütsel Dertleşme” kavramının öğretmenler tarafından
nasıl algılandığını belirlemeye yöneliktir. Bu bağlamda örgütsel dertleşme
kavramına ilişkin öğretmenlerin görüşlerini ortaya koymak hedeflenmiştir. Nitel
olarak yürütülen bu çalışmada araştırmanın çalışma grubunu Muş il merkezinde
bulunan bir ilkokul ve ortaokulda görev yapan farklı branşlardan 11 öğretmen
oluşturmuştur. Araştırma soruları, öğretmenlerin örgüt içerisinde sevinçlerini,
hüzünlerini ve örgütsel problemlerini paylaşma açısından tercihlerini ve
algılarını anlamaya yöneliktir. Verilerin çözümlenmesi için betimsel analiz yapılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin, kendi düşüncelerini, fikirlerini,
deneyimlerini başka bireylere anlatırken bilişsel bir süzgeçten geçirdikleri
söylenebilir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunlukla yöneticilerle dertleşmekten
çekindikleri ortaya çıkmıştır. Yöneticilerin örgütsel gerçeklikleri fark
edebilmek ve örgütsel değişimleri gerçekleştirebilmek için örgütsel dertleşmeye
uygun zemin hazırlamaları ve örgütsel dertleşmenin gücünden yararlanmaları
önerilebilir.
This research is aimed to determine the reflections of the concept of “Organizational Narrative Conversation” which came up for the first time in Turkish literature before with a conceptual study. In this context, it was aimed to reveal the views of teachers about the concept of organizational narrative conversation. In this qualitative study, the study group consisted of 11 teachers from different branches working in a primary school and secondary school in Muş city center. The research questions are aimed at understanding the preferences and perceptions of teachers in terms of sharing their joys, sadness and organizational problems within the organization. Descriptive analysis was performed to analyze the data. As a result of the research, it can be said that teachers pass a cognitive filter while telling their thoughts, ideas and experiences to other individuals. In addition, it was revealed that teachers were mostly hesitant to complain to the administrators. As a result, it is seen that professional narrative conversations were rarely performed by teachers. It is understood that teachers' professional conversations reflect very little to their professional areas. In addition, it can be understood that women's exchange of information on professional issues is more than that of men in professional narrative conversations. In order to realize organizational realities and realize organizational changes, managers may be able to prepare the appropriate level for organizational narrative conversation and to benefit from its power.
Narrative conversation (unburden one’s heart) Organizational narrative conversation Professional narrative conversation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies