Bu
çalışmada, İngilizce öğretiminde kişiselleştirilmiş öğretim kullanımının lisans
öğrencilerinin başarılarına etkisi amaçlanmıştır. Araştırmada öntest-sontest
kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmadaki bağımsız değişken öğretim
olup; kişiselleştirilmiş öğretim ve kişiselleştirilmemiş öğretim olarak iki alt
gruba ayrılmaktadır. Öğrenci başarısı, araştırmanın tek bağımlı değişkenidir.
Başarının farklılaşmasının incelenmesinde nicel; görüşler için ise nitel
yöntemlere başvurulmuştur. Örneklem grubuna, üç farklı haftada, İngilizce ders
kitaplarında yer alan üç dilbilgisi konusuna dair kişiselleştirilmiş sunumlar
hazırlanarak ders anlatımında bu sunumlar kullanılmış ve ardından öğrencilere
kişiselleştirilmiş alıştırmalar verilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler
incelendiğinde, kişiselleştirilmiş öğretim gören ve kişiselleştirilmemiş
öğretim gören öğrencilerin öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir fark
tespit edilememiştir. Nitel verilerin sonucunda, öğrencilerin
kişiselleştirilmiş uygulamaya yönelik görüşlerinin olumlu olduğu, uygulamayı
motive edici buldukları, sınıf içi iletişimi güçlendirme ve birbirlerini tanıma
açısından faydalı buldukları tespit edilmiştir.
Personalized instruction is based on the adaptation of instruction and shaping the instruction according to the interests and needs of the student by taking the student to the center. While presenting the information and in exercise stage, it takes the student to the center of instruction by using the concepts, names or objects that are close to the student. In this study, it is aimed to identify the effects of personalized teaching in teaching English on the achievement of university students and their views regarding the implementation. In the study, pretest- posttest control group experimental design was used. While analyzing the differentiation of achievement, quantitative methods were used and qualitative methods were used for identifying and interpreting student views. For the experimental group, personalized presentations and exercises related to three different subjects from their course book in the scope of the curriculum determined by the institution they are students were prepared and used in three different weeks. After each personalized lesson, the students were given personalized exercises related to the lesson. After the data analysis, it was identified that there was no significant difference between the pretest-posttest scores of students who received personalized instruction and the others who received non-personalized instruction. As a result of qualitative data, it was identified that the views of students regarding the practice were positive, and they found the implementation motivating and useful in terms of strengthening the in class communication and knowing each other.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies