Hızlı yaşayan çağımız insanı için daha
hızlı ve etkili bilgi alışverişi sağlaması, internet ekonomisinin hızla
gelişmesi, sadece orijinal ekonomik düzeni bozmakla kalmamış, aynı zamanda
ekonomik büyümede, işletmeler arası rekabette ve hatta uluslararası rekabette
önemli bir faktör haline gelmiştir. Bu rekabetin önemli ve etkin bir parçası
olan internet ve sosyal medyanın hayatımızdaki yerinin giderek artmasıyla;
tüketicilerin edilgen rol üstlendiği reklam ve benzeri tutundurma
faaliyetlerinin yoğun bir şekilde sürdürülmesinin yanı sıra, tüketicilerin daha
aktif rol aldıkları iletişim süreçlerinin önemi de sürekli artmaktadır.
İşletmeler, pazara sundukları ürün ve
hizmetlerden hedef kitlelerini haberdar etmek, kendi ürün ve hizmetlerinin
diğerlerinden farklı yönlerini, avantajlarını, neden tercih edilmeleri
gerektiğini anlatabilmek için reklam yapmak zorundadır. Reklam maliyetleri
pazarlama satış dağıtım giderlerinin önemli bir parçası olup ilke olarak
yapıldıkları dönemin gideri olarak muhasebeleştirilmesi benimsenmiştir. Fakat
reklam maliyetleri sadece yapıldıkları dönemde değil gelecek dönemlerde
ekonomik yarar sağlayacağı düşünülerek aktifleştirilip ifta payı olarak
bölünmek suretiyle gidere dönüştürülmesi dönemsellik kavramı gereği daha uygun
bir yaklaşımdır.
The rapid and effective exchange of information and the rapid development of the internet economy have not only distorted the original economic order, but have also become an important factor in economic growth, inter-business competition and even international competition. With the increasing importance of internet and social media in our lives as an important and effective part of this competition; the importance of communication processes in which consumers play a more active role is constantly increasing, as well as the intensification of advertising and similar promotional activities in which consumers play a passive role. Businesses must advertise their products and services in order to inform their target audiences about the products and services they offer to the market and to explain the different aspects, advantages, and why they should be preferred. Advertising costs are an important part of marketing sales and distribution expenses. However, it is a more appropriate approach to convert advertising costs into expenses by capitalizing them not only in the period in which they are made, but also in the future periods by capitalizing them as economic benefits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | July 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies