Nowadays, individuals are expected to have 21st-century skills. Considering the fact that these skills are acquired during primary school years, it is important to update primary school teacher education programs. This study's aim was to compare the 2007 and 2018 programs in detail. The document review method was used in the study, in which the qualitative research method was adopted. The 2007 and 2018 Primary Education Undergraduate Programs published by the CHE constituted the data of the study. As a result of the content analysis of the data obtained, it was determined that the contents of field education and general culture courses, total course hours and numbers of the program, and the numbers of applied courses were reduced in the 2018 program compared to the 2007 program. Moreover, it was observed that the content of the professional knowledge course was increased, courses related to values education were added, and changes were made in the periods during which the courses were present. The results were discussed with a critical approach. We consider that the recommendations put forward in accordance with the results will be a guide to increase the quality of new programs to be established by the faculties of education.
Günümüzde bireylerin 21. yüzyıl becerilerine sahip olması beklenmektedir. Bu becerilerin ilkokul yıllarında kazandırıldığı düşünülürse sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının güncellenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı 2007 ve 2018 sınıf öğretmenliği öğretmen yetiştirme programlarının detaylı bir şekilde karşılaştırılması olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini YÖK tarafından yayımlanmış olan 2007 ve 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programları oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin içerik analizi sonucunda 2007 programına kıyasla 2018 programında alan eğitimi ve genel kültür ders içeriklerinin, programa ilişkin toplam ders saati ve sayılarının ve uygulamalı ders sayılarının azaltıldığı tespit edilmiştir. Bunlara ilaveten meslek bilgisi ders içeriğinin artırıldığı, değerler eğitimine ilişkin derslerin eklendiği ve derslerin bulunduğu dönemlerde değişikliklerin yapıldığı görülmüştür. Elde edilen bulgular eleştirel bir yaklaşımla tartışılmıştır. Sonuçlar doğrultusunda ileri sürülen önerilerin, eğitim fakülteleri tarafından oluşturulacak olan yeni sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının niteliğini arttırmak adına rehber olacağı kanaatindeyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2021 |
Submission Date | October 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies