Bu araştırmada henüz lisans programına devam eden üniversite öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik farkındalık düzeylerinin lisans sonrası lisansüstü eğitim niyetlerini yordayıp yordama durumu incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de bir devlet üniversitesinde eğitim fakültesinde öğrenim gören 350 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Lisansüstü Eğitim Farkındalığı Ölçeği ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ise Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, lisansüstü eğitime yönelik farkındalığın lisansüstü eğitim niyetinin anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları, lisansüstü eğitim hakkındaki farkındalık artışının henüz lisans eğitimi alan öğrencilerin lisans sonrası lisansüstü eğitime devam etme planları ve kararlarında pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğunu ortaya çıkararak ilgili alan yazına katkıda bulunmuştur. Buna göre yükseköğretimde lisansüstü eğitime yönelik farkındalığı geliştirmeye dayalı erken müdahaleler, bilgilendirici destek ve danışmanlık hizmetlerinin lisans öğrencilerinin gelecekte lisansüstü eğitime katılım oranlarını artıracağı öngörülmektedir. Bu araştırmanın sonuçları lisansüstü eğitimi planlama fikrini geliştirmede üniversitelere mevcut lisans öğrencilerine lisansüstü eğitime dair bilinçli bir farkındalık ve anlayış kazandırma noktasında önemli ipuçları vermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | October 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies