Research Article
BibTex RIS Cite

Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması

Year 2021, Volume: 10 Issue: 3, 1861 - 1877, 30.07.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.909606

Abstract

Verilerin işlenmesi ile elde edilen enformasyonun, herkesin anlayacağı ve ondan yararlanacağı bir formda ortaya konulması noktasında veri gazeteciliğinde görselleştirme ve görsel hikâye anlatımı oldukça önemlidir. Ancak haber görselleştirmesi ile infografiğin, haberin okunabilirliği ve anlaşılabilirliğine katkısı üzerine yapılan çalışmalar kısıtlıdır. Ayrıca haberin etkili bir sunumu ve okuyucu için kolay anlaşılır olması çerçevesinde görsel öğeler ile infografik haberin hangi ilkelere bağlı kalınarak tasarlanacağı konusu belirsizlik taşımaktadır. Bu iki durumun açıklığa kavuşturulması amacıyla karma yöntem araştırmasına başvurulmuştur. Veri toplama yöntemi olarak gözlem, görüşme ve kavrama testinden yararlanılmıştır. Yapılandırılmış laboratuvar ortamında göz izleme cihazı ile infografik haber okuma çalışması gerçekleştirilmiştir. Bulgular doğrultusunda infografik haber tasarım ilkeleri ortaya konulmuştur. Farklı bir örneklem grubu oluşturularak geleneksel haber metni ile infografik haber okuma süreleri karşılaştırılmış ve kavrama testi uygulanmıştır. Sonuçlar infografik tasarımın haberin akılda kalıcılığını arttırdığı ve okuma süresini kısalttığını göstermiştir.

References

  • Bhargava, R., Deahl, E., Letouzé, E., Noonan, A., Sangokoya, D., & Shoup, N. (2015). Beyond data literacy: reinventing community engagement and empowerment in the age of data. Data-Pop Alliance White Paper Series. Data-Pop Alliance (Harvard Humanitarian Initiative, MIT Lad and Overseas Development Institute) and Internews.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: teoriden pratiğe. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Dix, A., Finlay, J., Abowd, G.D., & Beale, R. (2004). Human-computer interaction. Harlow: Pearson Education.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi: Araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler. Ankara: Erk Yayınları.
  • Geray, H. (2014). İletişim alanından örneklerle toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Golombisky, K. & Hagen, R. (2010). White space is not your enemy: a beginner's guide to communicating visually through graphic, Web and multimedia design. New York, NY: Focal Press.
  • Gray, J., Chambers, L. & Bounegru, L. (Eds). (2012). The data journalism handbook: How journalists can use data to ımprove the news. Sebastopol: O'Reilly Media Inc.
  • Hart, J. C. (2015). Overview of visualization. (Video file). The computer and the human. On coursera. Data visualization. 2015. University of Illinois at Urbana-Champaing. http://d396qusza40orc.cloudfront.net/datavisualization/recoded_videos%2F01-13-overview.mpg.aaf4bf202e6111e5b3bcd94ead694dbf.webm, Erişim Tarihi: 05.07.2018.
  • Howard, A. B. (2014). The art and science of data-driven journalism. New York: Tow Center for Digital Journalism, Columbia University.
  • Kirk, A. (2012). Data visualization: A successful design process. Birmingham: Packt Publishing.
  • Krum, R. (2014). Cool infographics: Effective communication with data visualization and design. Indiana: John Wiley and Sons.
  • Lorenz, M. (2010). Status and Outlook for data-driven journalism. In: European Journalism Center: Data-driven journalism: What is there to learn? Data-Driven Journalism. Amsterdam, on 24 August 2010. 8-17. Erişim adresi: http://mediapusher.eu/datadrivenjournalism/pdf/ddj_paper_final.pdf
  • Morville, P. & Rosenfeld, L. (2007). Information architecture for the world wide web. Sebastopol: O'Reilly.
  • Rajamanickam, V. (2005, October). Infographics seminar handout. Bombay: National Institute of Design. Ahmedabad Industrial Design Centre. Indian Institute of Technology.
  • Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: using pictures to communicate and connect with your audiences. Indiana: Que Publishing.
  • Susman-Peña, T. (2014, June). Understanding data: Can news media rise to the challenge? The Center for International Media Assistance 2014. Washington D.C.: National Endowment for Democracy.
  • Ware, C. (2012). Information visualization: perception for design. San Francisco: Elsevier.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mjss/writing-rules

Visual Storytelling in Data Journalism: An Eye Tracking Study on Visualization and Infographic Design in News

Year 2021, Volume: 10 Issue: 3, 1861 - 1877, 30.07.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.909606

Abstract

Visualization and visual storytelling in data journalism are highly important with respect to presenting the information obtained by processing data in a form that everyone understands and benefits from. However, studies on the contribution of news visualization and infographic to the readability and understandability of news are limited. In addition, on what principles the visual elements and infographic news will be designed is unclear within the framework of being an effective presentation and easily understandable for the reader of the news. In order to clarify these two situations, mixed-method research has been applied. Observation, interview, and comprehension test were used as data collection method. An infographic news reading study was carried out with an eye tracking device in a structured laboratory environment. Infographic news design principles were presented in accordance with the findings. The duration of reading an ordinary news document and reading infographic news was compared by forming a different sample group, and a comprehension test was applied. The results have shown that infographic design increased the memorability of the news and shortened the reading duration.

References

  • Bhargava, R., Deahl, E., Letouzé, E., Noonan, A., Sangokoya, D., & Shoup, N. (2015). Beyond data literacy: reinventing community engagement and empowerment in the age of data. Data-Pop Alliance White Paper Series. Data-Pop Alliance (Harvard Humanitarian Initiative, MIT Lad and Overseas Development Institute) and Internews.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: teoriden pratiğe. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Dix, A., Finlay, J., Abowd, G.D., & Beale, R. (2004). Human-computer interaction. Harlow: Pearson Education.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi: Araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler. Ankara: Erk Yayınları.
  • Geray, H. (2014). İletişim alanından örneklerle toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Golombisky, K. & Hagen, R. (2010). White space is not your enemy: a beginner's guide to communicating visually through graphic, Web and multimedia design. New York, NY: Focal Press.
  • Gray, J., Chambers, L. & Bounegru, L. (Eds). (2012). The data journalism handbook: How journalists can use data to ımprove the news. Sebastopol: O'Reilly Media Inc.
  • Hart, J. C. (2015). Overview of visualization. (Video file). The computer and the human. On coursera. Data visualization. 2015. University of Illinois at Urbana-Champaing. http://d396qusza40orc.cloudfront.net/datavisualization/recoded_videos%2F01-13-overview.mpg.aaf4bf202e6111e5b3bcd94ead694dbf.webm, Erişim Tarihi: 05.07.2018.
  • Howard, A. B. (2014). The art and science of data-driven journalism. New York: Tow Center for Digital Journalism, Columbia University.
  • Kirk, A. (2012). Data visualization: A successful design process. Birmingham: Packt Publishing.
  • Krum, R. (2014). Cool infographics: Effective communication with data visualization and design. Indiana: John Wiley and Sons.
  • Lorenz, M. (2010). Status and Outlook for data-driven journalism. In: European Journalism Center: Data-driven journalism: What is there to learn? Data-Driven Journalism. Amsterdam, on 24 August 2010. 8-17. Erişim adresi: http://mediapusher.eu/datadrivenjournalism/pdf/ddj_paper_final.pdf
  • Morville, P. & Rosenfeld, L. (2007). Information architecture for the world wide web. Sebastopol: O'Reilly.
  • Rajamanickam, V. (2005, October). Infographics seminar handout. Bombay: National Institute of Design. Ahmedabad Industrial Design Centre. Indian Institute of Technology.
  • Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: using pictures to communicate and connect with your audiences. Indiana: Que Publishing.
  • Susman-Peña, T. (2014, June). Understanding data: Can news media rise to the challenge? The Center for International Media Assistance 2014. Washington D.C.: National Endowment for Democracy.
  • Ware, C. (2012). Information visualization: perception for design. San Francisco: Elsevier.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mjss/writing-rules
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Aslıhan Zinderen 0000-0001-6761-4160

Publication Date July 30, 2021
Submission Date April 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Zinderen, A. (2021). Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1861-1877. https://doi.org/10.33206/mjss.909606
AMA Zinderen A. Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması. MJSS. July 2021;10(3):1861-1877. doi:10.33206/mjss.909606
Chicago Zinderen, Aslıhan. “Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme Ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 3 (July 2021): 1861-77. https://doi.org/10.33206/mjss.909606.
EndNote Zinderen A (July 1, 2021) Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 3 1861–1877.
IEEE A. Zinderen, “Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması”, MJSS, vol. 10, no. 3, pp. 1861–1877, 2021, doi: 10.33206/mjss.909606.
ISNAD Zinderen, Aslıhan. “Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme Ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/3 (July 2021), 1861-1877. https://doi.org/10.33206/mjss.909606.
JAMA Zinderen A. Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması. MJSS. 2021;10:1861–1877.
MLA Zinderen, Aslıhan. “Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme Ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 3, 2021, pp. 1861-77, doi:10.33206/mjss.909606.
Vancouver Zinderen A. Veri Gazeteciliğinde Görsel Hikâye Anlatımı: Haberde Görselleştirme ve İnfografik Tasarım Üzerine Bir Göz İzleme Çalışması. MJSS. 2021;10(3):1861-77.

MANAS Journal of Social Studies