Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin ergen oldukları ve bu dönemde engellilikle ilgili verilecek eğitimin onlarda oluşabilecek engellilikle ilgili olumsuz tutumlarını engellemesi düşünüldüğünde; bu çalışma ile ergenlerin engellilikle ilgili tutumlarının belirlenmesi ve bu konu ile ilgili verilen eğitimin engellilere yönelik tutumlarına etkisini saptamak amaçlanmıştır. Tek gruplu ön test-son test yarı deneysel desende yapılan bu araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde bir il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 15-18 yaş arası 14,167 ergen oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise, tabakalı rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 3,863 ergen oluşturmuştur. Araştırma verileri; Sosyodemografik Anket Formu, Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği (YEKYTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsız iki grup karşılaştırılmasında öğrenci t-testi, ikiden fazla grup karşılaştırmasında ANOVA kullanılmıştır. p<.05 düzeyinde olanlar anlamlı olarak kabul edilmiştir. Araştırmada yer alan ergenlerin %70,2’si 15-16 yaş grubundadır. Ergenlerin %84,9’unun yakınları, %89,0’ının arkadaşları arasında engelli birey bulunmadığı saptanmıştır. Araştırmadaki ergenlerin YEKYTÖ eğitim sonrası puan ortalaması (75,96±14,95) eğitim öncesine (66,69±21,98) göre artmış olup, bu fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p<.001). Araştırmadaki ergenlerin ve ailelerinin tanıtıcı özelliklerine, okul bölgelerinin bulunduğu yer ve engelliler ile karşılaşma durumlarına göre eğitim sonrası puan ortalamaları eğitim öncesine göre artmış olup, bu artışın anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<.01). Ergenlere verilen engellilere yönelik bilinçlendirme eğitimi, ergenlerin engellilere yönelik tutumlarını olumlu yönde değiştirmektedir.
Hitit Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi
SYO19002.17.001
Tüm yazarlar çalışmanın analizi için Doç. Dr. Emre Demir'e teşekkür eder.
Considering that the students in secondary training institutions are adolescents and that the training to be given about the disability in this period prevents their negative attitudes about the disability, this paper aims to determine the attitudes of adolescents towards disabled people and to determine the effects of training on their attitudes towards the disabled. The population of this research, conducted in a single-group pre-test-post-test quasi-experimental design, consisted of 14,167 adolescents between the ages of 15-18, who were studying in secondary educational institutions in a city center in the Central Anatolia Region in the 2016-2017 academic year. The sample of the study consisted of 3,863 adolescents selected by stratified random sampling method. The data were collected through Attitudes towards Disabled Person Scale and Socio demographic Data Form. In the analysis of the data, Student's t test, which is one of the parametric tests, was used for the comparison of two independent groups, and ANOVA was used for the comparison of more than two groups. p<.05 was considered significant. The adolescents in the study of whom 70.2%were in the 15-16 age group. It was determined that 84.9%of the adolescents did not have a disabled person among their relatives and 89.0%of their friends. Adolescents' mean score of “Attitude toward Disabled Persons Scale" (ATDP) after training (75.96±14.95) increased compared to the pre-training level (66.69±21.98), and this difference was statistically significant (p<.001). The post-training mean scores increased compared to the pre-training scores according to the introductory characteristics of the adolescents and their families in the study, the location of the school districts and their encounters with the disabled, and this increase was found to be significant (p<.01). Awareness-raising training given to adolescents for the disabled positively changes the attitudes of the adolescents towards the disabled.
SYO19002.17.001
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | SYO19002.17.001 |
Early Pub Date | April 28, 2022 |
Publication Date | April 28, 2022 |
Submission Date | April 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies