Research Article
BibTex RIS Cite

Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1006 - 1020, 26.07.2022
https://doi.org/10.33206/mjss.1099856

Abstract

Bu araştırmada Kırgızistan’da uzaktan eğitime yönelik öğretmen tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelindeki araştırmanın örnekleminde 3818 öğretmen bulunmaktadır. Çalışmanın verileri 2021-2022 eğitim öğretim yılında “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek, Uzaktan Eğitimin Avantajları ve Uzaktan Eğitimin Sınırlılıkları adlı iki faktörden oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, araştırmaya katılan öğretmenler uzaktan eğitimin sınırlılıklarının, avantajlarına göre daha fazla olduğunu düşünmektedir. Katılımcıların uzaktan eğitimin avantajları ile ilgili tutumları cinsiyete, kıdeme ve eğitim durumuna göre farklılaşmamakta; ancak branşa, kendine ait bilgisayar sahibi olma durumuna, internet bağlantısı sahibi olma durumuna, günlük internet kullanma süresine, uzaktan eğitim uygulamalarına katılma durumuna ve zorluk yaşama durumuna göre farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin uzaktan eğitimin sınırlılıkları ile ilgili tutumları branşa, kıdeme, eğitim durumuna, kendine ait bilgisayar sahibi olma durumuna, internet bağlantısı sahibi olma durumuna, günlük internet kullanma süresine ve uzaktan eğitim uygulamalarına katılma durumuna göre farklılaşmamakta; cinsiyete ve zorluk yaşama durumuna göre farklılaşmaktadır. Enformatik öğretmenleri, Kendine ait bilgisayarı olan öğretmenler, internet bağlantısı sahibi olan öğretmenler, interneti günlük 5-10 saat kullanan öğretmenler, uzaktan eğitim uygulamalarına katılan öğretmenler ve uzaktan eğitim sürecinde zorluk yaşamayan öğretmenler uzaktan eğitimin avantajları konusunda daha olumlu tutuma sahiptir. Kadın öğretmenler ve uzaktan eğitim sürecinde zorluk yaşayan öğretmenler uzaktan eğitimin sınırlılıkları konusunda daha olumsuz tutuma sahiptirler. Yukarıdaki sonuçlar dikkate alındığında, öğretmenlere yönelik uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirilen etkinliklerin öğretmenlerin gelişimlerine yönelik olumlu etkilerinin de olduğu görülmektedir. Bundan dolayı uzaktan eğitim etkinliklerinin ve öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini daha fazla kullanacakları ortamların oluşturulması önerilebilir.

Project Number

KTMU-BAP2021.SB.02

References

  • Абдылдаев, О. Т. (2012). Дистанттык билим берүүнүн өнүгүү тарыхы жана келечеги. Журнал Наука и Новые Технологии, 1, 350-354.
  • Абдылдаев, О. Т. & Бейшеналиева, У. У. (2011). Билим берүү системасында педагогикалык ишмердүүлүктүн инновациялык багытталышы. Вестник ИГУ. Матер. Междунар.научно-прак.конф., 60-65.
  • Almeida, F. L. (2017). Concept and dimensions of web 4.0. International Journal of Computers & Technology, 16(7), 7040-7046. Ашырбекова, А (2020). Жогорку окуу жайда аралыктан окуутуу шарттарында мугалимдердин маалыматтык-коммуникативдик компентенциясынын ролу. ЖАМУнун Жарчысы №2, 64-67 -б.б.
  • Atik, Ö.Z. (2019). Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ağır, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi. 1(49), 293-322 Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum Ankara: Pegem Akademi.
  • Eba Akademik Destek. (2020). EBA Akademik Destek, 29 Ekim 2020 tarihinde https://www.eba. gov.tr/akademik-destek den alınmıştır.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojiler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fatih (2019). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden 29 Ekim 2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Homanova, Z. & Prextova, T. (2018 Kasım 30). Educational networking platforms through the eyes of czech primary school students. AIP Conference Proceedings 2040, University of Ostrava, Czech Republic City
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi (5. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karasar, N. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Beşinci Basım. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık. Ankara.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barışık, C. ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim. 1(49), 293-322
  • Өмүрканова, Ч. Т. (2017). Жогорку окуу жайда аралыктан окутуунун шартында педагогикалык билим берүүнү моделдештирүү. Педагогика илимдеринин кандидаты окумуштуулук даражасын изденип алуу үчүн жазылган диссертация, И. Арабаев Атындагы Кыргыз Мамлекеттик Университети.
  • Özdemir, E. (2018). Investigation of prospective Math teachers’ perceptions about the use of technology in mathematics teaching. Educational Research and Reviews 13(19), 674-687. doi:10.5897/ERR2018.3584.
  • Özerbaş, M.A. (2020). Öğretim Teknolojileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Singleton, R. A. & Straits, B. C. (2005). Approaches to Social Research, 4th Edition, Oxford University Press.
  • Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy, The instructionaluse of learning, 2, 1-35
  • Yalçın, S. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. 23 Haziran 2020 tarihinde. file:///C:/Users/Elif/Downloads/Documents/konu15.1.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yorgancı, F. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı projesinden yararlanma düzeyleri ve proje hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.

Investigation of Teachers' Attitudes towards Distance Education in Kyrgyzstan

Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1006 - 1020, 26.07.2022
https://doi.org/10.33206/mjss.1099856

Abstract

This study has investigated teachers’ attitudes toward distance education in Kyrgyzstan. It is based on survey research and the sample has included 3818 teachers. The data of the study were collected with the "Distance Education Attitude Scale" in the 2021-2022 academic year. The scale has revealed two factors which are the advantages and disadvantages of distance education. The data have been analyzed with descriptive analysis, t-test and ANOVA. According to the teachers’ opinion disadvantages of distance education prevail over its advantages. The participants’ attitudes toward distance education have not differed as to their sex, seniority, and educational status. However, it has differed according to the branch, having their own computer, having an internet connection, daily internet usage time, participating in distance education applications, and experiencing difficulties. Teachers' attitudes towards the limitations of distance education have not differed according to the branch, seniority, educational status, having their own computer, having an internet connection, daily internet usage time and participating in distance education applications. However, it has differed according to sex and the fact of experiencing difficulties. Information technologies teachers, teachers who have computers, teachers who have an internet connection, teachers who use the internet 5-10 hours daily, and teachers who participate in distance education applications have a positive attitude regarding the advantages of the distance education. Female teachers and teachers who have difficulties in the process of distance education have a negative attitude regarding the limitations of distance education. Considering the abovementioned results, it is seen that the activities carried out in the distance education process for teachers also have positive effects on their professional development. Therefore, it can be suggested to create environment where distance education activities and teachers will use information and communication technologies more.

Project Number

KTMU-BAP2021.SB.02

References

  • Абдылдаев, О. Т. (2012). Дистанттык билим берүүнүн өнүгүү тарыхы жана келечеги. Журнал Наука и Новые Технологии, 1, 350-354.
  • Абдылдаев, О. Т. & Бейшеналиева, У. У. (2011). Билим берүү системасында педагогикалык ишмердүүлүктүн инновациялык багытталышы. Вестник ИГУ. Матер. Междунар.научно-прак.конф., 60-65.
  • Almeida, F. L. (2017). Concept and dimensions of web 4.0. International Journal of Computers & Technology, 16(7), 7040-7046. Ашырбекова, А (2020). Жогорку окуу жайда аралыктан окуутуу шарттарында мугалимдердин маалыматтык-коммуникативдик компентенциясынын ролу. ЖАМУнун Жарчысы №2, 64-67 -б.б.
  • Atik, Ö.Z. (2019). Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ağır, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi. 1(49), 293-322 Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum Ankara: Pegem Akademi.
  • Eba Akademik Destek. (2020). EBA Akademik Destek, 29 Ekim 2020 tarihinde https://www.eba. gov.tr/akademik-destek den alınmıştır.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojiler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fatih (2019). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden 29 Ekim 2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Homanova, Z. & Prextova, T. (2018 Kasım 30). Educational networking platforms through the eyes of czech primary school students. AIP Conference Proceedings 2040, University of Ostrava, Czech Republic City
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi (5. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karasar, N. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Beşinci Basım. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık. Ankara.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barışık, C. ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim. 1(49), 293-322
  • Өмүрканова, Ч. Т. (2017). Жогорку окуу жайда аралыктан окутуунун шартында педагогикалык билим берүүнү моделдештирүү. Педагогика илимдеринин кандидаты окумуштуулук даражасын изденип алуу үчүн жазылган диссертация, И. Арабаев Атындагы Кыргыз Мамлекеттик Университети.
  • Özdemir, E. (2018). Investigation of prospective Math teachers’ perceptions about the use of technology in mathematics teaching. Educational Research and Reviews 13(19), 674-687. doi:10.5897/ERR2018.3584.
  • Özerbaş, M.A. (2020). Öğretim Teknolojileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Singleton, R. A. & Straits, B. C. (2005). Approaches to Social Research, 4th Edition, Oxford University Press.
  • Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy, The instructionaluse of learning, 2, 1-35
  • Yalçın, S. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. 23 Haziran 2020 tarihinde. file:///C:/Users/Elif/Downloads/Documents/konu15.1.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yorgancı, F. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı projesinden yararlanma düzeyleri ve proje hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Arif Özerbaş 0000-0002-1612-9349

Kürşad Yılmaz 0000-0002-3705-5094

Akmatali Alimbekov 0000-0002-8376-529X

Erkan Efıltı 0000-0003-1158-5764

Yavuz Ercan Gül 0000-0002-8191-2647

Kadiyan Boobekova 0000-0002-9322-3566

Argen Zhumgalbekov 0000-0002-6238-9029

Project Number KTMU-BAP2021.SB.02
Early Pub Date July 31, 2022
Publication Date July 26, 2022
Submission Date April 8, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Alimbekov, A., Efıltı, E., et al. (2022). Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(3), 1006-1020. https://doi.org/10.33206/mjss.1099856
AMA Özerbaş MA, Yılmaz K, Alimbekov A, Efıltı E, Gül YE, Boobekova K, Zhumgalbekov A. Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi. MJSS. July 2022;11(3):1006-1020. doi:10.33206/mjss.1099856
Chicago Özerbaş, Mehmet Arif, Kürşad Yılmaz, Akmatali Alimbekov, Erkan Efıltı, Yavuz Ercan Gül, Kadiyan Boobekova, and Argen Zhumgalbekov. “Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 11, no. 3 (July 2022): 1006-20. https://doi.org/10.33206/mjss.1099856.
EndNote Özerbaş MA, Yılmaz K, Alimbekov A, Efıltı E, Gül YE, Boobekova K, Zhumgalbekov A (July 1, 2022) Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 11 3 1006–1020.
IEEE M. A. Özerbaş, K. Yılmaz, A. Alimbekov, E. Efıltı, Y. E. Gül, K. Boobekova, and A. Zhumgalbekov, “Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi”, MJSS, vol. 11, no. 3, pp. 1006–1020, 2022, doi: 10.33206/mjss.1099856.
ISNAD Özerbaş, Mehmet Arif et al. “Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/3 (July 2022), 1006-1020. https://doi.org/10.33206/mjss.1099856.
JAMA Özerbaş MA, Yılmaz K, Alimbekov A, Efıltı E, Gül YE, Boobekova K, Zhumgalbekov A. Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi. MJSS. 2022;11:1006–1020.
MLA Özerbaş, Mehmet Arif et al. “Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 11, no. 3, 2022, pp. 1006-20, doi:10.33206/mjss.1099856.
Vancouver Özerbaş MA, Yılmaz K, Alimbekov A, Efıltı E, Gül YE, Boobekova K, Zhumgalbekov A. Kırgızistan’da Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi. MJSS. 2022;11(3):1006-20.

MANAS Journal of Social Studies