Exposure to traumatic events leads to serious and long-term impairments and consequences on the individual. A serious consequence of exposure to trauma is post-traumatic stress disorder. Among the evidence-based treatments applied in the intervention of trauma symptoms in children, it is seen that intervention programmes that provide parental involvement come to the fore, but there is a lack of information on how to provide treatment of problems related to trauma symptoms, especially for families with young children. In this study, it was aimed to examine the components of parent involvement intervention programmes applied in the intervention of traumatised children. For this purpose, a systematic review was conducted in three databases, Web of Science (WOS), PubMed and Scopus, following PRISMA guidelines. As a result of the search, 28 articles were included in the scope of the research. In the results obtained, the intervention contents were analysed in four categories: basic theory, components, session structure, techniques/applications. In general, it was seen that the interventions were attachment-based and focused on the parent-child relationship, but it was observed that the intervention contents differed and varied in terms of the categories determined.
During the writing process of the study “Parent Involvement Intervention Approaches for Traumatised Children: A Systematic Review Study” scientific rules, ethical and citation rules were followed. No falsification was made on the collected data and this study was not sent to any other academic publication medium for evaluation. Ethics Committee Permission is not required.
Travmatik olaylar ile karşılaşmak birey üzerinde ciddi ve uzun vadeli bozulmalara ve sonuçlara yol açmaktadır. Travmaya maruz kalmanın ciddi bir sonucu travma sonrası stres bozukluğudur. Çocuklarda görülen travma semptomlarına müdahalede uygulanan kanıta dayalı tedaviler arasında ebeveyn katılımını sağlayan müdahale programlarının ön plana çıktığı görülmekte iken özellikle küçük çocuklu aileler için travma semptomlarına bağlı problemlerin tedavisinin nasıl sağlanacağı konusunda bilgi eksiklikleri bulunmaktadır. Bu doğrultuda yapılan çalışmada travmatize çocuklara müdahalede uygulanan ebeveyn katılımlı müdahale programlarının bileşenlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında PRISMA yönergeleri takip edilerek Web of Science (WOS), PubMed ve Scopus olmak üzere üç veri tabanında sistematik derleme çalışması yapılmıştır. Yapılan tarama sonucunda 28 makale araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Elde edilen sonuçlarda müdahale içerikleri temel teori, bileşenler, seans yapısı, teknikler/ uygulamalar olmak üzere dört kategoride incelenmiştir. Genel anlamda müdahalelerin bağlanma temelli olduğu ve ebeveyn-çocuk ilişkisine odaklandığı görülmekle birlikte müdahale içeriklerinin belirlenen kategoriler açısından farklılaştığı ve çeşitlilik gösterdiği görülmüştür.
“Travmatize Çocuklara Yönelik Ebeveyn Katılımlı Müdahale Yaklaşımları: Sistematik Derleme Çalışması” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Yapılan araştırma bir sistematik derleme çalışması olduğundan herhangi bir etik kurul izni gerektirmemektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 23, 2025 |
| Publication Date | October 23, 2025 |
| Submission Date | February 13, 2025 |
| Acceptance Date | October 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: Eğitim Bilimleri Ek Sayısı |
MANAS Journal of Social Studies