Aim: Evidence-based medicine (EBM) applications aim to raise awareness among medical school students about all stages of medical research. It enables physician candidates to learn the paths they will follow to obtain scientific knowledge with active participation.
Material and Methods: EBM applications were planned within the curriculum of our medical school Term-3 students. Students were divided into groups and advisor faculty members were determined for each group. Students and advisor faculty members came together during evidence-based medicine hours. Determination of research topic, preparation of ethics committee file, collection of data, analysis of data and writing were the main meeting topics.
Results: During the 2023-2024 Academic Year, Term-3 students carried out evidence-based medicine applications under the guidance of 12 responsible faculty members. All research was presented orally in sessions attended by Term-3 students, responsible faculty members and the dean's administration. Research methods and results were discussed.
Conclusion: EBM project application provides benefits in terms of students gaining critical thinking and scientific reasoning skills before their clinical courses and internships in the following years.
Amaç: Kanıta dayalı tıp (KDT) uygulamaları, tıp fakültesi öğrencilerine tıbbi araştırmaların tüm basamakları hakkında farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Hekim adaylarının bilimsel bilgi elde etmek amacıyla izleyeceği yolları aktif katılımla öğrenmesini sağlar.
Gereç ve Yöntemler: KDT uygulamaları, tıp fakültemiz Dönem-3 öğrencileri ders programı içinde planlandı. Öğrenciler gruplara ayrıldı ve her grup için danışman öğretim üyeleri belirlendi. Kanıta dayalı tıp saatlerinde öğrenciler ve danışman hocalar bir araya geldiler. Araştırma konusu belirlenmesi, etik kurul dosyası hazırlanması, verilerin toplanması, verilerin analizi ve yazım ana toplantı konularıydı.
Bulgular: 2023-2024 Eğitim ve Öğretim döneminde Dönem-3 öğrencileri 12 sorumlu öğretim üyesi rehberliğinde kanıta dayalı tıp uygulamalarını gerçekleştirdi. Tüm araştırmalar Dönem-3 öğrencilerinin, sorumlu öğretim üyelerinin ve dekanlık yönetiminin katıldığı oturumlarda sözlü olarak sunuldu. Araştırma yöntemleri ve sonuçlar tartışıldı.
Sonuç: KDT proje uygulaması, öğrencilerin sonraki yıllardaki klinik ders ve stajları öncesinde eleştirel düşünme ve bilimsel akıl yürütme yeteneği kazanması açısından fayda sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Brain and Nerve Surgery (Neurosurgery), Oncologic Surgery |
Journal Section | Evidence-Based Medicine Abstracts |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | August 7, 2024 |
Acceptance Date | December 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |