The subject of this research is the examination of both guidance practices of “Big Brothers and Big Sisters” organization which/that has nonprofit social service activities for the benefit of children at risk group in USA and socializing practices of “Ahi” organization that is a historical actor in Turkey. The sub-topic of this research is how university students or voluntary adults will guide school-aged students, who are in low income families or at risk group, “one-on-one and voluntary support”. In addition to this, how this guidance can be organized. This research are very important not only for increasing social service works at struggle againts poverty but also for fortifying family and children who are at risk group. Out of school guidance activities for low income groups must be known because these activities are very lack, even there is no in Turkey. Results of this research are very significant to create new policies about low income people. We used observation findings and literature of our “Effective Guidance Project” in Elazığ in Turkey for this study.
Özet
Bu araştırma önerisinin konusunu Amerika'da kar amacı gütmeden risk grubundaki çocuklar yararına sosyal hizmet çalışmalarında bulunan “Big Brothers and Big Sisters” adlı organizasyonun rehberlik uygulamaları ile tarihsel bir aktör olarak Ahi teşkilatının sosyalleştirici uygulamaları oluşturmaktadır. Üniversiteli gençlerin veya gönüllü yetişkinlerin ilköğretim çağındaki yoksul, dezavantajlı bir çocuğa yapacakları “gönüllü ve birebir” rehberliğin nasıl organize edilebileceği yine bu araştırmanın başka bir yönünü oluşturmaktadır. Bu araştırma, yoksullukla mücadelede sosyal hizmet çalışmalarının arttırılması ve risk altındaki aile ve çocuklarının güçlendirilmesi açısından önemlidir. Türkiye'de yoksullarla ilgili sosyal hizmet çalışmalarının yetersiz olması hatta olmaması, yoksul gruplara yönelik bu tür okul dışı rehberlik çalışmalarının bilinmesini gerektirmektedir. Bu çalışmanın ortaya koyacağı sonuçlar yoksullarla ilgili yeni politikalar geliştirme arayışındaki ülkemiz sosyal hizmet anlayışı açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada Elazığ'da gerçekleştirdiğimiz “Etkin Rehberlik” adlı projedeki basit gözlemlerimiz ile literatür taramasından faydalanılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yoksullukla Mücadele, Yalnızlık, Sosyal Dışlanma, Suç, Gönüllü Rehberlik.
Abstract
The subject of this research is the examination of both guidance practices of “Big Brothers and Big Sisters” organization which/that has nonprofit social service activities for the benefit of children at risk group in USA and socializing practices of “Ahi” organization that is a historical actor in Turkey. The sub-topic of this research is how university students or voluntary adults will guide school-aged students, who are in low income families or at risk group, “one-on-one and voluntary support”. In addition to this, how this guidance can be organized. This research are very important not only for increasing social service works at struggle againts poverty but also for fortifying family and children who are at risk group. Out of school guidance activities for low income groups must be known because these activities are very lack, even there is no in Turkey. Results of this research are very significant to create new policies about low income people. We used observation findings and literature of our “Effective Guidance Project” in Elazığ in Turkey for this study.
Key Words: Fight Against Poverty, Loneliness, Social Exclusion, Crime, Voluntary, Guidance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 22 |
.