Çocuk edebiyatı sınırları, niteliği, gerekliliği, hitap ettiği yaş grubu gibi pek çok başlıkta tartışılmış ve özellikleri ortaya konulmaya çalışılmış bir alandır. Günümüzde çocuk edebiyatının önemi inkar edilmese de bu sahada yapılan araştırma sayısının bu genel kabule oranla arttığını söylemek güçtür. Bu araştırmada 1981-2010 yılları arasında çocuk edebiyatı konusunda hazırlanan lisansüstü tezlerin tür, hazırlanma dönemi ve konularına göre sınıflandırılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için yapılan kaynak taramasında büyük oranda YÖK'ün Ulusal Tez Merkezi veri tabanı kullanılmıştır. Ancak bu veri tabanının dışında internet arama motorları ve önceki yıllarda hazırlanmış yazılı kaynaklardan da faydalanılmıştır. Araştırma sürecinde tez taramaları özellikle “çocuk edebiyatı” kavramı etrafında yoğunlaştırılmıştır. Tezlerle ilgili kodlamalar araştırmacı tarafından bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Kodlama güvenirliğini sağlamak için yapılan kodlamalar iki alan uzmanı tarafından yeniden incelenmiştir. Çocuk edebiyatı konulu lisansüstü tezlerin kodlanması sürecinde her tez sadece bir defa kodlanmıştır. Ancak konu değerlendirmesinde birden fazla başlığı ilgilendiren tezler ilgili oldukları her bir alt başlık için ayrı ayrı değerlendirilmiş ve kodlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Çocuk edebiyatı, lisansüstü tezler, meta-analiz.
Children's literature is a field which has been discussed under various titles such as its boundaries, quality, necessity, and the age group it addresses to. Also, it is a filed whose characteristics has been tried to be determined. Even though the importance of children's literature is not denied today, it is difficult to express that the number of studies carried out in this field has increased in comparison to this general view. In this study, it was aimed at assessing the post-graduate theses written on children's literature between 1981 and 2010 by classifying these theses according to their types, the period in which they were written and their subjects. In the literature review carried out for the study, the database of the National Thesis Center of the Council of Higher Education of Turkey was used to a large extent. However, internet search engines and written sources which were prepared in the previous years were also used other than this database. In the research process, thesis review was especially focused on the concept of “children's literature”. The codes related to the theses were conducted by the researcher in computer environment. With a view to provide coding reliability, the codes were examined once again by two domain experts. In the process of coding post-graduate theses written on children's literature, each thesis was coded only for once. However, in subject assessment, the theses which were related to more than one title were assessed and coded separately for each sub-title they were related to.
Key Words: Children's literature, post-graduate theses, meta-analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 17 |
.