The aim of this study was to determine effect jigsaw II technique on the students' the academic achievements, attitudes towards science lesson, epistemological attitudes and retention of knowledge. The study was carried out with the participation of a total of 43 seventh-grade students in two different groups of a secondary school located in Erzurum in the academic year 2012-2013.One of these groups was experimental group (n = 21) applied jigsaw II technique used in the implementation of cooperative learning and the other one was control group (n=22) applied traditional method. As data collection instruments Academic Achievement Test (AAT), Science Lesson Attitude Scale (SLAS) and Epistemological Attitude Scale (EAS) were used. The data were evaluated by using descriptive statistics, independent samples t-test and ANCOVA tests. According to the analyses, the results showed a significant difference favor of experiment group between control and experiment groups in view of academic success, retention of knowledge and epistemological attitude. But at the end of study, it was observed not a statistically significant difference between the experimental and control groups in terms of attitudes towards science lesson
Bu araştırmanın amacı, jigsaw II tekniğinin, öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı tutumlarına, akademik başarısına, epistemolojik tutumlarına ve bilginin kalıcılığına etkisini tespit etmektir. Araştırma, 2012–2013 öğretim yılında Erzurum ilinde bulunan bir Ortaokulda eğitim görmekte olan iki farklı şubede toplam 43 yedinci sınıf öğrencisinin katılımı ile yürütülmüştür. Bu şubelerden biri işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin uygulanmasında kullanılan jigsaw II tekniğine dayalı öğretimin uygulandığı deney grubu (n=21), diğeri ise geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu (n=22) olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akademik Başarı Testi (ABT), Fen Bilimleri Dersi Tutum Ölçeği (FBTÖ) ve Epistemolojik Tutum Ölçeği (ETÖ) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler tanımlayıcı istatistiklerden, bağımsız gruplar t-testi ve ANCOVA kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler çerçevesinde elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol grupları arasında akademik başarı, bilgilerin kalıcılığı ve epistemolojik tutum yönünden jigsaw II tekniğinin uygulandığı deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu gözlenmiştir. Uygulama sonunda deney ve kontrol grubu arasında Fen Bilimleri dersi tutumları bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır.
Anahtar Sözcükler: İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi, Jigsaw II Tekniği, Işık Ünitesi, Epistemolojik Tutum
Abstract
The aim of this study was to determine effect jigsaw II technique on the students' the academic achievements, attitudes towards science lesson, epistemological attitudes and retention of knowledge. The study was carried out with the participation of a total of 43 seventh-grade students in two different groups of a secondary school located in Erzurum in the academic year 2012-2013.One of these groups was experimental group (n = 21) applied jigsaw II technique used in the implementation of cooperative learning and the other one was control group (n=22) applied traditional method. As data collection instruments Academic Achievement Test (AAT), Science Lesson Attitude Scale (SLAS) and Epistemological Attitude Scale (EAS) were used. The data were evaluated by using descriptive statistics, independent samples t-test and ANCOVA tests. According to the analyses, the results showed a significant difference favor of experiment group between control and experiment groups in view of academic success, retention of knowledge and epistemological attitude. But at the end of study, it was observed not a statistically significant difference between the experimental and control groups in terms of attitudes towards science lesson.
Key words: Cooperative Learning Method, Jigsaw II technique, Light Unit, Epistemological attitude
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 24 |
.