The purpose of this study is to investigate the relationship of resilience with God perception, religious orientation forms and religiousness in the sample of university students. The sample of the study consisted of 596 university students studying in various classes of faculties of education and theology. As data collection instruments, socio-demographic form, Risk Factor list including negative life events, God Perception Scale (Güler, 2007b), Revised Muslim Religious Orientation Scale (Ercan, 2009) and Resiliency Scale (Gürgan, 2006b) was administrated to the students. Descriptive statistics, ANOVA and multiple correlation were run over the data collected. The most frequently reported risk factors were to have very low income, to experience academic failure, to be decieved, be abandoned and be unintentionally seperated, to lose a person given value, and to be obliged to work for money during studying. ANOVA pointed out that the resilience level of male students were higher than female students’ level. Multiple corelation analysis indicated that resilience was positively correlated with love oriented God perception, intrinsic religious orientation and subjective religiousness
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencileri örnekleminde Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve dindarlığın psikolojik dayanıklılık ile ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini eğitim ve ilahiyat fakültelerinin farklı sınıflarında öğrenim gören toplam 596 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; sosyo-demografik veri formu, olumsuz yaşam olaylarını içeren risk faktörleri listesi, Tanrı Algısı Ölçeği (Güler, 2007b), Yeniden Yapılandırılmış Müslüman Dini Yönelim Ölçeği (MROS-R) (Ercan, 2009) ve Yılmazlık Ölçeği (Gürgan, 2006) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, betimsel analiz, varyans analizi (ANOVA) ve çoklu korelasyon analiz gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler tarafından en sık belirtilen risk faktörleri düşük maddi gelire sahip olmak, akademik başarısızlık yaşamak, aldatılmak, terk edilmek ve istemeden ayrılmak, değer verdiği birini kaybetmek ve okul dönemi içinde para kazanmak için çalışmak zorunda kalmadır. Varyans analizi erkek öğrencilerin psikolojik dayanıklılık düzeyinin kız öğrencilerin dayanıklılık düzeylerinden daha yüksek olduğunu göstermektedir. Çoklu korelasyon analiz sonuçları, sevgi yönelimli Tanrı algısının, içsel dini yönelimin ve öznel dindarlık düzeyinin psikolojik dayanıklılıkla olumlu ilişkili olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 29 |
.