Sanat’ın
yaratıcı bir alan olarak yaratıcı düşünmeyi geliştirmesi beklenmektedir.
Torrance’a göre yaratıcı düşünme şekilsel ve sözel olarak iki boyutta
ölçülebilmektedir. Görsel Sanatlar Eğitimi’nin (Resim İş) şekilsel yaratıcı
düşünme boyutunda etkisi açısından ilgili alan yazında birçok araştırma
olmasına karşın, sözel yaratıcı düşünme boyutunda çok az araştırma bulgusuna
rastlanılmaktadır. Bundan dolayı bu çalışmada öğrencilerin sözel yaratıcı
düşünme becerilerinin gelişiminde Görsel Sanatlar Eğitiminin etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, görsel sanatlar öğrencilerinin aldıkları
eğitimin süresine göre, sözel yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminde
anlamlı bir farlılık olup olmadığının belirlenmesi için hem karşılaştırma hem
de boylamsal (izleme) araştırma yönteminin kullanıldığı bir çalışma
yürütülmüştür. Araştırmanın sonucuna göre, daha uzun zaman Görsel Sanatlar
Eğitimi almak, sınıf düzeyinde grup karşılaştırması olarak öğrencilerin sözel
yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminde anlamlı bir farklılık oluşturmazken,
aynı öğrencilerin bireysel seviyede kendi gelişimleri içinde belli bir zaman
(yaklaşık dört öğrenim dönemi) izlendiğinde olumlu yönde anlamlı bir farklılık
olduğu bulunmuştur. Bu sonuç ayrıca sözel yaratıcı düşünme alt boyutlarından Orijinallik
için de geçerlidir ancak, sözel Esneklik ve Akıcılık açısından geçerli olmadığı
belirlenmiştir. Araştırmanın bu sonuçları, Görsel Sanatlar Eğitiminin
doğasından ve öğrenme ortamından kaynaklanan olası nedenler göz önünde
bulundurularak değerlendirilmiştir. Buna göre, görsel sanatlar gibi bireysel
becerilerin ön plana çıktığı eğitimlerde beceri gelişimlerinin sınıf ya da grup
düzeyinde değil, öğrencinin kendi seviyesindeki gelişimi dikkate alınarak
değerlendirilmesinin önemli olduğu yargısına varılmıştır. Bu yargıya dayanarak,
ilerde yapılacak araştırmalara ve bu alan öğrenme ortamları için gerekli
önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 39 |
.