Özet
Kentler, küreselleşme süreçlerinin etkisiyle
yaşadıkları değişimler nedeniyle pek çok disiplinin temel araştırma
nesnelerinden birisi olmuştur. Kentsel mekânda meydana gelen bu değişimler aynı
zamanda kullanıcıların mekâna yüklediği farklı anlamlarla birlikte anılarak mekânsal
kimliği de oluşturmaktadır. Bu dönüşüm, özellikle konut reklamlarında yaşamın
idealize edilerek ev, alışveriş merkezi, ofis, rekreasyon alanları gibi kentsel
mekân kurgularıyla karşımıza çıkmaktadır. Tüketim kültürünün en önemli araçlarından
biri olan reklamlar, ürün ve hizmet tanıtımlarının ötesinde yeni bir yaşam
yaratma çabasıyla hayatımızı dört bir taraftan kuşatmıştır. Yaratılan bu reklamlar,
bir taraftan bireyleri ürünleri ya da hizmetleri satın almaya yönlendirirken diğer
taraftan da yeni kimlikler inşa etmektedir. Giyimden, yeme içmeye, tatilden
eğitime, hobilerden zevklere, kullanılan otomobilden konuta kadar pek çok alan
reklamlara konu olmakta, birey hem tercihleriyle hem de varlığıyla tüketimin
nesnesi olmaktadır.
Bu çalışmada Türkiye’de yazılı ve görsel
medyada yayınlanan konut reklam bannerları, reklam filmleri ve reklam afişleri rastgele
örneklem tekniği kullanılarak seçilmiş ve elde edilen örneklemdeki söylem,
metin ve görseller içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Konut
reklamlarından hareketle konut ve konut projelerinde kültürel ve toplumsal
değişimin yaşandığı ve konutun ihtiyaçtan öte bir arzu ve ayrıcalık nesnesi
olarak sunulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Cities have been a
research object of the many disciplines with the effect of the process of the
globalization owing to the changes they have expreienced. These changes
appeared in urban spaces compose the spatial identity together with different
definitions that the users make meaningful. This transformation in urban space
appear as a fiction urban space of home, shopping center, offices and
recreation areas by idealizing of the life in the advertisement of residences.
Advertisements which are the most important
tools of the consumption culture have encircled our lives with the effort of
creating a new life beyond the promotions of products and service. These
adverstisement in one hand, direct the individuals to buy the products or
services, on the other hand, they build new identities. Many areas from
clothing, food and beverage, holiday, education, hobbies, amusements, cars to
houses are mentioned to the advertisements. So, individuals are the objects of
both their preferences and their presences.
This study has been analyzed by using the
text and visual examination method and adversiment of residences, advertisement
of residence banners, advertisement films and adverstisement posters have been
chosen by using the random sample techniques. It has been reached that there
have been cultural and social changes and the need of residence is presented as
a privilage and desire object beyond the need of residence
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 40 |
.