Araştırmada ortaokul öğrencilerinin güneş, dünya,
ay ve güneş-dünya-ay sistemi ile ilgili zihinsel modellerini saptamak
amaçlanmıştır. Farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören öğrencilerin zihinsel
modellerinin sınıf düzeyleri ve alınan eğitimle birlikte nasıl bir değişim
gösterdiği incelenmiştir. Araştırmaya 5 (32), 6 (28), 7 (37) ve 8. (34) sınıfta
öğrenim gören toplam 131 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırma tarama
modeli ile yürütülmüştür. Araştırmada 8 sorudan oluşan bir veri toplama aracı
kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak
çözümlenmiş, belirlenen zihinsel modeller bilimsel, sentez ve ilkel olmak üzere
sınıflandırılmıştır. Veriler gök cismini betimleme, gök cisminin büyüklüğünü
belirtme, gök cismini, gök cisminin hareketini ve güneş-dünya-ay sistemini
görselleme ve öğrencilerin zihinsel modelleri başlıkları altında sunulmuştur.
Araştırma sonucunda gök cisimlerinin büyüklükleri ile ilgili olarak
öğrencilerin zihinsel modellerinin 5 ve 6. sınıf düzeyinde daha çok bilimsel ve
sentez, 7 ve 8. sınıf düzeyinde ise bilimsel model olduğu saptanmıştır. Gök
cisimlerinin şekilleri ile ilgili olarak dört sınıf seviyesinde de öğrencilerin
zihinsel modellerinin çoğunlukla sentez model olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 37 |
.