Abstract
In this study, it is aimed to examine the internet
usage levels and the problematic internet usage levels of educational computer
teachers in Hatay Mustafa Kemal University (HMKU) in 2015 and 2019 in a
comparative manner. In addition, the effect of the gender of teacher candidates
in these years on problematic internet usage levels was investigated. In 2015,
140 students and 73 students participated in the survey. The data were
collected via a personal information form, a questionnaire that questions the
purposes of internet usage and the Problematic Internet Using Scale. Findings
revealed that in 2015 and 2019, the objectives of the use of HMKU IT trainees
showed a change. It is determined that IT teacher candidates studying in 2015
and 2019 have a similar level of problematic internet usage. On the other hand,
it was found that problematic internet use of male pre-service teachers in 2015
was higher than that of women, while there was no statistically significant
difference between the sexes in 2019. On the other hand, no significant
relationship was found between the level of problematic internet use and
academic achievement in the learning process in line with the data obtained at
both times. According to the results, it has been determined that the health
status of IT trainees is not changed over time and that the purpose of use is
changing in line with the developing technology. In researches, it is
recommended that the use of general internet in the context of the use of
health instead of being healthy should be addressed.
Bu çalışmanın amacı bilişim teknolojileri (BT) öğretmen
adaylarının internet kullanım amaçları ile problemli internet kullanımlarını
zamana göre karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Araştırmada ayrıca öğretmen adaylarının problemli
internet kullanımlarının cinsiyet ve akademik başarıya göre farklılaşıp
farklılaşmadığına da bakılmıştır. Tarama
türünde yapılan araştırmaya 2015 yılında 140 öğrenci, 2019 yılında ise 73
öğrenci katılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu, internet kullanım amaçlarını
sorgulayan bir anket formu ve Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği aracılığı
toplanmıştır. Elde edilen bulgular 2015 ve 2019 yıllarında HMKÜ BT öğretmen
adaylarının kullanım amaçlarının değişim gösterdiğini ortaya koymuştur. 2015 ve
2019 yıllarında öğrenim gören BT öğretmen adaylarının problemli internet
kullanım durumları bakımından benzer düzeyde oldukları tespit edilmiştir. Diğer
yandan 2015 yılında erkek BT öğretmen adaylarının problemli internet
kullanımlarının kadınlara göre daha yüksek olduğu bulunmuşken, 2019 yılında bu
konuda cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı
görülmüştür. Diğer yandan her iki zamanda elde edilen veriler doğrultusunda,
problemli internet kullanım düzeyi ile öğrenim süreçlerindeki akademik
başarıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Buna göre iki farklı
zamanda alınan veriler doğrultusunda BT öğretmen adaylarının internet
kullanımlarının sağlıklı olma durumunun benzer düzeyde olduğu, kullanım
amaçlarının gelişen teknoloji doğrultusunda değişim içerisinde olduğu belirlenmiştir.
Araştırma sonuçları, internet kullanım alışkanlıkları ve problemli internet
kullanım durumlarındaki eğilimlerin zamana bağlı olarak sürekli izlenmesi
gerektiğine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 43 |
.