Research Article
BibTex RIS Cite

SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 18 Issue: 47, 217 - 232, 28.04.2021

Abstract

Sınıf içi algılanan destek, sınıf ikliminin en önemli unsurlarından birisidir. Bulundukları ortam öğrencilerin akademik başarılarını, psikolojik sağlıklarını ve stres yönetimini etkileyebilir. Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinde öğrencilerin algıladıkları desteğin akademik başarıyla ilişkisi ve desteğin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermemesini incelemektir. Çalışmaya Ege bölgesi Denizli ilinde öğrenim gören 292 sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin algıladıkları destek aile, öğretmen ve sınıf arkadaşı olmak üzere üç üst-boyutta ele alınmıştır. Her üst-boyut akademik ve kişisel olmak üzere iki alt boyutta ayrı ayrı incelenmiştir. Çalışmada bu alt boyutları ve destek algılarını ölçen ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizler, Pearson korelasyon katsayısı ve t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin en çok desteği ailelerinden, en az desteği ise sınıf arkadaşlarından aldıklarını göstermektedir. Ayrıca, kız ve erkek öğrenciler arasında sınıf arkadaşından alınan destek alt-boyutlarında erkekler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Destek alt-boyutlarının akademik başarıyla ilişkisi incelendiğinde, analiz sonuçları tüm destek türlerinin öğrencilerin akademik başarıyla ilişkili olduğunu göstermiştir. Akademik başarıyla en güçlü ilişki öğretmenden aldıkları destek olduğu bulunmuştur. Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin daha fazla yardımlaşmalarını gerektirecek öğretim yöntem ve tekniklerin kullanılması sınıftaki yardımlaşmayı ve desteği arttırabileceği, buna paralel olarak ise akademik başarılarında pozitif katkı sağlayacağı öngörülmektedir.

References

  • Akpınar, B., Batdı, V. ve Dönder, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi öğrenimine yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve sınıf değişkenine göre değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 15-26.
  • Alpaslan, M. M., Ulubey, O., ve Yıldırım, K. (2018). Examination of the relations amongst support, class belonging and teacher self-efficacy in Turkish pre-service teachers. Online Submission, Ahi Evran Universitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 262-279. doi: 10.29299/kefad.2018.19.00
  • Bakioğlu, A. (2009). Çağdaş sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Bomer, R., Dworin, J. E., May, L., & Semingson, P. (2008). Miseducating teachers about the poor: A critical analysis of Ruby Payne’s claims about poverty. Teacher College Record, 110(12), 2497-2531.
  • Bursal, M. (2017). Academic achievement and perceived peer support among Turkish students: gender and preschool education impact. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 599-612.
  • Cohen, J. (1988). Set correlation and contingency tables. Applied Psychological Measurement, 12(4), 425–434. doi: 10.1177/014662168801200410
  • Colarossi, L. G. & Eccles, J. S. (2003). Differential effects of support providers on adolescents' mental health. Social Work Research, 27(1), 19-30.
  • Ghaith, G. (2002). The relationship between cooperative learning, perception of social support and academic achievement. System, 30(3), 263–273.
  • Ghaith, G. M., Shaaban, K. A., & Harkous, S. A. (2007). An investigation of the relationship between forms of positive interdependence, social support, and selected aspects of classroom climate. System, 35(2), 229-240.
  • Gordon, T. (2003). Teacher effectiveness training. First Revised Edition. New York: Three Rivers Press. Retrieved from http://edgd801.csc4learning.com/801images/TEACHER%20EFFECTIVENESS%20TRAINING.pdf
  • House, J. S. (1987). Social support and social structure. In Sociological forum (Vol. 2, No. 1, pp. 135-146). Kluwer Academic Publishers.
  • Johnson, D. W. & Johnson, R. (1983). Social interdependence and perceived academic and personal support in the classroom. Journal of Social Psychology, 120, 77-82.
  • Jung, C. G. (1997). Encountering Jung. Jung on active imagination (J. Chodorow, Ed.). Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400866854
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuncel, N. R., Crede´, M., & Thomas, L. L. (2005). The validity of self-reported grade point averages, class ranks, and test scores: A meta-analysis and review of the literature. Review of Educational Research, 75, 63–82.
  • Kuzu, S. ve Demir, S. (2015), Öğretmen adayları için "Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi Öz Yeterlilik Ölçeği"nin geliştirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 401-415.
  • Lee, V. E., Smith, J. B., Perry, T. E., & Smylie, M. A. (1999). Social support, academic pres, and student achievement: a view from the middle grades in Chicago. Improving Chicago’s Schools. A Report of the Chicago Annenberg Research Project. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/8319/0550da2b2c0a535e65b357088c715d72b53d.pdf
  • Lee, S. J., Srinivasan, S., Trail, T., Lewis, D., & Lopez, S. (2011). Examining the relationship among student perception of support, course satisfaction, and learning outcomes in online learning. The Internet and Higher Education, 14(3), 158-163.
  • MEB (2018). Milli Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyon Belgesi.
  • Morgan, D. L. & Morgan, R. K. (2008). Single-case research methods for the behavioral and health sciences. SAGE Publications.
  • Oliver, R. M., & Reschly, D. J. (2007). Effective Classroom Management: Teacher Preparation and Professional Development. TQ Connection Issue Paper. National comprehensive center for teacher quality. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED543769.pdf
  • Patrick, H., Ryan, A. M., & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement. Journal of Educational Psychology, 99(1), 83-98.
  • Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101(1), 115-135.
  • Sönmez, D. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki başarı duyguları ve algılanan destek arasındaki ilişkinin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Muğla.
  • Şimşek, H., Hırça, N., Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Tennant, J. E., Demaray, M. K., Malecki, C. K., Terry, M. N., Clary, M., & Elzinga, N. (2015). Students’ ratings of teacher support and academic and social–emotional well-being. School Psychology Quarterly, 30(4), 494-512.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis. American Psychological Association.
  • Thompson, B. (2008). How college freshmen communicate student academic support: A grounded theory study. Communication Education, 57(1), 123-144. doi:10.1080/03634520701576147
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Ünlü, H., Sünbül, A., M. ve Aydos, L. (2008). Beden eğitimi öğretmenleri yeterlilik ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Wang, Y. C., Kraut, R. E., & Levine, J. M. (2015). Eliciting and receiving online support: using computer-aided content analysis to examine the dynamics of online social support. Journal of Medical Internet Research, 17(4), e99.
  • Wentzel, K. R., Battle, A., Russell, S. L., & Looney, L. B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology, 35(3), 193–202.
  • Yarahmadi, Y. (2012). The relationship between perception of support of family, teachers, friends and self-efficacy beliefs with academic achievement. Education Sciences & Psychology, 21(2), 68-73.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 81-87.
Year 2021, Volume: 18 Issue: 47, 217 - 232, 28.04.2021

Abstract

References

  • Akpınar, B., Batdı, V. ve Dönder, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi öğrenimine yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve sınıf değişkenine göre değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 15-26.
  • Alpaslan, M. M., Ulubey, O., ve Yıldırım, K. (2018). Examination of the relations amongst support, class belonging and teacher self-efficacy in Turkish pre-service teachers. Online Submission, Ahi Evran Universitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 262-279. doi: 10.29299/kefad.2018.19.00
  • Bakioğlu, A. (2009). Çağdaş sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Bomer, R., Dworin, J. E., May, L., & Semingson, P. (2008). Miseducating teachers about the poor: A critical analysis of Ruby Payne’s claims about poverty. Teacher College Record, 110(12), 2497-2531.
  • Bursal, M. (2017). Academic achievement and perceived peer support among Turkish students: gender and preschool education impact. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 599-612.
  • Cohen, J. (1988). Set correlation and contingency tables. Applied Psychological Measurement, 12(4), 425–434. doi: 10.1177/014662168801200410
  • Colarossi, L. G. & Eccles, J. S. (2003). Differential effects of support providers on adolescents' mental health. Social Work Research, 27(1), 19-30.
  • Ghaith, G. (2002). The relationship between cooperative learning, perception of social support and academic achievement. System, 30(3), 263–273.
  • Ghaith, G. M., Shaaban, K. A., & Harkous, S. A. (2007). An investigation of the relationship between forms of positive interdependence, social support, and selected aspects of classroom climate. System, 35(2), 229-240.
  • Gordon, T. (2003). Teacher effectiveness training. First Revised Edition. New York: Three Rivers Press. Retrieved from http://edgd801.csc4learning.com/801images/TEACHER%20EFFECTIVENESS%20TRAINING.pdf
  • House, J. S. (1987). Social support and social structure. In Sociological forum (Vol. 2, No. 1, pp. 135-146). Kluwer Academic Publishers.
  • Johnson, D. W. & Johnson, R. (1983). Social interdependence and perceived academic and personal support in the classroom. Journal of Social Psychology, 120, 77-82.
  • Jung, C. G. (1997). Encountering Jung. Jung on active imagination (J. Chodorow, Ed.). Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400866854
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuncel, N. R., Crede´, M., & Thomas, L. L. (2005). The validity of self-reported grade point averages, class ranks, and test scores: A meta-analysis and review of the literature. Review of Educational Research, 75, 63–82.
  • Kuzu, S. ve Demir, S. (2015), Öğretmen adayları için "Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi Öz Yeterlilik Ölçeği"nin geliştirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 401-415.
  • Lee, V. E., Smith, J. B., Perry, T. E., & Smylie, M. A. (1999). Social support, academic pres, and student achievement: a view from the middle grades in Chicago. Improving Chicago’s Schools. A Report of the Chicago Annenberg Research Project. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/8319/0550da2b2c0a535e65b357088c715d72b53d.pdf
  • Lee, S. J., Srinivasan, S., Trail, T., Lewis, D., & Lopez, S. (2011). Examining the relationship among student perception of support, course satisfaction, and learning outcomes in online learning. The Internet and Higher Education, 14(3), 158-163.
  • MEB (2018). Milli Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyon Belgesi.
  • Morgan, D. L. & Morgan, R. K. (2008). Single-case research methods for the behavioral and health sciences. SAGE Publications.
  • Oliver, R. M., & Reschly, D. J. (2007). Effective Classroom Management: Teacher Preparation and Professional Development. TQ Connection Issue Paper. National comprehensive center for teacher quality. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED543769.pdf
  • Patrick, H., Ryan, A. M., & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement. Journal of Educational Psychology, 99(1), 83-98.
  • Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101(1), 115-135.
  • Sönmez, D. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki başarı duyguları ve algılanan destek arasındaki ilişkinin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Muğla.
  • Şimşek, H., Hırça, N., Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Tennant, J. E., Demaray, M. K., Malecki, C. K., Terry, M. N., Clary, M., & Elzinga, N. (2015). Students’ ratings of teacher support and academic and social–emotional well-being. School Psychology Quarterly, 30(4), 494-512.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis. American Psychological Association.
  • Thompson, B. (2008). How college freshmen communicate student academic support: A grounded theory study. Communication Education, 57(1), 123-144. doi:10.1080/03634520701576147
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Ünlü, H., Sünbül, A., M. ve Aydos, L. (2008). Beden eğitimi öğretmenleri yeterlilik ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Wang, Y. C., Kraut, R. E., & Levine, J. M. (2015). Eliciting and receiving online support: using computer-aided content analysis to examine the dynamics of online social support. Journal of Medical Internet Research, 17(4), e99.
  • Wentzel, K. R., Battle, A., Russell, S. L., & Looney, L. B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology, 35(3), 193–202.
  • Yarahmadi, Y. (2012). The relationship between perception of support of family, teachers, friends and self-efficacy beliefs with academic achievement. Education Sciences & Psychology, 21(2), 68-73.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 81-87.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Dursun Sönmez 0000-0002-6601-1429

Muhammet Mustafa Alpaslan 0000-0003-4222-7468

Publication Date April 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 47

Cite

APA Sönmez, D., & Alpaslan, M. M. (2021). SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(47), 217-232.
AMA Sönmez D, Alpaslan MM. SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. April 2021;18(47):217-232.
Chicago Sönmez, Dursun, and Muhammet Mustafa Alpaslan. “SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18, no. 47 (April 2021): 217-32.
EndNote Sönmez D, Alpaslan MM (April 1, 2021) SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18 47 217–232.
IEEE D. Sönmez and M. M. Alpaslan, “SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 18, no. 47, pp. 217–232, 2021.
ISNAD Sönmez, Dursun - Alpaslan, Muhammet Mustafa. “SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18/47 (April 2021), 217-232.
JAMA Sönmez D, Alpaslan MM. SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021;18:217–232.
MLA Sönmez, Dursun and Muhammet Mustafa Alpaslan. “SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 18, no. 47, 2021, pp. 217-32.
Vancouver Sönmez D, Alpaslan MM. SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ALGILADIKLARI DESTEĞİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021;18(47):217-32.

.