Research Article
BibTex RIS Cite

AŞİNA OLUNAN BEŞ VAKİTLİ GÜN: MÜTEDEYYİN ERKEKLERİN SEKÜLERLEŞME PRATİKLERİ

Year 2021, , 88 - 105, 17.06.2021
https://doi.org/10.17572/mj2021.1.88105

Abstract

Mütedeyyin bir ailede yetişmiş ve farklı seküler pratiklerle karşılaşmış erkeklerin dönüşümüne odaklanacak olan bu çalışma, mütedeyyin erkeklerin üniversite ortamında deneyim ettikleri dindar ve seküler yaşamların karşılaşmasını yapılan saha çalışmasıyla analiz edecektir. Mütedeyyin ailede yaşayan bir erkeğin gündelik hayatında inanç önemli bir yer kaplamaktadır. İslamiyet’e göre bireyin hayatı 5 vakte bölünmüştür ve bu taksim namaz vakitlerine göre yapılır: Sabah, öğle, ikindi, akşam, yatsı. Türkiye’de dindar bir ailede büyüyen gençler, zamanın bu bölünmesine aşina olur ve zamanın bu bölünmüş haline ailelerinin ev içi gündelik –inanç- pratiklerinden alışkındırlar. Mütedeyyin bir ailenin içerisinde, o ailenin ve o inancın gündelik pratikleriyle yaşayan bir erkeğin sıradan gündelik pratiklerine bakmak ve bir çevre değişimi ile bireyin yaşantısında oluşabilecek daha makro değişimleri, basit mikro değişimler üzerinden görmek tam da gündelik deneyimin ne derece kapsayıcı olacağına işaret etmektedir.

References

  • Aktaş, C. (2006). Türbanın Yeniden İcadı. İstanbul: Kapı.
  • Aksu, K. (2018). İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Dışı Zamanlarını Değerlendirme Biçimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Akşit, B., Şentürk, R., Cengiz, K., & Küçükural, Ö. (2012). Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim.
  • Arslan, M. (2012). Gündelik Hayatta Din. N. Akyüz, & İ. Çapcıoğlu içinde, Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Atay, T. (2012). Çin İşi Japon İşi: Cinsiyet ve Cinsellik Üzerine Antropolojik Değiniler. İstanbul: İletişim.
  • Avcı, Ö. (2012). İstanbul'da Dindar Üniversite Gençliği: İki Dünya Arasında. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bell, D. (1978). The Return of the Sacred: The Argument about the Future of Religion. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 6(31), 29-55. https://www.jstor.org/stable/pdf/3823029.pdf adresinden alındı
  • Berger, P. L. (2002). Sekülerizmin Gerilemesi. A. Köse içinde, Sekülerizm Sorgulanıyor: 21. Yüzyılda Dinin Geleceği (s. 11-32). İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Bilgin, V. (2009). Bölünmüş Bilinç Gündelik Hayatı Din Dünya Ayrımı Bağlamında Okumak. eskiyeni, 30-39.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika. İstanbul: Ayrıntı.
  • Çetin, E. (2014). Türkiye’de Gündelik Hayatın Tanziminde Din ve Sekülerizm. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 265 - 285. doi:https://doi.org/10.15869/itobiad.97737
  • Dellaloğlu, B. F. (2017). Zamanın İçinden Zamanın Dışından: Gelenek ve Modernlik Arasında. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Deniz, A. Ç. (2015). “Öğrenci İşi” Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı: İstanbul Örneği . İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ertit, V. (2019). Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte.
  • Ertit, V. (2020). Endişeli Muhafazakarlar Çağı: Dinden Uzaklaşan Türkiye. Ankara: Orient Yayınları.
  • Kanburoğlu, Ü. B. (2011). Popüler Kültür - Din Eğitim İlişkisi: İmam Hatip Liseleri Örneği. Marmara Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Marshall, G. (2009). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özbay, C. (2012). Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı(63), 185-204.
  • Roberts, J. (2013). Gündelik Hayatın Felsefesi: Devrimci Praksis ve Kültürel Kuramın. (E. C. Ercan, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkansız İktidar Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis.
  • Taylor, C. (2014). Seküler Çağ. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2019). Küreselleşen Dünyada Gençlik ve Gençlerde Dini Hayatı. D. İ. Yayınları içinde, Peygamberimiz ve Gençlik (s. 83-97). Diyanet İşleri.
  • Zayani, M. (2005). Gündelik Hayat ve Ritmleri. Birikim, 79-85.
Year 2021, , 88 - 105, 17.06.2021
https://doi.org/10.17572/mj2021.1.88105

Abstract

References

  • Aktaş, C. (2006). Türbanın Yeniden İcadı. İstanbul: Kapı.
  • Aksu, K. (2018). İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Dışı Zamanlarını Değerlendirme Biçimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Akşit, B., Şentürk, R., Cengiz, K., & Küçükural, Ö. (2012). Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim.
  • Arslan, M. (2012). Gündelik Hayatta Din. N. Akyüz, & İ. Çapcıoğlu içinde, Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Atay, T. (2012). Çin İşi Japon İşi: Cinsiyet ve Cinsellik Üzerine Antropolojik Değiniler. İstanbul: İletişim.
  • Avcı, Ö. (2012). İstanbul'da Dindar Üniversite Gençliği: İki Dünya Arasında. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bell, D. (1978). The Return of the Sacred: The Argument about the Future of Religion. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 6(31), 29-55. https://www.jstor.org/stable/pdf/3823029.pdf adresinden alındı
  • Berger, P. L. (2002). Sekülerizmin Gerilemesi. A. Köse içinde, Sekülerizm Sorgulanıyor: 21. Yüzyılda Dinin Geleceği (s. 11-32). İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Bilgin, V. (2009). Bölünmüş Bilinç Gündelik Hayatı Din Dünya Ayrımı Bağlamında Okumak. eskiyeni, 30-39.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika. İstanbul: Ayrıntı.
  • Çetin, E. (2014). Türkiye’de Gündelik Hayatın Tanziminde Din ve Sekülerizm. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 265 - 285. doi:https://doi.org/10.15869/itobiad.97737
  • Dellaloğlu, B. F. (2017). Zamanın İçinden Zamanın Dışından: Gelenek ve Modernlik Arasında. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Deniz, A. Ç. (2015). “Öğrenci İşi” Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı: İstanbul Örneği . İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ertit, V. (2019). Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte.
  • Ertit, V. (2020). Endişeli Muhafazakarlar Çağı: Dinden Uzaklaşan Türkiye. Ankara: Orient Yayınları.
  • Kanburoğlu, Ü. B. (2011). Popüler Kültür - Din Eğitim İlişkisi: İmam Hatip Liseleri Örneği. Marmara Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Marshall, G. (2009). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özbay, C. (2012). Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı(63), 185-204.
  • Roberts, J. (2013). Gündelik Hayatın Felsefesi: Devrimci Praksis ve Kültürel Kuramın. (E. C. Ercan, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkansız İktidar Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis.
  • Taylor, C. (2014). Seküler Çağ. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2019). Küreselleşen Dünyada Gençlik ve Gençlerde Dini Hayatı. D. İ. Yayınları içinde, Peygamberimiz ve Gençlik (s. 83-97). Diyanet İşleri.
  • Zayani, M. (2005). Gündelik Hayat ve Ritmleri. Birikim, 79-85.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles (Thematic)
Authors

Furkan Dilben 0000-0003-1161-0704

Publication Date June 17, 2021
Submission Date February 28, 2021
Acceptance Date May 25, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Dilben, F. (2021). AŞİNA OLUNAN BEŞ VAKİTLİ GÜN: MÜTEDEYYİN ERKEKLERİN SEKÜLERLEŞME PRATİKLERİ. Moment Dergi, 8(1), 88-105. https://doi.org/10.17572/mj2021.1.88105