The aim of research is to assess the employment of cartoons in terms of improving fundamental language skills in the education of Turkish from the student point of view. This research, conducted upon action research pattern within a qualitative research approach towards the usage of cartoons in the process of text analysis is carried out over the course of 8 weeks. The action process of the research was carried out with 24 students in the 6th grades. Semi-structured interview forms were used before starting and at the end of the implementation process. The data from the interviews are analysed using content analysis method. In conclusion, the outcome of using cartoons in the process of text analysis during Turkish lessons includes contributing to the improvement of fundamental language skills of the students, forming a student-based atmosphere by ensuring active participation from the students and increasing the interest and enthusiasm by motivating the students.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitiminde temel dil becerilerinin geliştirilmesi açısından çizgi filmlerin kullanılabilirlik durumunu öğrenci görüşlerinden hareketle değerlendirmektir. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde eylem araştırması deseni ile yürütülen bu çalışmada Türkçe dersi metin işleme sürecinde çizgi filmlerin kullanımına yönelik 8 haftalık eylem süreci gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın eylem süreci, 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören 8’i kız, 16’sı erkek olmak üzere toplam 24 öğrenci ile yürütülmüştür. Uygulama sürecine başlamadan önce ve uygulama sürecinin sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe dersi metin işleme sürecinde çizgi film kullanımının öğrencilerin temel dil becerilerinin gelişimine katkı sağladığı, çizgi filmlerin öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayarak öğrenci merkezli ortamlar oluşturduğu ve öğrencileri güdüleyerek derse olan ilgi ve isteği artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | April 28, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |