Research Article
BibTex RIS Cite

The Usability of Cartoons in Improving Language Skills in Turkish Education: An Evaluation Based on Student Views

Year 2025, Volume: 7 Issue: 2, 169 - 185, 31.07.2025

Abstract

The aim of research is to assess the employment of cartoons in terms of improving fundamental language skills in the education of Turkish from the student point of view. This research, conducted upon action research pattern within a qualitative research approach towards the usage of cartoons in the process of text analysis is carried out over the course of 8 weeks. The action process of the research was carried out with 24 students in the 6th grades. Semi-structured interview forms were used before starting and at the end of the implementation process. The data from the interviews are analysed using content analysis method. In conclusion, the outcome of using cartoons in the process of text analysis during Turkish lessons includes contributing to the improvement of fundamental language skills of the students, forming a student-based atmosphere by ensuring active participation from the students and increasing the interest and enthusiasm by motivating the students.

References

  • Alan, İ. (2009). Sevgi içerikli çizgi filmlerin ilköğretim 5. sınıftaki çocukların görsel sanatlar dersinde yaptıkları resimler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, Ş. (2020). Hayat bilgisi öğretiminde çizgi film ve animasyon kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Barak, M., Ashkar, T. ve Dori, Y. J. (2011). Learning science via animated movies: Its effect on students‟ thinking and motivation. Computers and Education, 56(3), 839-846. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.025
  • Belet, D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 65-89.
  • Bursalı, H. (2014). Çizgi dizilerin beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin söz varlığına katkısı. Yüksek Lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. baskı). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Center, Y., Freeman, L., Robertson, G. ve Outhred, L. (1999). The effect of visual training on the reading and listening comprehension of low listening comprehenders in year 2. Journal of Research in Reading, 22(2), 241-256. https://doi.org/10.1111/1467-9817.00088
  • Göçer, A. (2019). Türkçe öğrenme ve öğretim yaklaşımları (4. baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414200
  • Güneş, F. (2016). Türkçe öğretiminde beceri uyuşmazlığı sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 205-222. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000188135
  • Merrıam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı TTKB Yayınları.
  • Od, Ç. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminde çizgi filmlerin dinlediğini anlama ve konuşma becerilerine katkısı. Journal of Turkish Studies, 8(10), 499-508. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5243
  • Sever, S. (2019). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü (3. baskı). İstanbul: Tudem Yayınları.
  • Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2020). Etkinliklerle Türkçe öğretimi (5. baskı). Tudem.
  • Trnová, E., Trna, J., Vacek, V., Costa, M., Dorio, B. ve Kireš, M. (2013). The roles of cartoons and comics in science education. Proceedings of the 10th International conference on hands-on science (pp. 239-242).
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. Journal of Turkish Studies, 8(10), 707-719. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5965
  • Yekeler Gökmen, A. D. (2020). Dinleme motivasyonu ile dinlediğini anlama ve anlatma becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkçe Eğitiminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi Açısından Çizgi Filmlerin Kullanılabilirliği: Öğrenci Görüşlerine Dayalı Bir Değerlendirme

Year 2025, Volume: 7 Issue: 2, 169 - 185, 31.07.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitiminde temel dil becerilerinin geliştirilmesi açısından çizgi filmlerin kullanılabilirlik durumunu öğrenci görüşlerinden hareketle değerlendirmektir. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde eylem araştırması deseni ile yürütülen bu çalışmada Türkçe dersi metin işleme sürecinde çizgi filmlerin kullanımına yönelik 8 haftalık eylem süreci gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın eylem süreci, 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören 8’i kız, 16’sı erkek olmak üzere toplam 24 öğrenci ile yürütülmüştür. Uygulama sürecine başlamadan önce ve uygulama sürecinin sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe dersi metin işleme sürecinde çizgi film kullanımının öğrencilerin temel dil becerilerinin gelişimine katkı sağladığı, çizgi filmlerin öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayarak öğrenci merkezli ortamlar oluşturduğu ve öğrencileri güdüleyerek derse olan ilgi ve isteği artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Alan, İ. (2009). Sevgi içerikli çizgi filmlerin ilköğretim 5. sınıftaki çocukların görsel sanatlar dersinde yaptıkları resimler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, Ş. (2020). Hayat bilgisi öğretiminde çizgi film ve animasyon kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Barak, M., Ashkar, T. ve Dori, Y. J. (2011). Learning science via animated movies: Its effect on students‟ thinking and motivation. Computers and Education, 56(3), 839-846. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.025
  • Belet, D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 65-89.
  • Bursalı, H. (2014). Çizgi dizilerin beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin söz varlığına katkısı. Yüksek Lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. baskı). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Center, Y., Freeman, L., Robertson, G. ve Outhred, L. (1999). The effect of visual training on the reading and listening comprehension of low listening comprehenders in year 2. Journal of Research in Reading, 22(2), 241-256. https://doi.org/10.1111/1467-9817.00088
  • Göçer, A. (2019). Türkçe öğrenme ve öğretim yaklaşımları (4. baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414200
  • Güneş, F. (2016). Türkçe öğretiminde beceri uyuşmazlığı sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 205-222. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000188135
  • Merrıam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı TTKB Yayınları.
  • Od, Ç. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminde çizgi filmlerin dinlediğini anlama ve konuşma becerilerine katkısı. Journal of Turkish Studies, 8(10), 499-508. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5243
  • Sever, S. (2019). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü (3. baskı). İstanbul: Tudem Yayınları.
  • Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2020). Etkinliklerle Türkçe öğretimi (5. baskı). Tudem.
  • Trnová, E., Trna, J., Vacek, V., Costa, M., Dorio, B. ve Kireš, M. (2013). The roles of cartoons and comics in science education. Proceedings of the 10th International conference on hands-on science (pp. 239-242).
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. Journal of Turkish Studies, 8(10), 707-719. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5965
  • Yekeler Gökmen, A. D. (2020). Dinleme motivasyonu ile dinlediğini anlama ve anlatma becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Tağman

Ali Göçer

Publication Date July 31, 2025
Submission Date April 28, 2025
Acceptance Date July 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Tağman, F., & Göçer, A. (2025). Türkçe Eğitiminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi Açısından Çizgi Filmlerin Kullanılabilirliği: Öğrenci Görüşlerine Dayalı Bir Değerlendirme. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 169-185.






open-access-logo.png                                                                                                        88x31.png