Arts can concretize the implications of human and life through intellectual teachings such as philosophy. Tayfun Pirselimoğlu, who produces works in different artistic fields, also presents an intricate structure intertwined with philosophy in his literary and visual works. This study focuses on the analysis of the film Kerr (2021), which Pirselimoğlu adapted from his own novel of the same name. The purpose of the analysis is to reveal the artistic and auteurist approach that Pirselimoğlu exhibits while transferring the world he constructed in the literary field to visual/auditory design, in a philosophical dimension. A contribution to the fields of artistic and social sciences research has been made by examining the reflections of the philosophical perspective of an artist who processes the same text in two different arts. As a method, a qualitative analysis method based on the interpretation of the narrative content of the film on the basis of Nietzsche’s “eternal recurrence” and Heidegger’s “Dasein” ideas was used. In addition, auteur theory was used to examine the distinctive qualities of the director. As a result of the analysis, it was concluded that Kerr contains the unique formal styles of Tayfun Pirselimoğlu from an auteurist perspective, and is the cinematic projection of Heidegger’s idea of Dasein with its themes such as identitylessness and existential distress, and the Nietzschean doctrine of eternal recurrence with its closed narrative model.
Tayfun Pirselimoğlu Cinema Auteur Cinema New Turkish Cinemas Nietzschean Thought of Eternal Recurrence Heidegger’s Doctrine of Dasein
Sanat yapıtları, felsefe gibi fikirsel öğretiler vasıtasıyla insan ve hayata ait çıkarımları somutlaştırabilir. Farklı sanatsal alanlarda eser üreten Tayfun Pirselimoğlu’nun yazınsal ve görsel yapıtları da felsefeyle iç içe geçen girift bir yapı barındırır. Bu çalışma, Pirselimoğlu’nun aynı adlı romanından sinemaya uyarladığı Kerr (2021) filminin analizine odaklanmaktadır. Analizin amacı Pirselimoğlu’nun edebi alanda inşa ettiği dünyayı görsel/işitsel tasarıma aktarırken sergilediği sanatsal ve auteurist yaklaşımı felsefi boyutta ortaya koymaktır. İki farklı sanat dalında aynı metni işleyen bir sanatçının felsefi bakış açısının izdüşümlerinin incelenmesiyle sanatsal ve sosyal bilimler araştırma alanlarına bir katkı sunulmuştur. Yöntem olarak, filmin anlatısal içeriğinin Nietzsche’nin “ebedi dönüş” ve Heidegger’in “Dasein” düşünceleri temelinde yorumlanmasına dayalı niteliksel çözümleme metodu kullanılmıştır. Ayrıca, yönetmenin ayırt edici niteliklerinin irdelenmesinde auteur kuramından yararlanılmıştır. Analiz neticesinde, Kerr’in auteurist bakımdan Tayfun Pirselimoğlu’nun özgün biçimsel niteliklerini taşıdığı, kimliksizlik ve varoluşsal sıkıntı gibi temalarıyla Heidegger’in Dasein düşüncesinin, kapalı anlatı modeliyle ise Nietzscheci ebedi dönüş öğretisinin sinemadaki izdüşümü olduğu sonucuna varılmıştır.
Tayfun Pirselimoğlu Sineması Auteur Sinema Yeni Türk Sineması Nietzscheci Bengi Dönüş Düşüncesi Heidegger’in Dasein Öğretisi
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Systematic Philosophy (Other), Visual Arts (Other), Cinema Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 26, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | September 28, 2025 |
| Acceptance Date | November 14, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 1 |