Research Article
BibTex RIS Cite

Psikolojik Danışman Adaylarının Bireyle Psikolojik Danışma Yürütme Deneyimleri ve İhtiyaçları

Year 2021, Issue: 23, 420 - 436, 01.06.2021

Abstract

Bu araştırmada bireyle psikolojik danışma dersi kapsamında, danışan gören psikolojik danışman adaylarının kendilerine ve sürece ilişkin algıları tespit edilerek, bu süreçte yaşadıkları deneyimler ve ihtiyaçlarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma fenomenolojik yaklaşımla yürütülmüş nitel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcıları, bireyle psikolojik danışma dersini alan Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans programı son sınıf öğrencileridir. Çalışmada yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ayrıca katılımcıların kendilerini değerlendirmelerine yönelik açık uçlu sorular sorulmuş ve yanıtlar yazılı olarak alınmıştır. Verilerin analiz edilme sürecinde ise Colaizzi’nin analiz aşamaları izlenmiştir. Elde edilen veriler analiz edildiğinde psikolojik danışma sürecine ilişkin yeterlilikler, psikolojik danışma sürecini yürütme deneyimi, geleceğe etki ana temaları ortaya çıkmıştır.

References

  • Aladag, M. (2013). Counseling Skills Pre-Practicum Training at Guidance and Counseling Undergraduate Programs: A Qualitative Investigation. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(1), 72-79. ISSN-1303-0485
  • Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 428-475. https://doi.org/10.12984/eed.82217
  • Atik, Z. (2017). Psikolojik danışman adaylarının bireyle psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonuna ilişkin değerlendirmeleri.(Yayımlanmamış yüksek lisasn tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Carkuff, R. (2000). The art of helping student workbook VIII. Amherst, MA:HRD Press. , Colaizzi, P. (1978) Psychological research as the phenomenologist views it, in R. Valle and M. King (Eds) Existential-phenomenological Alternatives for Psychology. New York: Oxford University Press.
  • Çetinkaya, R. S., ve Karaırmak, Ö. (2016). Psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 107-121. http://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/view/93/92 adresinden alınmıştır.
  • Cormier, S. & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma stratejiler ve müdahaleler (S. Doğan, Çev.). Ankara: Pegem
  • Dağli, S. (2018). Rehber öğretmen ve psikolojik danışmanların kendi mesleklerine ilişkin algıları üzerine nitel bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Daniels, T. (1994). Assessing Counsellor Training Programs. Guidance & Counselling, 9(3), 4-7. ISSN-0831-5493
  • Daniels, T., & Ivey, A. (Eds.). (2007). Microcounseling: Making skills training work in a multicultural world. USA, Illinois, Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
  • Egan, G. (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş. (Füsun Akkoyun, Çev.). Pacific Groove, California, Brooks/Cole
  • Eryilmaz, A. ve Mutlu-Süral, T. (2014). Kuramdan uygulamaya bireyle psikolojik danışma. Ankara: Anı
  • Eryılmaz, A., ve Mutlu, T. (2018). Gelişimsel kapsamlı süpervizyon modeline ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 123-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/article/306932
  • Gibson, R. L. & Mitchell, M. H. (2016). Psikolojik Danışma ve Rehberlik (S. Doğan, Çev.). Ankara: Nobel
  • Hill, C. E., & Corbett, M. M. (1993). A perspective on the history of process and outcome research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 40(1), 3-24
  • Hill, C. E., Helms, J. E., Tichenor, V., Spiegel, S. B., O´Grady, K. E. & Perry, E. S. (1988). Effects of therapist response modes in brief psychotherapy, Journal of Counseling Psychology, 3, 222-233.
  • Jacobson, N. S., & Chrıstensen, A. (1996). Studying the effectiveness of psychotherapy: How well can clinical trials do the job? American Psychologist, 51(10), 1031–1039. https://doi. org/10.1037/0003-066X.51.10.1031
  • Kurtyılmaz, Y., Ergün-Başak, B., Güler, D. Ve Ülker-Tümlü, G. (2019). Psikolojik Danışman Adayının Danışanı Olmak’’ Danışanların Psikolojik Danışma Sürecindeki Deneyimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(55), 1137-1177. ISSN 1302-1370.
  • Kuzgun, Y. (1995). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM yayınları
  • Märtens, M. & Petzold, H. (2002), Therapieschäden. Risiken, Nebenwirkungen von Psychotherapie. Mainz: Grünewald
  • Meydan, B. (2010). Psikolojik danışman adaylarının içerik yansıtma ve duygu yansıtma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Meydan, B. (2014). Psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir süpervizyon modeli: Mikro beceri süpervizyon modeli. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 358-374. http://static.dergipark.org.tr/article-ownload/imported/5000084119/5000078218.pdf? adresinden alınmıştır.
  • Meydan, B. (2019). Facilitative and Hindering Factors Regarding the Supervisory Relationship Based on Supervisors' and Undergraduate Supervisees' Opinions. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(1), 171-208. ISSN-2146-0655
  • Pamuk, M. (2012). Psikolojik danışmanların psikolojik danışma uygulamalarına ve uygulamada kendi yeterliklerine ilişkin algıları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya, Turkiye.
  • Şahin, İ., Togay, A., Ve Atıcı, M. (2019). Psikolojik danışman adaylarının terapötik beceri ve koşullara ilişkin algıları. Journal of Human Sciences, 16(1), 56-72. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5347 adresinden alınmıştır.
  • Sanberk, I. (2010). Psikolojik danışman-danışan ilişkisinin çözümlenmesi ve bazı süreç, sonuç değişkenleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Sandler, J.; Dare, C; & Holder, A. (2015). Hasta ve analist (T. Özek; A. Köşkdere ve S. Yücel, Çev.). İstanbul: Bağlam
  • Schindler, L., Hohenberger-Sieberer, E. & Hahlweg, K. (1989). Observing client therapist interaction in behaviour therapy: Development and first application of an observational system. British Journal of Clinical Psychology, 28, 213-226. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1989.tb01371.x
  • Tan, H. (1992). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: MEB yayınlar
  • Topses, G. Ve Bulut-Serin, N. (2014). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel
  • Tuna, B. (2019). Psikolojik Danışmayı Erken Bırakmanın Danışanlar ve Psikolojik Danışman Adayları Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Türkmen, M. (2016). Bireyle Psikolojik danışma alıştırmaları. Ankara: Pegem
  • Uslu, M. ve Ari, R.(2006). Psikolojik danısmanların danısma beceri düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,14,509-519.
  • Yaka, B. (2005). Psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Zarbock, G. (2004). Therapieabbruch und Misserfolg aus der Sicht des Therapeuten, Supervisors ud Gutachters, In: Lutz, W., Kosfelder, J. & Joormann, J. Misserfolge und Abbrüche in der Psychotherapie (183-208). Bern: Hans Huber.
Year 2021, Issue: 23, 420 - 436, 01.06.2021

Abstract

References

  • Aladag, M. (2013). Counseling Skills Pre-Practicum Training at Guidance and Counseling Undergraduate Programs: A Qualitative Investigation. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(1), 72-79. ISSN-1303-0485
  • Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 428-475. https://doi.org/10.12984/eed.82217
  • Atik, Z. (2017). Psikolojik danışman adaylarının bireyle psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonuna ilişkin değerlendirmeleri.(Yayımlanmamış yüksek lisasn tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Carkuff, R. (2000). The art of helping student workbook VIII. Amherst, MA:HRD Press. , Colaizzi, P. (1978) Psychological research as the phenomenologist views it, in R. Valle and M. King (Eds) Existential-phenomenological Alternatives for Psychology. New York: Oxford University Press.
  • Çetinkaya, R. S., ve Karaırmak, Ö. (2016). Psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 107-121. http://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/view/93/92 adresinden alınmıştır.
  • Cormier, S. & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma stratejiler ve müdahaleler (S. Doğan, Çev.). Ankara: Pegem
  • Dağli, S. (2018). Rehber öğretmen ve psikolojik danışmanların kendi mesleklerine ilişkin algıları üzerine nitel bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Daniels, T. (1994). Assessing Counsellor Training Programs. Guidance & Counselling, 9(3), 4-7. ISSN-0831-5493
  • Daniels, T., & Ivey, A. (Eds.). (2007). Microcounseling: Making skills training work in a multicultural world. USA, Illinois, Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
  • Egan, G. (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş. (Füsun Akkoyun, Çev.). Pacific Groove, California, Brooks/Cole
  • Eryilmaz, A. ve Mutlu-Süral, T. (2014). Kuramdan uygulamaya bireyle psikolojik danışma. Ankara: Anı
  • Eryılmaz, A., ve Mutlu, T. (2018). Gelişimsel kapsamlı süpervizyon modeline ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 123-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/article/306932
  • Gibson, R. L. & Mitchell, M. H. (2016). Psikolojik Danışma ve Rehberlik (S. Doğan, Çev.). Ankara: Nobel
  • Hill, C. E., & Corbett, M. M. (1993). A perspective on the history of process and outcome research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 40(1), 3-24
  • Hill, C. E., Helms, J. E., Tichenor, V., Spiegel, S. B., O´Grady, K. E. & Perry, E. S. (1988). Effects of therapist response modes in brief psychotherapy, Journal of Counseling Psychology, 3, 222-233.
  • Jacobson, N. S., & Chrıstensen, A. (1996). Studying the effectiveness of psychotherapy: How well can clinical trials do the job? American Psychologist, 51(10), 1031–1039. https://doi. org/10.1037/0003-066X.51.10.1031
  • Kurtyılmaz, Y., Ergün-Başak, B., Güler, D. Ve Ülker-Tümlü, G. (2019). Psikolojik Danışman Adayının Danışanı Olmak’’ Danışanların Psikolojik Danışma Sürecindeki Deneyimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(55), 1137-1177. ISSN 1302-1370.
  • Kuzgun, Y. (1995). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM yayınları
  • Märtens, M. & Petzold, H. (2002), Therapieschäden. Risiken, Nebenwirkungen von Psychotherapie. Mainz: Grünewald
  • Meydan, B. (2010). Psikolojik danışman adaylarının içerik yansıtma ve duygu yansıtma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Meydan, B. (2014). Psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir süpervizyon modeli: Mikro beceri süpervizyon modeli. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 358-374. http://static.dergipark.org.tr/article-ownload/imported/5000084119/5000078218.pdf? adresinden alınmıştır.
  • Meydan, B. (2019). Facilitative and Hindering Factors Regarding the Supervisory Relationship Based on Supervisors' and Undergraduate Supervisees' Opinions. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(1), 171-208. ISSN-2146-0655
  • Pamuk, M. (2012). Psikolojik danışmanların psikolojik danışma uygulamalarına ve uygulamada kendi yeterliklerine ilişkin algıları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya, Turkiye.
  • Şahin, İ., Togay, A., Ve Atıcı, M. (2019). Psikolojik danışman adaylarının terapötik beceri ve koşullara ilişkin algıları. Journal of Human Sciences, 16(1), 56-72. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5347 adresinden alınmıştır.
  • Sanberk, I. (2010). Psikolojik danışman-danışan ilişkisinin çözümlenmesi ve bazı süreç, sonuç değişkenleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Sandler, J.; Dare, C; & Holder, A. (2015). Hasta ve analist (T. Özek; A. Köşkdere ve S. Yücel, Çev.). İstanbul: Bağlam
  • Schindler, L., Hohenberger-Sieberer, E. & Hahlweg, K. (1989). Observing client therapist interaction in behaviour therapy: Development and first application of an observational system. British Journal of Clinical Psychology, 28, 213-226. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1989.tb01371.x
  • Tan, H. (1992). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: MEB yayınlar
  • Topses, G. Ve Bulut-Serin, N. (2014). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel
  • Tuna, B. (2019). Psikolojik Danışmayı Erken Bırakmanın Danışanlar ve Psikolojik Danışman Adayları Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Türkmen, M. (2016). Bireyle Psikolojik danışma alıştırmaları. Ankara: Pegem
  • Uslu, M. ve Ari, R.(2006). Psikolojik danısmanların danısma beceri düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,14,509-519.
  • Yaka, B. (2005). Psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Zarbock, G. (2004). Therapieabbruch und Misserfolg aus der Sicht des Therapeuten, Supervisors ud Gutachters, In: Lutz, W., Kosfelder, J. & Joormann, J. Misserfolge und Abbrüche in der Psychotherapie (183-208). Bern: Hans Huber.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Simel Parlak 0000-0002-8651-2693

Early Pub Date April 25, 2022
Publication Date June 1, 2021
Submission Date February 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 23

Cite

APA Parlak, S. (2021). Psikolojik Danışman Adaylarının Bireyle Psikolojik Danışma Yürütme Deneyimleri ve İhtiyaçları. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 420-436.