İndirimli satış reklamlarının hukuka uygun ve doğru bilgilendirici şekilde yapılması, tüketicilerin korunmasını, haksız rekabetin önlenmesini ve rekabet piyasasının iyi işlemesini sağlar. Bu nedenle indirimli satışlara yönelik reklamlar, Türk Ticaret Kanunu bakımından haksız rekabeti önleme amacıyla ve tüketici mevzuatı bakımından tüketiciyi koruma amacıyla denetlenmektedir. Ticari Reklam Yönetmeliği’nde, indirimli satış reklamlarında “indirimden önceki fiyat, indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın” belirtilmesinin zorunlu olduğu ve tüketicileri yanıltıcı ifadelere yer verilemeyeceği düzenlenmiştir. Sadakat programıyla satışa sunulan mal veya hizmetlere yönelik reklamlarda, indirimli satış izlenimi yaratacak ifadeler kullanılamaz. Bu koşullara uymayan reklamlar, Reklam Kurulu tarafından denetlenerek idari yaptırım uygulanacaktır. İndirimli satış reklamı, aldatıcı veya yanıltıcı nitelikteyse haksız rekabet teşkil eder ve haksız rekabete yönelik yaptırımlar uygulanır. Bu çalışmada indirimli satış reklamları, yasal düzenlemeler ile Reklam Kurulu ve Yüksek Mahkeme kararları çerçevesinde haksız rekabet ve tüketicinin korunması bakımından incelenmiştir.
Advertising of discount sales in accordance with the law and in an informative manner ensures the protection of consumers, the prevention of unfair competition and the good functioning of the competition market. For this reason, discount sale advertisements are regulated to prevent unfair competition under the Turkish Commercial Code and to protect consumers under consumer legislation. The Regulation on Commercial Advertising stipulates that discount sale advertisements must specify “the price before the discount, the start and end dates of the discounted sale, and if the quantity of the goods or services offered for sale at a discount is limited, this quantity” and cannot contain misleading statements. In advertisements for goods or services offered for sale through a loyalty program, expressions that create the impression of discounted sales cannot be used. Advertisements that do not comply with these conditions will be inspected by the Advertising Board and administrative sanctions will be imposed. If the discount sale advertisement is deceptive or misleading, it constitutes unfair competition and sanctions for unfair competition are applied. In this study, discount sale advertisements are analyzed in terms of unfair competition and consumer protection in line with the legal regulations and the decisions of the Advertising Board and the Supreme Court.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Commercial Law (Other), Advertisement |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2024 |
Publication Date | October 26, 2024 |
Submission Date | August 29, 2024 |
Acceptance Date | October 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |