Research Article
BibTex RIS Cite

HAKSIZ REKABET VE TÜKETİCİNİN KORUNMASI AÇISINDAN İNDİRİMLİ SATIŞ REKLAMLARI

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 166 - 187, 26.10.2024

Abstract

İndirimli satış reklamlarının hukuka uygun ve doğru bilgilendirici şekilde yapılması, tüketicilerin korunmasını, haksız rekabetin önlenmesini ve rekabet piyasasının iyi işlemesini sağlar. Bu nedenle indirimli satışlara yönelik reklamlar, Türk Ticaret Kanunu bakımından haksız rekabeti önleme amacıyla ve tüketici mevzuatı bakımından tüketiciyi koruma amacıyla denetlenmektedir. Ticari Reklam Yönetmeliği’nde, indirimli satış reklamlarında “indirimden önceki fiyat, indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın” belirtilmesinin zorunlu olduğu ve tüketicileri yanıltıcı ifadelere yer verilemeyeceği düzenlenmiştir. Sadakat programıyla satışa sunulan mal veya hizmetlere yönelik reklamlarda, indirimli satış izlenimi yaratacak ifadeler kullanılamaz. Bu koşullara uymayan reklamlar, Reklam Kurulu tarafından denetlenerek idari yaptırım uygulanacaktır. İndirimli satış reklamı, aldatıcı veya yanıltıcı nitelikteyse haksız rekabet teşkil eder ve haksız rekabete yönelik yaptırımlar uygulanır. Bu çalışmada indirimli satış reklamları, yasal düzenlemeler ile Reklam Kurulu ve Yüksek Mahkeme kararları çerçevesinde haksız rekabet ve tüketicinin korunması bakımından incelenmiştir.

References

  • Arkan, S. (2015). Ticari İşletme Hukuku. 21. Baskı, Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Aslan, A. (2021). Türk Reklam Hukuku. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Baysal, B. ve İnal, E. (2008). Reklam Hukuku ve Uygulaması. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the Coordination of Certain Provisions Laid Down by Law, Regulation or Administrative Action in Member States Concerning the Pursuit of Television Broadcasting Activities, OJ L 332, 18.12.2007, p. 27–45. Erişim adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32007L0065 (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Directive 2006/114/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 Concerning Misleading and Comparative Advertising, OJ L 376, 27.12.2006, p. 21–27. Erişim adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006L0114 (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Eryürek, G. (2021). Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet. 1. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Göle, C. (1983). Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. 1. Baskı, Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Güngüneş Şahin, HB. (2024). Türk Ticaret Hukukunda Reklam Yoluyla Haksız Rekabet. 1. Baskı, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Gürbüz Güngör, E. (2021). Tüketicilerin Çevre Konusundaki Duyarlılığına Yönelik Reklamların Hukuki Açıdan İncelenmesi. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 12(1), 21-50.
  • Güven, Ş. (2011). Haksız Rekabetin Amacı ve Koruduğu Menfaatler. 1. Baskı, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • ICC. (2018). ICC Advertising and Marketing Communications Code. 2018 Edition, Paris. Erişim adresi: https://iccwbo.org/wp-content/uploads/sites/3/2018/09/icc-advertising-and-marketing-communications-code-int.pdf (Erişim tarihi: 2/07/2024).
  • Kaplan, AG. (2021). Elektronik Ortamda İşlenen Haksız Rekabet Halleri. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Kocabaş, B. (2008). İndirim Sistemleri ve Rekabet: Tek Taraflı Davranışlar Açısından Bir Değerlendirme. 1. Baskı, Ankara: Rekabet Kurumu.
  • Özdemir, H. (2004). Yanıltıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 53(3), 61-90.
  • Pınar, H. (2012). Reklam ve Satış Yöntemlerine İlişkin Haksız Rekabet Halleri. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 18(2), 129-156.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Kararları, Erişim adresi: https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • T.C. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu (2024). Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz. Erişim adresi: https://tuketici.ticaret.gov.tr (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İstatistikleri, Erişim adresi: https://tuketici.ticaret.gov.tr/yayinlar/istatistikler/istatistikler (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Teymen, Esra (2020). Türk Hukukunda Aldatıcı Reklam Yoluyla Haksız Rekabet, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ (Erişim tarihi: 01/08/2024).
  • Yargıtay ve Danıştay Kararları. Erişim adresi: www.corpus.com.tr (Erişim tarihi: 01.08.2024). Yıldız, O.A. (2023). Haksız Rekabet Hukuku (Türk Ticaret Kanunu m. 54-63 Şerhi). 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Yörük, A. (2020). Reklamların Haksız Rekabet Boyutu Karşısında Tüketicilerin Korunması. 1. Baskı, Ankara: Savaş Yayınevi.

Discounted Sales Advertisements In Terms Of Unfair Competition And Consumer Protection

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 166 - 187, 26.10.2024

Abstract

Advertising of discount sales in accordance with the law and in an informative manner ensures the protection of consumers, the prevention of unfair competition and the good functioning of the competition market. For this reason, discount sale advertisements are regulated to prevent unfair competition under the Turkish Commercial Code and to protect consumers under consumer legislation. The Regulation on Commercial Advertising stipulates that discount sale advertisements must specify “the price before the discount, the start and end dates of the discounted sale, and if the quantity of the goods or services offered for sale at a discount is limited, this quantity” and cannot contain misleading statements. In advertisements for goods or services offered for sale through a loyalty program, expressions that create the impression of discounted sales cannot be used. Advertisements that do not comply with these conditions will be inspected by the Advertising Board and administrative sanctions will be imposed. If the discount sale advertisement is deceptive or misleading, it constitutes unfair competition and sanctions for unfair competition are applied. In this study, discount sale advertisements are analyzed in terms of unfair competition and consumer protection in line with the legal regulations and the decisions of the Advertising Board and the Supreme Court.

References

  • Arkan, S. (2015). Ticari İşletme Hukuku. 21. Baskı, Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Aslan, A. (2021). Türk Reklam Hukuku. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Baysal, B. ve İnal, E. (2008). Reklam Hukuku ve Uygulaması. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the Coordination of Certain Provisions Laid Down by Law, Regulation or Administrative Action in Member States Concerning the Pursuit of Television Broadcasting Activities, OJ L 332, 18.12.2007, p. 27–45. Erişim adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32007L0065 (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Directive 2006/114/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 Concerning Misleading and Comparative Advertising, OJ L 376, 27.12.2006, p. 21–27. Erişim adresi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006L0114 (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Eryürek, G. (2021). Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet. 1. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Göle, C. (1983). Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. 1. Baskı, Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Güngüneş Şahin, HB. (2024). Türk Ticaret Hukukunda Reklam Yoluyla Haksız Rekabet. 1. Baskı, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Gürbüz Güngör, E. (2021). Tüketicilerin Çevre Konusundaki Duyarlılığına Yönelik Reklamların Hukuki Açıdan İncelenmesi. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 12(1), 21-50.
  • Güven, Ş. (2011). Haksız Rekabetin Amacı ve Koruduğu Menfaatler. 1. Baskı, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • ICC. (2018). ICC Advertising and Marketing Communications Code. 2018 Edition, Paris. Erişim adresi: https://iccwbo.org/wp-content/uploads/sites/3/2018/09/icc-advertising-and-marketing-communications-code-int.pdf (Erişim tarihi: 2/07/2024).
  • Kaplan, AG. (2021). Elektronik Ortamda İşlenen Haksız Rekabet Halleri. 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Kocabaş, B. (2008). İndirim Sistemleri ve Rekabet: Tek Taraflı Davranışlar Açısından Bir Değerlendirme. 1. Baskı, Ankara: Rekabet Kurumu.
  • Özdemir, H. (2004). Yanıltıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 53(3), 61-90.
  • Pınar, H. (2012). Reklam ve Satış Yöntemlerine İlişkin Haksız Rekabet Halleri. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 18(2), 129-156.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Kararları, Erişim adresi: https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • T.C. Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu (2024). Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz. Erişim adresi: https://tuketici.ticaret.gov.tr (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İstatistikleri, Erişim adresi: https://tuketici.ticaret.gov.tr/yayinlar/istatistikler/istatistikler (Erişim tarihi: 01.08.2024).
  • Teymen, Esra (2020). Türk Hukukunda Aldatıcı Reklam Yoluyla Haksız Rekabet, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ (Erişim tarihi: 01/08/2024).
  • Yargıtay ve Danıştay Kararları. Erişim adresi: www.corpus.com.tr (Erişim tarihi: 01.08.2024). Yıldız, O.A. (2023). Haksız Rekabet Hukuku (Türk Ticaret Kanunu m. 54-63 Şerhi). 1. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Yörük, A. (2020). Reklamların Haksız Rekabet Boyutu Karşısında Tüketicilerin Korunması. 1. Baskı, Ankara: Savaş Yayınevi.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Commercial Law (Other), Advertisement
Journal Section Articles
Authors

Esin Gürbüz 0000-0002-5065-3080

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 26, 2024
Submission Date August 29, 2024
Acceptance Date October 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Gürbüz, E. (2024). HAKSIZ REKABET VE TÜKETİCİNİN KORUNMASI AÇISINDAN İNDİRİMLİ SATIŞ REKLAMLARI. Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 166-187.