Research Article
BibTex RIS Cite

Göstergebilim ve Muhasebe: “The Accountant” Filminin Afişini Okumak

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 70, 19.03.2025

Abstract

Başta film afişleri olmak üzere görsel içerikler, toplumsal algıları şekillendiren güçlü araçlardır. Bu çalışmada, “Hesaplaşma (The Accountant)” film afişinin göstergebilimsel analizi üzerinden, afişin toplumsal iletişimdeki rolü ve etkisi incelenmiştir. Christian Wolff karakterinin tasvir edildiği afiş hem görsel hem de yazılı unsurlarıyla dikkat çekmekte ve izleyicide derin hisler uyandırmaktadır. Afişteki renk kullanımı; koyu siyah ve mavi tonları, izleyiciye karanlık bir atmosfer sunarken, ana karakterin karmaşık psikolojik yapısını ve geçmişteki deneyimlerinin yansımalarını ortaya koymaktadır. Aynı zamanda, afişteki mesajlar ve sloganlar, karakterin derin analitik becerilerinin, tehlikeli durumlarla başa çıkmayı ve riski yönetebilme yeteneğini öne çıkarmaktadır. Afişte kullanılan grafik unsurlar, yalnızca karakterin hikayesini değil, aynı zamanda toplumda muhasebe ve finans gibi mesleklerin algısına ilişkin önemli değişimleri de temsil etmektedir. Özellikle "Calculate your choices." ve "Manage your risks." gibi sloganlar, bireyleri ve toplumu karar verme süreçlerine yönlendirmekte ve bu süreçlerin sonuçlarını düşünmeye teşvik etmektedir. Afişin etkileyici tasarımı, izleyicileri yalnızca film hakkında bilgilendirmekle kalmayıp, aynı zamanda daha derin sosyal ve psikolojik düşüncelere itmektedir. Böylece, afişin görüntü dili ve içerik yapısı, film izleyicilerinin zihninde kalıcı bir etki yaratmakta ve toplumda finansal analizin önemini vurgulamaktadır.

References

  • Barney, G., & Kaya, K. (2019). Predicting genre from movie posters. Stanford CS 229: Machine Learning. Barthes, R., & Serüven, G. (2009). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41.
  • Boztaş, E. (2017). Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi ile Analizi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(37), 2521-2542.
  • Bürge, Z. E. (2020). Küresel Isınma Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi ile Analizi. Pearson Journal, 5(7), 398-410.
  • Cahyani, Nmr., Santika, Idadm., & Ariyaningsih, Nnd. (2022). Meaning Within The Movie Posters Of “Despicable Me” Movie Series: A Semiotic Analysis. Elysian Journal: English Literature, Linguistics and Translation Studies, 2(1), 1-10.Cerrato, H. (2012). The meaning of colors. The graphic designer.
  • Chen, Y., & Gao, X. (2014). Interpretation of movie posters from the perspective of multimodal discourse analysis. GSTF Journal on Education (JEd), 1(1).
  • Darmayanti, M. M. (2023). An Analysıs Of Verbal and Non-Verbal Sıgns Found In Three Different Genres of Movıe Posters. Other thesis, Universitas Mahasaraswati Denpasar.
  • Davison, J. (2007). Photographs and accountability: cracking the codes of an NGO. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20(1), 133-158.
  • Davison, J. (2011). Barthesian perspectives on accounting communication and visual images of professional accountancy. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 24(2), 250-283.DOI https://doi.org/10.1108/09513571111100708
  • Değerli, A. S. (2021). Göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile sosyal ağ konulu afişlerin incelenmesi. Asya Studies, 5(18), 179-188. DOI: https://doi.org/10.31455/asya.933833
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, 1. Baskı, İstanbul: Multilingual Yayıncılık. Handayani, N. P. M., Pratiwi, D. P. E., & Putri, I. G. A. V. W. (2022). Verbal and Non-verbal Signs of “Scream” Movie Posters. Austronesian: Journal of Language Science & Literature, 1(2), 94-102. https://doi.org/10.59011/austronesian.1.2.2022.94-102
  • Keane, W. (2018). On semiotic ideology. Signs and Society, 6(1), 64-87. https://doi.org/10.1086/695387 Nurwanti, T. (2024). The Semiotics Analysis of The Movie Poster" Ipar Adalah Maut". Journalistics: Journal of English Teaching and Applied Linguistics, 4(01), 20-28.
  • Oruç, M. C. & Türkay, O. (2018). Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), 312-328. https://doi.org/10.7456/10802100/012
  • Parmelee, S. (2009). Remembrance of films past: film posters on film. Historical Journal of Film, Radio and Television, 29(2), 181-195.
  • Persada, S. I. P. (2020, January). Semiotic Analysis of Gundala Movie Poster. In International Conference on Business, Economic, Social Science, and Humanities–Humanities and Social Sciences Track (ICOBEST-HSS 2019) (pp. 133-135). Atlantis Press.
  • Pujiningsih, S., Prastiti, S. D., & Larasati, I. P. (2020). How to research into accounting using semiotic approaches by De Saussure, Barthes, and Baudrillard. In Proceedings of The 2nd International Research Conference on Economics and Business (IRCEB 2018), April (pp. 90-96). DOI: https://doi.org/10.5220/0008786600900096 Susen, S. (2018). Saussure, Ferdinand de. In: Turner, B. S., Kyung-Sup, C., Epstein, C. F., Kivisto, P., Outhwaite, W. &
  • Ryan, J. M. (Eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Social Theory. (pp. 2001-2006). Chichester, UK: John Wiley & Sons. ISBN 9781118430866
  • Utami, R., & Setia, E. (2021). A Semiotic Analysis Found on Movie Poster “Shutter Island”. LingPoet: Journal of Linguistics and Literary Research, 2(3), 20-26. https://doi.org/10.32734/lingpoet.v2i3.6642
  • Türk Psikiyatri Derneği (TPD). (2019). Madde bağımlılığı danışmanlığı ile ilgili gelişmeler. Erişim adresi:http://www.psikiyatri.org.tr/2006/madde-bagimliligi-danismanligi-ile-ilgili-gelismeler (Erişim tarihi: 2/07/2019).
  • Vasile, P., Aristita, R., Cristina, C. A., & Mihaela, L. (2009). Accounting–A semiotic process. Economic Science, 3(1), 1105.
  • Yemenicioğlu, A. (2022). Göstergebilim İle Afiş Analizi: I Want You For US Army (Uncle Sam). Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 8(17), 170-189.
  • Yin, L., & Hassan, H. (2021). Multimodal discourse analysis of the movie poster Little Big Soldier. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 7(3), 101-105. https://doi.org/10.18178/ijlll.2021.7.3.294

Semiotics and Accounting: Reading The Accountant Movie Poster

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 70, 19.03.2025

Abstract

Visual content, especially movie posters, are powerful tools that shape social perceptions. In this study, the role and impact of the poster in social communication is examined through the semiotic analysis of the movie poster “The Accountant”. The poster depicting the character Christian Wolff attracts attention with both its visual and written elements and evokes deep feelings in the viewer. The use of color in the poster; dark black and blue tones present a dark atmosphere to the viewer, while revealing the complex psychological structure of the main character and the reflections of his past experiences. At the same time, the messages and slogans in the poster highlight the character’s deep analytical skills, ability to cope with dangerous situations and manage risk. The graphic elements used in the poster represent not only the character’s story, but also important changes in the perception of professions such as accounting and finance in society. Slogans such as “Calculate your choices.” and “Manage your risks.” in particular direct individuals and society to decision-making processes and encourage them to consider the consequences of these processes. The impressive design of the poster not only informs the audience about the film, but also pushes them to deeper social and psychological thoughts. Thus, the visual language and content structure of the poster create a lasting impression on the minds of the film audience and emphasize the importance of financial analysis in society.

References

  • Barney, G., & Kaya, K. (2019). Predicting genre from movie posters. Stanford CS 229: Machine Learning. Barthes, R., & Serüven, G. (2009). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41.
  • Boztaş, E. (2017). Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi ile Analizi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(37), 2521-2542.
  • Bürge, Z. E. (2020). Küresel Isınma Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi ile Analizi. Pearson Journal, 5(7), 398-410.
  • Cahyani, Nmr., Santika, Idadm., & Ariyaningsih, Nnd. (2022). Meaning Within The Movie Posters Of “Despicable Me” Movie Series: A Semiotic Analysis. Elysian Journal: English Literature, Linguistics and Translation Studies, 2(1), 1-10.Cerrato, H. (2012). The meaning of colors. The graphic designer.
  • Chen, Y., & Gao, X. (2014). Interpretation of movie posters from the perspective of multimodal discourse analysis. GSTF Journal on Education (JEd), 1(1).
  • Darmayanti, M. M. (2023). An Analysıs Of Verbal and Non-Verbal Sıgns Found In Three Different Genres of Movıe Posters. Other thesis, Universitas Mahasaraswati Denpasar.
  • Davison, J. (2007). Photographs and accountability: cracking the codes of an NGO. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20(1), 133-158.
  • Davison, J. (2011). Barthesian perspectives on accounting communication and visual images of professional accountancy. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 24(2), 250-283.DOI https://doi.org/10.1108/09513571111100708
  • Değerli, A. S. (2021). Göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile sosyal ağ konulu afişlerin incelenmesi. Asya Studies, 5(18), 179-188. DOI: https://doi.org/10.31455/asya.933833
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş, 1. Baskı, İstanbul: Multilingual Yayıncılık. Handayani, N. P. M., Pratiwi, D. P. E., & Putri, I. G. A. V. W. (2022). Verbal and Non-verbal Signs of “Scream” Movie Posters. Austronesian: Journal of Language Science & Literature, 1(2), 94-102. https://doi.org/10.59011/austronesian.1.2.2022.94-102
  • Keane, W. (2018). On semiotic ideology. Signs and Society, 6(1), 64-87. https://doi.org/10.1086/695387 Nurwanti, T. (2024). The Semiotics Analysis of The Movie Poster" Ipar Adalah Maut". Journalistics: Journal of English Teaching and Applied Linguistics, 4(01), 20-28.
  • Oruç, M. C. & Türkay, O. (2018). Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), 312-328. https://doi.org/10.7456/10802100/012
  • Parmelee, S. (2009). Remembrance of films past: film posters on film. Historical Journal of Film, Radio and Television, 29(2), 181-195.
  • Persada, S. I. P. (2020, January). Semiotic Analysis of Gundala Movie Poster. In International Conference on Business, Economic, Social Science, and Humanities–Humanities and Social Sciences Track (ICOBEST-HSS 2019) (pp. 133-135). Atlantis Press.
  • Pujiningsih, S., Prastiti, S. D., & Larasati, I. P. (2020). How to research into accounting using semiotic approaches by De Saussure, Barthes, and Baudrillard. In Proceedings of The 2nd International Research Conference on Economics and Business (IRCEB 2018), April (pp. 90-96). DOI: https://doi.org/10.5220/0008786600900096 Susen, S. (2018). Saussure, Ferdinand de. In: Turner, B. S., Kyung-Sup, C., Epstein, C. F., Kivisto, P., Outhwaite, W. &
  • Ryan, J. M. (Eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Social Theory. (pp. 2001-2006). Chichester, UK: John Wiley & Sons. ISBN 9781118430866
  • Utami, R., & Setia, E. (2021). A Semiotic Analysis Found on Movie Poster “Shutter Island”. LingPoet: Journal of Linguistics and Literary Research, 2(3), 20-26. https://doi.org/10.32734/lingpoet.v2i3.6642
  • Türk Psikiyatri Derneği (TPD). (2019). Madde bağımlılığı danışmanlığı ile ilgili gelişmeler. Erişim adresi:http://www.psikiyatri.org.tr/2006/madde-bagimliligi-danismanligi-ile-ilgili-gelismeler (Erişim tarihi: 2/07/2019).
  • Vasile, P., Aristita, R., Cristina, C. A., & Mihaela, L. (2009). Accounting–A semiotic process. Economic Science, 3(1), 1105.
  • Yemenicioğlu, A. (2022). Göstergebilim İle Afiş Analizi: I Want You For US Army (Uncle Sam). Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 8(17), 170-189.
  • Yin, L., & Hassan, H. (2021). Multimodal discourse analysis of the movie poster Little Big Soldier. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 7(3), 101-105. https://doi.org/10.18178/ijlll.2021.7.3.294
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Financial Accounting
Journal Section Articles
Authors

Arif Gümüş 0000-0002-4865-0892

Early Pub Date March 20, 2025
Publication Date March 19, 2025
Submission Date February 5, 2025
Acceptance Date March 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Gümüş, A. (2025). Göstergebilim ve Muhasebe: “The Accountant” Filminin Afişini Okumak. Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-70.