This study aims to determine educational philosophy adopted by music teacher candidates and to examine in terms of different variables. The sample for the study consist of music teacher candidates who were enrolled in Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Education, Department of Music Teaching in 2015- 2016 academic year. For the data collection, “Philosophy Preference Assessment Scale” by Wiles and Bondi (1993), which was adapted to Turkish by Doğanay and Sarı (2003), is used in order to determine music teacher candidates’’ educational philosophies . “Personal Information Form”, developed by the researcher, is used in order to collect data about the demographics of the music teacher candidates. The data obtained were analyzed by using SPSS program and percentage, standard deviation, mean "Single Factor ANOVA" and the “Independent Group t Test" statistics were run. The results showed that “experimentalism" was the most widely adopted by music teacher candidates. Additionally, a significant difference was found between type of school and “perennialism” sub-factor. However, a statistically significant difference was not found between gender and class variables.
Keywords: Philosophy of education, philosophy, music teacher candidates
Bu araştırmanın amacı müzik öğretmeni adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından irdelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören müzik öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak müzik öğretmeni adaylarının eğitim felsefelerini belirlemek için Wiles ve Bondi (1993) tarafından geliştirilen Doğanay ve Sarı (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan “Felsefi Tercih Değerlendirme” ölçeği kullanılmıştır. Demografik özellikleri ile ilgili bilgi toplamak için ise araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS Paket programında (%) yüzde, standart sapma, aritmetik ortalama “ Tek Faktörlü Anova” ve “İlişkisiz Grup t Testi”, gibi istatistik analizlerle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda müzik öğretmeni adaylarının en çok benimsedikleri eğitim felsefesinin “deneyselcilik” olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak mezun olunan okul türü açısından “daimicilik” alt faktöründe anlamlı bir farklılık olduğu saptanmış; cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenememiştir.
Anahtar kelimeler: Eğitim felsefesi, felsefe, müzik öğretmeni adayları
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |