The aim of this study is to find out elementary 6-8 grades teachers' views on assessment and evaluation methods, to identify the criteria they apply in selecting these methods to use, problems encountered with the assessment and evaluation and how to solve these problems. Data were collected in 2011-12 academic year through a questionnaire developed by the researchers in this survey study. 474 teachers were selected through a convenience sampling method based on voluntary participation from a total of 1770 teachers teaching grades 6 to 8 from schools in Erzurum city center. Result indicated that teachers have both positive and negative perspectives concerning methods of assessment and evaluation. It is found that the most influential factors in deciding assessment evaluation methods to use were students’ levels, parents and administrates views. Moreover, the most common problem encountered regarding the assessment and evaluation was the lack of necessary infrastructure, knowledge on alternative assessment and evaluation methods and technical support for the teachers. In order to solve these problems, teachers suggested that there must be more emphasize should be given during preservice teacher training and also in-service training for the teachers.
Keywords: Alternative assessment and evaluation, assessment and evaluation, curriculum implementation, questionnaire, survey, teachers.Bu çalışmanın amacı ilköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yöntemlerine ilişkin bakış açılarını ve kullanacakları ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemleri neye göre belirlediklerini tespit edip, bu alanda karşılaşılan sorunları belirleyerek bu sorunların çözümüne yönelik neler yapılabileceğini ortaya koymaktır. Çalışma, nicel araştırma yaklaşımlarından tarama yöntemiyle yürütülmüş, veriler araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır. Araştırmanın evreni, Erzurum il merkezi ilköğretim okullarındaki 6-8. sınıflarda görevli 1470 branş öğretmenidir. Örneklem oluşturulurken olasılıklı (tesadüfî) olmayan örnekleme yöntemlerinden elverişlilik örneklemesi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın örneklemi 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Erzurum il merkezi ilköğretim okullarındaki 6-8. sınıflarda görevli 474 branş öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin ölçme değerlendirme yöntemlerine ilişkin hem olumlu hem de olumsuz bakış açılarının olduğu, kullanacakları yöntemleri belirlerken en fazla öğrenci seviyesini, en az ise idareci ve velilerin tercihlerini dikkate aldıkları, kullanım sırasında en fazla karşılaştıkları problemin ise mevcut altyapı eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler bu konudaki sorunların giderilmesi için alternatif ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemleri ile ilgili çalışmalara ve eğitim fakültelerinde ölçme-değerlendirmeye yönelik derslere ağırlık verilmesi gerektiğini belirtmişler, ayrıca teorikten ziyade uygulamaya dönük hizmet içi eğitim kurslarının düzenlenmesi gerektiğini vurgulamışlardır.
Anahtar Kelimeler: Alternatif ölçme-değerlendirme, anket, müfredat uygulama, öğretmen, ölçme-değerlendirme, taramaPrimary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |