Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki
çocuklara eğitsel oyunlar oynatılarak onların ne gibi değerler kazandığını
ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem
araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2015–2016 öğretim yılında, Isparta iline bağlı Eğirdir ilçe merkezindeki
devlet okulunda öğrenim gören okul öncesi öğrencilerinden 23 öğrenciye her gün
bir oyun olmak üzere toplamda 10 adet eğitsel oyunun oynatılması yoluyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, örneklem belirlenirken amaçlı örneklem alma
yöntemlerinden tipik durum örneklemi alma yoluna gidilmiştir. Araştırmada
gönüllülük esas alınmış ve katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuştur.
Katılımcılar cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, anne-baba eğitim seviyesi gibi
durumlar açısından çeşitlilik göstermektedir. Araştırmada veriler, eğitsel
oyunlar oynatıldıktan sonra her bir çocuk ile ayrı ayrı yapılan görüşmeler ve
araştırmacılar tarafından yapılan gözlemler yoluyla toplanmıştır. Görüşme
sırasında öğrencilere gerektiğinde ek sorularla yarı yapılandırılmış görüşme
sağlanmıştır. Bu teknikte, araştırmacılar önceden sormayı planladığı soruları
içeren görüşme protokolünü hazırlamıştır. Toplanan nitel
verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın güvenirliğini
sağlamak amacıyla 3 uzman görüşüne
başvurulmuştur. Araştırmanın güvenirliği Miles ve Huberman’ın (1994) formülü (Güvenirlik = görüş birliği / görüş birliği
+ görüş ayrılığı) kullanılarak hesaplanmıştır. Bu araştırmaya özgü olarak
gerçekleştirilen güvenirlik çalışmasında %91 oranında bir uzlaşma (güvenirlik) sağlanmıştır. Araştırmanın
sonucunda; eğitsel oyunların çocuğun duygusal, sosyal, zihinsel ve bedensel
yönlerini geliştirdiği gibi aynı zamanda sosyal ilişkiler kurmasına yardım
ederek çocukta değer kavramının oluşmasına katkı sağladığı gözlemlenmiştir.
Öğrencilerin oynadıkları oyunlar sayesinde saygı, nezaket, mutluluk,
yardımseverlik, hoşgörü, sorumluluk, sabır, ait olma, duyarlılık, cesaret,
adalet ve iyilik gibi değerleri kazandıkları görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |