Bu araştırmanın amacı, uluslararası ve ulusal politika belgelerinin ışığında
ülkemizdeki üstün/özel yetenekliler eğitiminde öğretmen yetiştirme politikalarını
değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma olarak biçimlendirilmiş olup veri
toplama aracı olarak ulusal politika belgeleri kullanılmıştır. Veriler doküman
analizi yöntemiyle toplanmıştır. Eğitim politikası, üstün/özel yetenekliler
eğitimi, üstün/özel yetenekliler öğretmen yetiştirme, seçimleri ve bu
öğretmenlerin mesleki gelişimleri bağlamında belgeler analiz edilmiştir. Genel
olarak politika belgelerinde son dönemlerde üstün/özel yetenekliler eğitimine
daha fazla yer verildiği göze çarpmaktadır. Alınan kararların çoğunun
uygulamaya geçirilemediği görülmektedir. Öğretmenlerin hizmet öncesinde
üstün/özel yetenekliler eğitimiyle ilgili yeterli eğitimi almadıkları, üstün/özel
yeteneklilerle ilgili eğitimlerin çoğunlukla BİLSEM öğretmenlerine yönelik
olduğu ve örgün eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının göz
ardı edildiği, hizmet içi eğitimlerin yetersiz olduğu, öğretmenlerin bu alanda
eğitim ihtiyaçlarının olduğu anlaşılmaktadır. Ülkemizde üstün/özel yetenekliler
eğitimi alanındaki öğretmen yetiştirme, seçme ve mesleki gelişimlerine yönelik
politikalarda olumlu adımlar atılsa da henüz istikrarlı bir politikanın
oluşturulamadığı anlaşılmaktadır. Çalışmada elde edilen bulgular ve sonuçlara
göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this research is to evaluate the gifted education teacher training
policies in our country in the light of international and national policy
documents. The study was designed as a qualitative research and national
policy documents were used as data collection tool. Data were collected by
document analysis method. The documents were analysed in the context of
education policy, gifted education, gifted teacher training, their selection and
professional development of these teachers. It is striking that the education of
gifted people has been given more place in the policy documents in recent
years. It is seen that most of the decisions taken have not been implemented. It
is understood that the teachers haven’t received adequate training on gifted
education before the service, the trainings on the gifted were mostly for
BİLSEM teachers, the training needs of the teachers in formal education
institutions were ignored, the in-service training was insufficient, and the
teachers had a training need in this area. Although positive steps have been
taken in the policies of teacher training, selection and professional development
in the field of gifted education in our country, it is understood that a stable
policy has not yet been established.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |