Bu çalışmanın amacı ortaokullarda görev yapan sınıf rehber öğretmenlerinin yürütmüş oldukları rehberlik faaliyetlerine ve bu faaliyetlerde kullandıkları liderlik etki (güç) kaynaklarına ilişkin görüşlerini açığa çıkarmaktır. Öğretmen algılarını derinlemesine açığa çıkarabilmek için çalışmada nitel araştırma modelinde yer alan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma verisi yarı yapılandırılmış soruların yer aldığı görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veri içerik analizine tekniğine tabi tutulmuştur. Çalışma grubu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili Gebze ilçesinde farklı eğitim bölgelerinde yer alan dezavantajlı ortaokullardan toplam üç ortaokulda görev yapan en az 5 yıllık öğretmenlik deneyimine sahip 11’i erkek, 10’u kadın, 27-52 yaş aralığında bulunan farklı branşlardan toplam yirmi bir öğretmenden oluşmuştur. Elde edilen veri yürütülen rehberlik faaliyetleri ve bu rehberlik faaliyetlerinde kullanılan etki (güç) kaynaklarına ilişkin iki ana problem çerçevesinde analiz edilmiştir. Yürütülen rehberlik faaliyetlerine ilişkin açığa çıkan temalar kurallar, sorunlarla ilgilenme, akademik konular, ilişkiler ve bireysel gelişim olarak belirlenmiştir. Rehberlik faaliyetlerinde kullanılan etki (güç) kaynaklarına ilişkin temalar ise karizmatik, uzmanlık, yasal ve ödül etki kaynakları olarak dört tema altında toplanmıştır.
The aim of this study is to reveal the opinions of classroom guidance teachers working in secondary schools regarding the guidance activities they carry out and the sources of leadership influence (power) they employ in these activities. In order to reveal teacher perceptions in depth, the phenomenology pattern in the qualitative research model was used in the study. Study data were collected with an interview form containing semi-structured questions. The obtained data were subjected to content analysis technique. The study group consists of 11 male and 10 female teachers (21 in total), aged 27-52, from different branches, with at least 5 years of teaching experience, working in a total of three disadvantaged secondary schools located in different educational regions in Gebze district of Kocaeli province in the 2023-2024 academic year. The data obtained were analysed within the framework of two main problems related to the guidance activities carried out and the sources of influence (power) used in these guidance activities. The themes revealed regarding the guidance activities carried out were identified as rules, dealing with problems, academic issues, relationships and individual development. Themes related to the sources of influence (power) used in guidance activities were grouped under four themes as charismatic, expert, legal and reward sources of influence.
Guidance guidance activities classroom guidance teachers leadership influence/power sources
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 6, 2025 |
Publication Date | October 10, 2025 |
Submission Date | May 5, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |