Research Article
BibTex RIS Cite

Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar

Year 2024, Issue: 103, 51 - 70, 18.07.2024
https://doi.org/10.25095/mufad.1469601

Abstract

Bu çalışmada, muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik tutum ve kaygıları tespit edilmiş, tutum ve kaygıların muhasebe mesleğinin geleceğine yansımaları değerlendirilmiştir. İhtiyaç duyulan veriler araştırma kapsamında geliştirilen ölçekler yoluyla toplanmıştır. Araştırma sonuçları, araştırma kapsamında yer alan öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik olumlu ya da olumsuz bir tutum içinde olmadıklarını, kaygılarının orta düzeyde olduğunu, muhasebe mesleğini gelecekte icra etmeye yönelik ifadelere orta düzeyde bir katılım gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik tutumları, kaygı düzeylerini negatif yönlü, gelecekte muhasebe mesleğini icra etme eğilimlerini pozitif yönlü olarak, muhasebe derslerine yönelik kaygı düzeyleri ise gelecekte muhasebe mesleğini icra etme eğilimlerini negatif yönlü olarak etkilemektedir.

References

  • Bekoe, R.A. - Owusu, G.M.Y. - Ofori, C.G. - Essel-Anderson, A. - Welbeck, E.E. (2018). “Attitudes towards accounting and ıntention to major in accounting: a logistic regression analysis”. Journal of Accounting in Emerging Economies, 8 (4), 459-475.
  • Borja, P.M. (2003). “So you’ve been asked to teach principles of accounting”. Business Education Forum, 58 (2), 30–32.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Buckhaults, J. - Fisher, D. (2011). “Trends in accounting education: decreasing accounting anxiety and promoting new methods”. Journal of Education for Business, 86, 31–35.
  • Büyüköztürk, Ş. - Kılıç Çakmak, E. - Akgün, Ö.E. - Karadeniz, Ş. - Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 15. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Byrne, M. - Willis, P. (2005). “Irish secondary students’ perceptions of the work of an accountant and the accounting profession”. Accounting Education: An International Journal, 14 (4), 367-81.
  • Callimaci, A.- Fortin, A.- Lux, G. - Caron, M.- Smaili, N. (2023). “Academic and non-academic factors explaining anxiety among accounting students: evidence from the covıd-19 pandemic”. Accounting Education, DOI:10.1080/09639284.2023.2232342, 1-30.
  • Cengiz, S. - Çetin, B. (2019). “Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerde strese neden olan faktörlerle derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin araştırılması”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81, 183- 212.
  • Chen, B.H. - Hsu, M.- Chen, M. (2013). “The relationship between learning attitude and anxiety in accounting classes: the case o hospitality management university students in Taiwan”. Qual Quant, 47, 2815–2827.
  • Clark, C. - Schwartz, B. (1989). “Accounting anxiety: an experiment to determine the effects of an ıntervention on anxiety levels and achievement of ıntroductory accounting students”. Journal of Accounting Education, 7, 149-169.
  • Cohen, J. - Hanno, D.M. (1993). “An analysis of underlying constructs affecting the choice of accounting as a majör”. Issues in Accounting Education, 8 (2), 219–238.
  • Duman, H. - Apak, İ. - Yücenurşen, M. - Peker, A.A. (2015). “Determining the anxieties of accounting education students: a sample of Aksaray üniversity”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1834-840.
  • Ertuğrul, İ. - Özdemir, S. (2014). “Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama”. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7 (1), 204-214.
  • Felton, S. - Buhr, N. - Northey, M. (1994). “Factors influencing the business student’s choice of a career in chartered accounting”. Issues in Accounting Education, 9 (1), 131-141.
  • George, D. - Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 17.0 update (10a ed.), Pearson, Boston.
  • Goh, E. - Scerri, M. (2016). “I study accounting because ı have to: an exploratory study of hospitality students’ attitudes toward accounting education”. Journal Of Hospitality & Tourism Education, 28 (2), 85–94.
  • Gökoğlan, K. - Kök, M. (2022). “Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe dersi hakkındaki metaforik algıları: Dicle üniversitesi iibf örneği”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 807–824.
  • Hair, J.F. - Black, W.C. - Babin, B.J. - Anderson, R. E. (2013). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Education Limited, UK.
  • Hair, J.F. - Black, W.C. - Babin, B.J. - Anderson, R.E. - Tatham, R.L. (1998). Multivariate Data Analysis. Fifth Edition, Prentice-Hall International Inc., NJ.
  • Hatane, S.E. - Setiono, F.J.- Setiawan, F.F. - Semuel, H. - Mangoting, Y. (2019). “Learning environment, students’ attitude and ıntention to enhance current knowledge in the context of choosing accounting career”. Journal of Applied Research in Higher Education, 13 (1), 79-97.
  • Holland, J.L. (1966). The Psychology of Vocational Choice. MA: Blaisdell, Waltham.
  • Holland, J.L. (1973). The Psychology of Vocational Choice. Englewood Cliffs, Prentice Hall, NJ.
  • Jackling, B. - Calero, C. (2006). “Influences on undergraduate students’ ıntentions to become qualified accountants: evidence from Australia”. Accounting Education, 15 (4), 419-38.
  • Jackling, B. - Lange, P. - Phillips, J. - Sewell, J. (2012). “attitudes towards accounting: differences between Australian and ınternational students”. Accounting Research Journal, 25(2), 113-130.
  • Kandemir, T. - Kardeş, Z. - Baykut, E. (2016). “Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakış açıları: Afyon Kocatepe üniversitesi meslek yüksekokulları örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 133-151.
  • Karavardar, A. – Paça, M.(2019). “Muhasebe dersine ilişkin algı ve kaygı: Giresun üniversitesi işletme bölümü öğrencileri üzerinde bir inceleme”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10 (1), 73-83.
  • Kaygusuzoğlu, M. - Coşkuner, A. (2021). “Muhasebeci adaylarının muhasebe mesleğine yönelik kaygılarının incelenmesi üzerine bir araştırma”. R&S -Research Studies Anatolia Journal, 4 (3), 194-206.
  • Kayış, A. (2018). “Güvenirlik analizi”. Kalaycı, Ş. (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri İçinde (404-419), 9. Basım, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Küçüksille, E. (2018). “Basit doğrusal regersyon”. Kalaycı, Ş. (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Teknikleri içinde (119-204), 9. Basım, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Lindgren, H.C. (1967). Educational psychology in the classroom. Third Edition, Wiley. New York.
  • Malgwi, C.A. (2011). “Determinants of accounting anxiety in business students”. Journal of College Teaching and Learning, 1 (2), 81-94.
  • Marriott, P. - Marriott, N. (2003). “Are we turning them on? a longitudinal study of undergraduate accounting students’ attitudes towards accounting as a profession”. Accounting Education, 12 (2), 113–133.
  • McDowall, T. - Jackling, B. (2010). “Attitudes towards the accounting profession: an Australian perspective”. Asian Review of Accounting, 18 (1), 30-49.
  • Mladenovic, R. (2000). “An investigation into ways of challenging introductory accounting students’ negative perceptions of accounting”. Accounting Education, 9 (2), 135-55.
  • Monis, S. (2018). Üniversite öğrencilerinde muhasebe dersi fobisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Saemann, G.P. - Crooker, K.J. (1999). “Student perceptions of the profession and its effect on decisions to major in accounting”. Journal of Accounting Education, 17 (1), 1-22.
  • Spielberger, C.D. - Gorsuch, R. - Lushene, R. - Vagg, P.R. - Jacobs, G.A. (1983). State-Trait Anxiety Inventory for Adults. Consulting Psychologists Press Inc., Canada.
  • Tabachnick, B.G. - Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Sixth Edition, Pearson, Boston.
  • Tan, L.M.– Laswad, F. (2006). “Students’ beliefs, attitudes and ıntentions to major in accounting”. Accounting Education: An international journal, 15 (2), 167-187.
  • Varıcı, İ. - Bulut, E. (2015). “Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi örneği”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 293-314.
  • Yardımcıoğlu, M. - Şıtak, B. - Şıtak, P. (2021). “İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin muhasebe eğitimine karşı tutumlarının covid-19 pandemi döneminde incelenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 9 (1), 25-49.
  • Yazıcıoğlu, Y. - Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
Year 2024, Issue: 103, 51 - 70, 18.07.2024
https://doi.org/10.25095/mufad.1469601

Abstract

References

  • Bekoe, R.A. - Owusu, G.M.Y. - Ofori, C.G. - Essel-Anderson, A. - Welbeck, E.E. (2018). “Attitudes towards accounting and ıntention to major in accounting: a logistic regression analysis”. Journal of Accounting in Emerging Economies, 8 (4), 459-475.
  • Borja, P.M. (2003). “So you’ve been asked to teach principles of accounting”. Business Education Forum, 58 (2), 30–32.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Buckhaults, J. - Fisher, D. (2011). “Trends in accounting education: decreasing accounting anxiety and promoting new methods”. Journal of Education for Business, 86, 31–35.
  • Büyüköztürk, Ş. - Kılıç Çakmak, E. - Akgün, Ö.E. - Karadeniz, Ş. - Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 15. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Byrne, M. - Willis, P. (2005). “Irish secondary students’ perceptions of the work of an accountant and the accounting profession”. Accounting Education: An International Journal, 14 (4), 367-81.
  • Callimaci, A.- Fortin, A.- Lux, G. - Caron, M.- Smaili, N. (2023). “Academic and non-academic factors explaining anxiety among accounting students: evidence from the covıd-19 pandemic”. Accounting Education, DOI:10.1080/09639284.2023.2232342, 1-30.
  • Cengiz, S. - Çetin, B. (2019). “Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerde strese neden olan faktörlerle derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin araştırılması”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81, 183- 212.
  • Chen, B.H. - Hsu, M.- Chen, M. (2013). “The relationship between learning attitude and anxiety in accounting classes: the case o hospitality management university students in Taiwan”. Qual Quant, 47, 2815–2827.
  • Clark, C. - Schwartz, B. (1989). “Accounting anxiety: an experiment to determine the effects of an ıntervention on anxiety levels and achievement of ıntroductory accounting students”. Journal of Accounting Education, 7, 149-169.
  • Cohen, J. - Hanno, D.M. (1993). “An analysis of underlying constructs affecting the choice of accounting as a majör”. Issues in Accounting Education, 8 (2), 219–238.
  • Duman, H. - Apak, İ. - Yücenurşen, M. - Peker, A.A. (2015). “Determining the anxieties of accounting education students: a sample of Aksaray üniversity”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1834-840.
  • Ertuğrul, İ. - Özdemir, S. (2014). “Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama”. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7 (1), 204-214.
  • Felton, S. - Buhr, N. - Northey, M. (1994). “Factors influencing the business student’s choice of a career in chartered accounting”. Issues in Accounting Education, 9 (1), 131-141.
  • George, D. - Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 17.0 update (10a ed.), Pearson, Boston.
  • Goh, E. - Scerri, M. (2016). “I study accounting because ı have to: an exploratory study of hospitality students’ attitudes toward accounting education”. Journal Of Hospitality & Tourism Education, 28 (2), 85–94.
  • Gökoğlan, K. - Kök, M. (2022). “Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe dersi hakkındaki metaforik algıları: Dicle üniversitesi iibf örneği”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 807–824.
  • Hair, J.F. - Black, W.C. - Babin, B.J. - Anderson, R. E. (2013). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Education Limited, UK.
  • Hair, J.F. - Black, W.C. - Babin, B.J. - Anderson, R.E. - Tatham, R.L. (1998). Multivariate Data Analysis. Fifth Edition, Prentice-Hall International Inc., NJ.
  • Hatane, S.E. - Setiono, F.J.- Setiawan, F.F. - Semuel, H. - Mangoting, Y. (2019). “Learning environment, students’ attitude and ıntention to enhance current knowledge in the context of choosing accounting career”. Journal of Applied Research in Higher Education, 13 (1), 79-97.
  • Holland, J.L. (1966). The Psychology of Vocational Choice. MA: Blaisdell, Waltham.
  • Holland, J.L. (1973). The Psychology of Vocational Choice. Englewood Cliffs, Prentice Hall, NJ.
  • Jackling, B. - Calero, C. (2006). “Influences on undergraduate students’ ıntentions to become qualified accountants: evidence from Australia”. Accounting Education, 15 (4), 419-38.
  • Jackling, B. - Lange, P. - Phillips, J. - Sewell, J. (2012). “attitudes towards accounting: differences between Australian and ınternational students”. Accounting Research Journal, 25(2), 113-130.
  • Kandemir, T. - Kardeş, Z. - Baykut, E. (2016). “Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakış açıları: Afyon Kocatepe üniversitesi meslek yüksekokulları örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 133-151.
  • Karavardar, A. – Paça, M.(2019). “Muhasebe dersine ilişkin algı ve kaygı: Giresun üniversitesi işletme bölümü öğrencileri üzerinde bir inceleme”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10 (1), 73-83.
  • Kaygusuzoğlu, M. - Coşkuner, A. (2021). “Muhasebeci adaylarının muhasebe mesleğine yönelik kaygılarının incelenmesi üzerine bir araştırma”. R&S -Research Studies Anatolia Journal, 4 (3), 194-206.
  • Kayış, A. (2018). “Güvenirlik analizi”. Kalaycı, Ş. (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri İçinde (404-419), 9. Basım, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Küçüksille, E. (2018). “Basit doğrusal regersyon”. Kalaycı, Ş. (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Teknikleri içinde (119-204), 9. Basım, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Lindgren, H.C. (1967). Educational psychology in the classroom. Third Edition, Wiley. New York.
  • Malgwi, C.A. (2011). “Determinants of accounting anxiety in business students”. Journal of College Teaching and Learning, 1 (2), 81-94.
  • Marriott, P. - Marriott, N. (2003). “Are we turning them on? a longitudinal study of undergraduate accounting students’ attitudes towards accounting as a profession”. Accounting Education, 12 (2), 113–133.
  • McDowall, T. - Jackling, B. (2010). “Attitudes towards the accounting profession: an Australian perspective”. Asian Review of Accounting, 18 (1), 30-49.
  • Mladenovic, R. (2000). “An investigation into ways of challenging introductory accounting students’ negative perceptions of accounting”. Accounting Education, 9 (2), 135-55.
  • Monis, S. (2018). Üniversite öğrencilerinde muhasebe dersi fobisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Saemann, G.P. - Crooker, K.J. (1999). “Student perceptions of the profession and its effect on decisions to major in accounting”. Journal of Accounting Education, 17 (1), 1-22.
  • Spielberger, C.D. - Gorsuch, R. - Lushene, R. - Vagg, P.R. - Jacobs, G.A. (1983). State-Trait Anxiety Inventory for Adults. Consulting Psychologists Press Inc., Canada.
  • Tabachnick, B.G. - Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics. Sixth Edition, Pearson, Boston.
  • Tan, L.M.– Laswad, F. (2006). “Students’ beliefs, attitudes and ıntentions to major in accounting”. Accounting Education: An international journal, 15 (2), 167-187.
  • Varıcı, İ. - Bulut, E. (2015). “Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi örneği”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 293-314.
  • Yardımcıoğlu, M. - Şıtak, B. - Şıtak, P. (2021). “İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin muhasebe eğitimine karşı tutumlarının covid-19 pandemi döneminde incelenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 9 (1), 25-49.
  • Yazıcıoğlu, Y. - Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Financial Accounting
Journal Section Research Article
Authors

Kezban Şimşek 0000-0002-2365-6163

Öznur Doğan 0000-0003-0049-746X

Publication Date July 18, 2024
Submission Date April 17, 2024
Acceptance Date June 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 103

Cite

APA Şimşek, K., & Doğan, Ö. (2024). Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar. The Journal of Accounting and Finance(103), 51-70. https://doi.org/10.25095/mufad.1469601
AMA Şimşek K, Doğan Ö. Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar. The Journal of Accounting and Finance. July 2024;(103):51-70. doi:10.25095/mufad.1469601
Chicago Şimşek, Kezban, and Öznur Doğan. “Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar Ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar”. The Journal of Accounting and Finance, no. 103 (July 2024): 51-70. https://doi.org/10.25095/mufad.1469601.
EndNote Şimşek K, Doğan Ö (July 1, 2024) Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar. The Journal of Accounting and Finance 103 51–70.
IEEE K. Şimşek and Ö. Doğan, “Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar”, The Journal of Accounting and Finance, no. 103, pp. 51–70, July 2024, doi: 10.25095/mufad.1469601.
ISNAD Şimşek, Kezban - Doğan, Öznur. “Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar Ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar”. The Journal of Accounting and Finance 103 (July 2024), 51-70. https://doi.org/10.25095/mufad.1469601.
JAMA Şimşek K, Doğan Ö. Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar. The Journal of Accounting and Finance. 2024;:51–70.
MLA Şimşek, Kezban and Öznur Doğan. “Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar Ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar”. The Journal of Accounting and Finance, no. 103, 2024, pp. 51-70, doi:10.25095/mufad.1469601.
Vancouver Şimşek K, Doğan Ö. Muhasebe Eğitiminde Tutumlar, Kaygılar ve Muhasebe Mesleğinin Geleceğine Yansımaları: Yükseköğretimden Kanıtlar. The Journal of Accounting and Finance. 2024(103):51-70.