Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

CERTIFICATION OF ROLLING STOCK IN TURKEY: CURRENT STATE AND FUTURE

Yıl 2016, Cilt: 57 Sayı: 683, 57 - 64, 16.01.2017

Öz

Manufacturing compliance with European Union regulations in Turkey has been begun some time
ago. Rolling stock manufacturing compliance with European Union regulations has been begun in
2010. In this study, certification process of rolling stock and legal regulations related to certification
process has been summarized. Rolling stock types with certification in Turkey has been investigated.
Number of rolling stock types estimated to be certified has been exposed. Number of rolling stock
types estimated to be certified has been calculated by means of specified three percentages. 39 rolling
stock types to be certified until 2041 have been determined at medium percentage. Finally, some
recommendations are made for the solution of the existing problems.

Kaynakça

  • 1. Akbayır, Ö. 2015. Demiryolu Araçlarında Bakım ve Sertifikasyonu, ISBN: 978-605-84568-1-5, Demiryolu Mühendisleri Derneği, Ankara.
  • 2. Akbayır, Ö. 2012-2013. “Bir Yük Vagonunun Karşılıklı İşletilebilirlik Şartlarına (Technical Specifications for Interoperability-TSI) Göre Sertifikasyonu,” Demiryolu Bülten, s. 24-27.
  • 3. Commission Regulation (EU) No 1302/2014 of 18 November 2014 Concerning a Technical Specification for Interoperability Relating to the Rolling Stock-Locomotives and Passenger Rolling Stock Subsystem of the Rail System in the European Union.
  • 4. Commission Regulation (EU) No 321/2013 of 13 March 2013 Concerning the Technical Specification for Interoperability Relating to the Subsystem Rolling Stock-Freight Wagons of the Rail System in the European Union.
  • 5. Commission Regulation (EU) No 1304/2014 of 26 November 2014 on the Technical Specification for Interoperability Relating to the Subsystem Rolling Stock-Noise.
  • 6. Resmî Gazete. 01.11.2011. “655 Sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname,” sayı 28102 (Mükerrer).
  • 7. Resmî Gazete. 16.07.2015. “Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil Yönetmeliği,” sayı 29418.
  • 8. Resmî Gazete. 18.11.2015. “Demiryolu Araçları ve Ana Aksamları Tip Onay Yönetmeliği,” sayı 29536.
  • 9. ERA. 2011. Application Guide for Technical Specifications for Interoperability: General Part of the Guide Explains TSIRelated Provisions of the Interoperability Directive and General Principles Applicable to All TSIs, 28.04.2011.
  • 10. ERA. 2015. Guide for the Application of the LOC&PAS TSI, 01.01.2015.
  • 11. ERA. 2015. Guide for the Application of WAG TSI, 03.03.2015.
  • 12. ERA. 2015. Guide for the Application of the NOI TSI, 21.11.2014.
  • 13. COTIF. 1999. Convention Concerning International Carriage by Rail as Amended by the Vilnius Protocol in Force from 01.07.2006. Applicable from 01.07.2015.
  • 14. Uniform Rules Concerning the Validation of Technical Standards and the Adoption of Uniform Technical Prescriptions applicable to Railway Material intended to be Used in International Traffic. APTU, Appendix F to the COTIF, 01.07.2015.
  • 15. Uniform Rules Concerning the Technical Admission of Railway Material Used in International Traffic. ATMF, Appendix G to the COTIF, 01.07.2015.
  • 16. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Freight Wagons UTP WAG 2015. 01.01.2015.
  • 17. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Locomotives and Passenger Rolling Stock UTP LOC&PAS 2015. 01.01.2015.
  • 18. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Noise UTP. 01.12.2015.
  • 19. Ulaştırma, Denizcilik Haberleşme Bakanlığı, Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü. 2016. Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil Kayıtları, 01.05.2016.
  • 20. http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 21. http://www.turkak.org.tr/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 22. DIRECTIVE (EU) 2016/797 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on the Interoperability of the Rail System within the European Union.
  • 23. Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği. 23.02.2012, 2011/2621.
  • 24. http://www.ddgm.gov.tr/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 25. http://www.demiryoluduzenleme.org/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 26. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2015. Yük Vagonu Bülteni, Kasım-Aralık.
  • 27. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2016. Yolcu Vagonu Bülteni, Şubat.
  • 28. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2016. Brifing Dosyası, Ocak.
  • 29. Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü. 2016. “Karşılıklı İşletilebilirlik Yönetmeliği Taslağı,” 02.05.2016.

TÜRKİYE’DE DEMİRYOLU ARAÇLARININ SERTİFİKASYONU: MEVCUT DURUM VE GELECEK

Yıl 2016, Cilt: 57 Sayı: 683, 57 - 64, 16.01.2017

Öz

Türkiye’de Avrupa Birliği düzenlemelerine uygun ürün imalatı bir süre önce başlamıştır. Avrupa Birliği düzenlemelerine uygun demiryolu aracı üretimine ise 2010 yılında başlanmıştır. Bu çalışmada,
demiryolu aracı için sertifikasyon süreci ve sertifikasyon süreci ile ilgili yasal düzenlemeler özetlenmiştir. Türkiye’de sertifikasyonu yapılan demiryolu aracı tipleri incelenmiştir. Sertifikalandırılacağı
öngörülen araç tipi sayıları ortaya konmuştur. Sertifikalandırılacağı öngörülen araç tipi sayısı, belirlenen üç oranla hesaplanmıştır. Orta oranda, 2041 yılına kadar 39 demiryolu aracı tipinin sertifika
alacağı belirlenmiştir. Daha sonra, mevcut sorunların çözümüne yönelik bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • 1. Akbayır, Ö. 2015. Demiryolu Araçlarında Bakım ve Sertifikasyonu, ISBN: 978-605-84568-1-5, Demiryolu Mühendisleri Derneği, Ankara.
  • 2. Akbayır, Ö. 2012-2013. “Bir Yük Vagonunun Karşılıklı İşletilebilirlik Şartlarına (Technical Specifications for Interoperability-TSI) Göre Sertifikasyonu,” Demiryolu Bülten, s. 24-27.
  • 3. Commission Regulation (EU) No 1302/2014 of 18 November 2014 Concerning a Technical Specification for Interoperability Relating to the Rolling Stock-Locomotives and Passenger Rolling Stock Subsystem of the Rail System in the European Union.
  • 4. Commission Regulation (EU) No 321/2013 of 13 March 2013 Concerning the Technical Specification for Interoperability Relating to the Subsystem Rolling Stock-Freight Wagons of the Rail System in the European Union.
  • 5. Commission Regulation (EU) No 1304/2014 of 26 November 2014 on the Technical Specification for Interoperability Relating to the Subsystem Rolling Stock-Noise.
  • 6. Resmî Gazete. 01.11.2011. “655 Sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname,” sayı 28102 (Mükerrer).
  • 7. Resmî Gazete. 16.07.2015. “Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil Yönetmeliği,” sayı 29418.
  • 8. Resmî Gazete. 18.11.2015. “Demiryolu Araçları ve Ana Aksamları Tip Onay Yönetmeliği,” sayı 29536.
  • 9. ERA. 2011. Application Guide for Technical Specifications for Interoperability: General Part of the Guide Explains TSIRelated Provisions of the Interoperability Directive and General Principles Applicable to All TSIs, 28.04.2011.
  • 10. ERA. 2015. Guide for the Application of the LOC&PAS TSI, 01.01.2015.
  • 11. ERA. 2015. Guide for the Application of WAG TSI, 03.03.2015.
  • 12. ERA. 2015. Guide for the Application of the NOI TSI, 21.11.2014.
  • 13. COTIF. 1999. Convention Concerning International Carriage by Rail as Amended by the Vilnius Protocol in Force from 01.07.2006. Applicable from 01.07.2015.
  • 14. Uniform Rules Concerning the Validation of Technical Standards and the Adoption of Uniform Technical Prescriptions applicable to Railway Material intended to be Used in International Traffic. APTU, Appendix F to the COTIF, 01.07.2015.
  • 15. Uniform Rules Concerning the Technical Admission of Railway Material Used in International Traffic. ATMF, Appendix G to the COTIF, 01.07.2015.
  • 16. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Freight Wagons UTP WAG 2015. 01.01.2015.
  • 17. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Locomotives and Passenger Rolling Stock UTP LOC&PAS 2015. 01.01.2015.
  • 18. Uniform Technical Prescription Applicable to the Rolling Stock Subsystem: Noise UTP. 01.12.2015.
  • 19. Ulaştırma, Denizcilik Haberleşme Bakanlığı, Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü. 2016. Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil Kayıtları, 01.05.2016.
  • 20. http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 21. http://www.turkak.org.tr/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 22. DIRECTIVE (EU) 2016/797 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on the Interoperability of the Rail System within the European Union.
  • 23. Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği. 23.02.2012, 2011/2621.
  • 24. http://www.ddgm.gov.tr/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 25. http://www.demiryoluduzenleme.org/, son erişim tarihi: 01.05.2016.
  • 26. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2015. Yük Vagonu Bülteni, Kasım-Aralık.
  • 27. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2016. Yolcu Vagonu Bülteni, Şubat.
  • 28. TCDD Cer Dairesi Başkanlığı. 2016. Brifing Dosyası, Ocak.
  • 29. Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü. 2016. “Karşılıklı İşletilebilirlik Yönetmeliği Taslağı,” 02.05.2016.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm icindekiler-sunuş
Yazarlar

Ömür Akbayır

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2016
Kabul Tarihi 26 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 57 Sayı: 683

Kaynak Göster

APA Akbayır, Ö. (2017). TÜRKİYE’DE DEMİRYOLU ARAÇLARININ SERTİFİKASYONU: MEVCUT DURUM VE GELECEK. Mühendis Ve Makina, 57(683), 57-64.

Derginin DergiPark'a aktarımı devam ettiğinden arşiv sayılarına https://www.mmo.org.tr/muhendismakina adresinden erişebilirsiniz.

ISSN : 1300-3402

E-ISSN : 2667-7520