Research Article
BibTex RIS Cite

Postmodern Tipografi ve Neville Brody Örneği

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 107 - 128, 30.06.2025
https://doi.org/10.29228/sanat.56

Abstract

Postmodernizm, yirminci yüzyılın ikinci yarısında modernist yaklaşımlara karşı gelişen eleştirel bir düşünce biçimi olarak sanat ve tasarımda köklü değişimlere yol açmıştır. Bu süreçte tipografi, geleneksel kurallardan uzaklaşarak daha deneysel ve ifadesel bir yapıya kavuşmuştur. Postmodern tipografi anlayışının önde gelen isimlerinden Neville Brody, tipografinin sunduğu estetik ve iletişimsel olanakları sonuna kadar kullanarak geleneksel kuralları yeniden şekillendirmiştir. Brody, çalışmalarında, harflerin ve imgelerin iç içe geçerek katmanlı bir yapıya büründüğü kompozisyonlar oluşturmuş, bu sayede tipografinin ifade gücünü genişletmiş ve grafik tasarım alanında önemli bir dönüm noktası oluşturmuştur. Bu araştırmada, tipografide yaşanan dönüşümler yazın taramasıyla değerlendirilmiş; Brody’nin tasarımları postmodern düşünce ile ilişkilendirilmiştir. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen araştırmada, doküman analizi tekniği kullanılarak Brody’nin deneysel yaklaşımı, çok katmanlılık ve görsel anlatım olanakları bakımından kapsamlı biçimde incelenmiştir. Brody’nin tasarımları, grafik tasarım alanında yerleşik kuralların dışına çıkarak yeni bir görsel dilin oluşumuna öncülük etmiş ve sonraki kuşak tasarımcılar için ilham verici bir kaynak hâline gelmiştir.

References

  • Altındaş, U. (2020). Postmodern dönemde yeni bir tanım arayışı: Müellif olarak grafik tasarımcı. Yedi, 23, 87–96. https://doi.org/10.17484/yedi.632878
  • Atalayer, F. (2004). Çağdaş temel sanat (tasarım) eğitimi ve postmodernite-geleneksel. Anadolu Sanat Dergisi, 15, 76–94.
  • Bal, M. (2015). Postmodernizmin düşünce ve sanat dünyasında tanımı. Mavi Atlas, 4, 120–135. https://doi.org/10.18795/ma.70857
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş grafik tasarımın gelişimi. Yapı Kredi Yayınları.
  • Brody, N. (2009). The freedom space.
  • Burke, C. (1996). Neville Brody'nin grafik dili. 2, 80–83.
  • Clarke, A. (2020, Mart). Inspired design decisions with Neville Brody: Design cannot remain neutral. Smashing Magazine. https://www.smashingmagazine.com/2020/03/inspired-design-decisions-neville-brody/
  • Cwdesign. (2025). Postmodernism in graphic design. https://cwdesignweb.wordpress.com/wpcontent/uploads/2016/12/postmodernism-2.pdf
  • Çulha, D. Güven, Y. (2013). Bir tipografi ustası olarak Neville Brody'nin tasarım anlayışı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(11), 41–55.
  • Díaz Ordoñez, M. (2013). Gemelaridad-Agemelaridad: La deconstrucción aplicada a una propuesta sobre tipografía y fotomontaje (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.dgb.unam.mx/handle/20.500.14330/TES01000692418
  • Fontinuse. (2023). Postmodernizmin düşünce ve sanat dünyasında tanımı. https://fontsinuse.com/typefaces/2404/ff-blur
  • García-Capilla, D. J. (2012). From postmodern ethics to the new ethics of the me generation: The transition from mass media to the internet. Communication & Society, 25(1), 165-188. https://doi.org/10.15581/003.25.36180
  • Güzeloğlu, C., & Akşit, O. (2010). Grafik tasarım ve postmodernizm etkileşimi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 9–24.
  • Haşıloğlu, M. F. (2022). Postmodern sanatta afiş tasarımı ve asimetri. Kesit Akademi.
  • Kaptan, S. (2020). Grafik tasarım eğitiminde harf estetiği ve deneysel tipografi. Sanat ve İnsan Dergisi, 128, 121–132.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170–189.
  • Kurtcu, F. (2021). Tipografinin sınırlarını zorlamak: Emigre dergisi. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 803–815.
  • Medium. (2017). Context research, Neville Brody analysis. https://medium.com/@laurengray1598/context-research-fc46bc36564f
  • Örücü, Y. (2023). Tipografinin görünümü ve Neville Brody. The Journal of Social Sciences.
  • Poynor, R. (2003). No more rules: Graphic design and postmodernism. Yale University Press. https://www.scribd.com/doc/290711439/No-More-Rules
  • Scratching the Surface. (2023). Neville Brody’s Typo/Graphism. https://scratchingthesurface.fm/stories/2023-6-27-neville-brody/
  • Şahin, A. (2022). Tipografinin mekânsal entegrasyona kattığı post-modernist yaklaşımlar (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2000). Postmodern sanat (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2012). Postmodern sanat. İdil Sanat Dergisi, 1(5).
  • Şahin, H. (2013). Postmodern sanatta eklektik nesneler. Karadeniz Araştırmaları, 36, 235–255.
  • Taşdelen, V. (2007). Postmodernizm üzerine. Hece Öykü, 42.
  • The Face. (2025). An interview with Nick Logan, founder of The Face. The Face Magazine. https://theface.com/culture/nick-logan-magazine-interview-culture-shift-matthew-whitehouse
  • Typographica. (2012). FUSE 1–20. https://typographica.org/typography-books/fuse-1-20/
  • Uslu, B. (2006). 1980 sonrası tipografik tasarımında deneysel yaklaşımlar (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • Yıldız, H. (2015). Postmodernizm Nedir?. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(13).
  • 99designs. (2022, May 5). The 60 best logo fonts and how to pick the right one. https://99designs.com/blog/resources/logo-fonts/

Postmodern Typography and the Neville Brody Example

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 107 - 128, 30.06.2025
https://doi.org/10.29228/sanat.56

Abstract

Postmodernism emerged in the second half of the twentieth century as a critical response to modernist approaches, leading to profound transformations in art and design. During this period, typography moved away from traditional rules, adopting a more experimental and expressive structure. One of the leading figures in postmodern typography, Neville Brody, fully utilized the aesthetic and communicative potentials of typography, reshaping conventional norms. In his works, Brody created compositions where letters and images intertwined, resulting in a layered structure that enhanced typography’s expressive power and marked a significant turning point in graphic design. This study evaluates transformations in typography through a literature review, associating Brody’s designs with postmodern thought. Conducted using a qualitative research method, the study employs document analysis to comprehensively examine Brody’s experimental approach, multilayered compositions, and visual storytelling techniques. Brody’s designs challenge established conventions, pioneering a new visual language in graphic design and serving as an inspirational resource for future generations of designers.

References

  • Altındaş, U. (2020). Postmodern dönemde yeni bir tanım arayışı: Müellif olarak grafik tasarımcı. Yedi, 23, 87–96. https://doi.org/10.17484/yedi.632878
  • Atalayer, F. (2004). Çağdaş temel sanat (tasarım) eğitimi ve postmodernite-geleneksel. Anadolu Sanat Dergisi, 15, 76–94.
  • Bal, M. (2015). Postmodernizmin düşünce ve sanat dünyasında tanımı. Mavi Atlas, 4, 120–135. https://doi.org/10.18795/ma.70857
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş grafik tasarımın gelişimi. Yapı Kredi Yayınları.
  • Brody, N. (2009). The freedom space.
  • Burke, C. (1996). Neville Brody'nin grafik dili. 2, 80–83.
  • Clarke, A. (2020, Mart). Inspired design decisions with Neville Brody: Design cannot remain neutral. Smashing Magazine. https://www.smashingmagazine.com/2020/03/inspired-design-decisions-neville-brody/
  • Cwdesign. (2025). Postmodernism in graphic design. https://cwdesignweb.wordpress.com/wpcontent/uploads/2016/12/postmodernism-2.pdf
  • Çulha, D. Güven, Y. (2013). Bir tipografi ustası olarak Neville Brody'nin tasarım anlayışı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(11), 41–55.
  • Díaz Ordoñez, M. (2013). Gemelaridad-Agemelaridad: La deconstrucción aplicada a una propuesta sobre tipografía y fotomontaje (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.dgb.unam.mx/handle/20.500.14330/TES01000692418
  • Fontinuse. (2023). Postmodernizmin düşünce ve sanat dünyasında tanımı. https://fontsinuse.com/typefaces/2404/ff-blur
  • García-Capilla, D. J. (2012). From postmodern ethics to the new ethics of the me generation: The transition from mass media to the internet. Communication & Society, 25(1), 165-188. https://doi.org/10.15581/003.25.36180
  • Güzeloğlu, C., & Akşit, O. (2010). Grafik tasarım ve postmodernizm etkileşimi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 9–24.
  • Haşıloğlu, M. F. (2022). Postmodern sanatta afiş tasarımı ve asimetri. Kesit Akademi.
  • Kaptan, S. (2020). Grafik tasarım eğitiminde harf estetiği ve deneysel tipografi. Sanat ve İnsan Dergisi, 128, 121–132.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170–189.
  • Kurtcu, F. (2021). Tipografinin sınırlarını zorlamak: Emigre dergisi. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 803–815.
  • Medium. (2017). Context research, Neville Brody analysis. https://medium.com/@laurengray1598/context-research-fc46bc36564f
  • Örücü, Y. (2023). Tipografinin görünümü ve Neville Brody. The Journal of Social Sciences.
  • Poynor, R. (2003). No more rules: Graphic design and postmodernism. Yale University Press. https://www.scribd.com/doc/290711439/No-More-Rules
  • Scratching the Surface. (2023). Neville Brody’s Typo/Graphism. https://scratchingthesurface.fm/stories/2023-6-27-neville-brody/
  • Şahin, A. (2022). Tipografinin mekânsal entegrasyona kattığı post-modernist yaklaşımlar (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2000). Postmodern sanat (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2012). Postmodern sanat. İdil Sanat Dergisi, 1(5).
  • Şahin, H. (2013). Postmodern sanatta eklektik nesneler. Karadeniz Araştırmaları, 36, 235–255.
  • Taşdelen, V. (2007). Postmodernizm üzerine. Hece Öykü, 42.
  • The Face. (2025). An interview with Nick Logan, founder of The Face. The Face Magazine. https://theface.com/culture/nick-logan-magazine-interview-culture-shift-matthew-whitehouse
  • Typographica. (2012). FUSE 1–20. https://typographica.org/typography-books/fuse-1-20/
  • Uslu, B. (2006). 1980 sonrası tipografik tasarımında deneysel yaklaşımlar (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • Yıldız, H. (2015). Postmodernizm Nedir?. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(13).
  • 99designs. (2022, May 5). The 60 best logo fonts and how to pick the right one. https://99designs.com/blog/resources/logo-fonts/
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Research Articles
Authors

Burcu Haltalı 0009-0001-8879-2174

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 23, 2025
Acceptance Date May 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Haltalı, B. (2025). Postmodern Tipografi ve Neville Brody Örneği. Marmara Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 16(1), 107-128. https://doi.org/10.29228/sanat.56