Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’den Almanya’ya Yapılan İhracatın Analizi

Year 2019, , 423 - 443, 30.05.2019
https://doi.org/10.19059/mukaddime.524914

Abstract

Bu çalışmada
Türkiye’nin Almanya’ya olan ihracatı tanımlayıcı istatistikler yardımı ile
analiz edilmiştir. Bunun yanında Balassa endeksi farklı bir formda kullanılarak
Türkiye’nin Almanya’ya olan ihracat performansı ürün grubu bazında hesaplanmaya
çalışılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler sonucunda Türkiye’nin tarım ve
hayvancılık ürünlerinde Almanya’ya olan ihracatının potansiyelin çok altında
olduğu tespit edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiklerin işaret ettiği diğer bir
sonuç ise emek yoğun olan ürünlerde Türkiye’nin Almanya ihracatındaki payının
giderek azalmasıdır. Bu sektörlerde Türkiye’nin payını Uzakdoğu ülkelerinin ele
geçirdiği tespit edilmiştir. Balassa endeksinin farklı bir formda kullanılması
ile Türkiye’nin sadece bir ürün grubunda Almanya’ya olan ihracatta çok iyi bir
performans gösterdiği, 22 ürün grubunda ise iyi bir performans gösterdiği
belirlenmiştir. 19 ürün grubunda Türkiye’nin zayıf performans gösterdiği 53
ürün grubunda ise kötü performans gösterdiği tespit edilmiştir.

References

  • Balassa, B. (1965). Trade liberalisation and “revealed” comparative advantage 1. The manchester school, 33(2), 99-123.
  • Birleşmiş Milletler. (2018). Retrieved from http://comtrade.un.org/db/dqBasicQueryResults.aspx?cc=????&px=HS&r=all&y=2015&p=0&rg=2&so=9999&rpage=dqBasicQuery&qt=n
  • Cairncross, A. K. (1960). International trade and economic development. Kyklos, 13(4), 545-558.
  • Çakmak, E., & Temurlenk, M. S. (1995). Causality Relationship Between Export Expansion and Economic Growth: Empirical Evidence for Turkey. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(01).
  • Değer, M. K., & Emsen, Ö. S. (2006). Geçiş ekonomilerinde doğrudan yabancı sermaye yatırımları ve ekonomik büyüme ilişkileri: panel veri analizleri (1990-2002). CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 121-137.
  • Dünya Bankası (2017). World Development Indicator, (Erişim Tarihi: 16 Eylül 2018)
  • Erkan, B., Arpacı, B. B., Yaralı, F., & Güvenç, İ. (2015). Türkiye’nin sebze ihracatında karşılaştırmalı üstünlükleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 18(4), 70-76.
  • Erkekoğlu, H., kılıçarslan, Z., & Göknar, H. (2014). Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gücü: Açıklanmiş Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(44), 1-22.
  • Hinloopen, J., & Van Marrewijk, C. (2001). On the empirical distribution of the Balassa index. Weltwirtschaftliches Archiv, 137(1), 1-35.
  • Hüseyni, İ., & Çakmak, E. (2016). TÜRKİYE'DE İHRACAT VE EKONOMİK BÜYÜME İLİŞKİSİ: EŞ-BÜTÜNLEŞME VE NEDENSELLİK ANALİZİ. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(4).
  • Gerni, C., Emsen, Ö. S., & Deger, M. (2008). Ithalata Dayali Ihracat ve Ekonomik Büyüme: 1980-2006 Türkiye Deneyimi. Dokuz Eylül Üniversitesi, 2, 20-22.
  • ITC (2018), http://www.intracen.org/
  • Kaya, A. A. (2006). İMALAT SANAYİ İHRACATINDA UZMANLAŞMA: TÜRKİYE-AVRUPA BİRLİĞİ ANALİZİ (1991–2003). Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(2), 73-82. Kaya, V., & Hüseyni, İ. (2015). İhracatın sektörel yapısı ve ülkelere dağılımının ekonomik büyüme üzerindeki etkileri: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4).
  • Saygılı, Ş., Cihan, C., & Yavan, Z. A. (2006). Eğitim ve sürdürülebilir büyüme Türkiye deneyimi, riskler ve fırsatlar. TÜSİAD Büyüme Stratejileri Dizisi, 7.
  • Trademap (2018), https://www.trademap.org
  • TUİK (2018), Bitkisel üretim istatistikleri veri tabanı
  • TUİK (2018), Bölgesel hesaplar veri tabanı, (Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018)
  • UN Comtrade (2018), https://comtrade.un.org/
  • Yalçınkaya, Ö., & Kaya, V. (2016). Ekonomik Büyümenin Sürdürülebilirliği, Eğitim ve Verimlilik İlişkisi: G-20 Ülkeleri Üzerinde Bir Uygulama (1992-2014). Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(4).
  • Yilmaz, Ö., Vedat, K., & Akinci, M. (2011). Türkiye'de Doğrudan Yabanci Yatirimlar ve Ekonomik Büyümeye Etkisi (1980-2008). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(3-4).
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi. MU Iktisadi ve Idari Bilimler Dergisi, 29(2), 227-250.
Year 2019, , 423 - 443, 30.05.2019
https://doi.org/10.19059/mukaddime.524914

Abstract

References

  • Balassa, B. (1965). Trade liberalisation and “revealed” comparative advantage 1. The manchester school, 33(2), 99-123.
  • Birleşmiş Milletler. (2018). Retrieved from http://comtrade.un.org/db/dqBasicQueryResults.aspx?cc=????&px=HS&r=all&y=2015&p=0&rg=2&so=9999&rpage=dqBasicQuery&qt=n
  • Cairncross, A. K. (1960). International trade and economic development. Kyklos, 13(4), 545-558.
  • Çakmak, E., & Temurlenk, M. S. (1995). Causality Relationship Between Export Expansion and Economic Growth: Empirical Evidence for Turkey. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(01).
  • Değer, M. K., & Emsen, Ö. S. (2006). Geçiş ekonomilerinde doğrudan yabancı sermaye yatırımları ve ekonomik büyüme ilişkileri: panel veri analizleri (1990-2002). CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 121-137.
  • Dünya Bankası (2017). World Development Indicator, (Erişim Tarihi: 16 Eylül 2018)
  • Erkan, B., Arpacı, B. B., Yaralı, F., & Güvenç, İ. (2015). Türkiye’nin sebze ihracatında karşılaştırmalı üstünlükleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 18(4), 70-76.
  • Erkekoğlu, H., kılıçarslan, Z., & Göknar, H. (2014). Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gücü: Açıklanmiş Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(44), 1-22.
  • Hinloopen, J., & Van Marrewijk, C. (2001). On the empirical distribution of the Balassa index. Weltwirtschaftliches Archiv, 137(1), 1-35.
  • Hüseyni, İ., & Çakmak, E. (2016). TÜRKİYE'DE İHRACAT VE EKONOMİK BÜYÜME İLİŞKİSİ: EŞ-BÜTÜNLEŞME VE NEDENSELLİK ANALİZİ. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(4).
  • Gerni, C., Emsen, Ö. S., & Deger, M. (2008). Ithalata Dayali Ihracat ve Ekonomik Büyüme: 1980-2006 Türkiye Deneyimi. Dokuz Eylül Üniversitesi, 2, 20-22.
  • ITC (2018), http://www.intracen.org/
  • Kaya, A. A. (2006). İMALAT SANAYİ İHRACATINDA UZMANLAŞMA: TÜRKİYE-AVRUPA BİRLİĞİ ANALİZİ (1991–2003). Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(2), 73-82. Kaya, V., & Hüseyni, İ. (2015). İhracatın sektörel yapısı ve ülkelere dağılımının ekonomik büyüme üzerindeki etkileri: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4).
  • Saygılı, Ş., Cihan, C., & Yavan, Z. A. (2006). Eğitim ve sürdürülebilir büyüme Türkiye deneyimi, riskler ve fırsatlar. TÜSİAD Büyüme Stratejileri Dizisi, 7.
  • Trademap (2018), https://www.trademap.org
  • TUİK (2018), Bitkisel üretim istatistikleri veri tabanı
  • TUİK (2018), Bölgesel hesaplar veri tabanı, (Erişim Tarihi: 20 Ekim 2018)
  • UN Comtrade (2018), https://comtrade.un.org/
  • Yalçınkaya, Ö., & Kaya, V. (2016). Ekonomik Büyümenin Sürdürülebilirliği, Eğitim ve Verimlilik İlişkisi: G-20 Ülkeleri Üzerinde Bir Uygulama (1992-2014). Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(4).
  • Yilmaz, Ö., Vedat, K., & Akinci, M. (2011). Türkiye'de Doğrudan Yabanci Yatirimlar ve Ekonomik Büyümeye Etkisi (1980-2008). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(3-4).
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi. MU Iktisadi ve Idari Bilimler Dergisi, 29(2), 227-250.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Hüseyni 0000-0002-5969-0769

Publication Date May 30, 2019
Submission Date February 9, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Hüseyni, İ. (2019). Türkiye’den Almanya’ya Yapılan İhracatın Analizi. Mukaddime, 10(1), 423-443. https://doi.org/10.19059/mukaddime.524914