This study focuses on the pious foundations that was built by jariyes of the imperial harem who were not member of the royal family such as
queen mother, the favorite or sultan in the classical age of Ottoman empire. As a member of the professional institution, all harem stuff received
daily stipends related to their status. They were also left free to spend their savings, and most of them built foundations regarding to
their salary. Among non-family members of the harem some women who personally served for the sultan and the queen mother such as the
daye khatun, kethkhuda khatun received higher stipends than others, thus they were able to build mosques, fountains or primary schools
for their pious foundation. Their waqfs had impact on Ottoman economical, social and political lives and symbolized their existence in the
public area. Non-family jariyes proved that they were thoughtful, responsible individual for the society, not just for the sultan by their pious
foundations. The main purpose of this study to emphasise the less-known points of the waqfs of non-family members from archival sources
of the Prime Ministry Ottoman Archive (BOA) and second sources.
The imperial harem jariye waqf administrative women of harem waqf politics
Bu çalışmada Osmanlı Devleti harem-i hümayununda yaşamış ancak valide sultan, haseki sultan ya da hanım sultan dışında kalan, yani padişahın
ailesine mensup olmayan kadınların kurduğu vakıflar ve hayır eserleri konu alınmıştır. Özellikle XV. yüzyıl ortalarında devşirme
sistemine geçilmesiyle haremde ‘cariye’ denen farklı milletlere mensup, hür ve Müslüman olmayan kadınların sayısında artış meydana gelmiş,
XVI. yüzyıldan itibaren padişahın ailesini kurduğu kadınların tamamı harem-i hümayun cariyelerinden seçilmiştir. ‘Acemilik’ denen
ilk evreden, ‘valide sultanlık’a uzanan basamaklarda buradaki kadınların tamamına konumlarıyla ilişkili gelirler bağlanmıştır. Gelirini kullanmada
özgür bırakılan cariyeler kendi ölçülerinde vakıflar kurabilmiştir. Bunlardan daye hatun, hazinedar usta, kethüda kadın gibi nispeten
yüksek geliri olanlar cami, mescit, çeşme, sıbyan mektebi gibi farklı türde eserler yaptırmışlardır. Başbakanlık Osmanlı Arşivi’ndeki
(BOA) belgeler ve ikincil kaynaklar üzerinde değerlendirilecek bu vakıfların ardında iktisadi, sosyal, siyasi amaçlar güden cariyelerin eserleri
varlıklarını kamusal alanda gözler önüne serdiği gibi sadece ‘odalık’ olmadıklarını, organizasyonlu bir kurum olan haremde kariyer yapılabildiği
düşüncesini ortaya koymaktadır.
Harem-i hümayun cariye vakıf usta kadın kalfa kadın vakıf politikası
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |